• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
0
مردم اسدآباد از حاج قاسم چه گفتند؟

از ابرقهرمانی تا همخوانی علم و عمل

  • کد خبر : 208861
  • 19 دی 1402 - 7:54
از ابرقهرمانی تا همخوانی علم و عمل
شهید حاج قاسم سلیمانی نه یک قهرمان بلکه ابرقهرمان در نظر مردم بود که همخوانی علم و عملش، او را در قلوب امت و همه آزادی‌خواهان جهان حک کرد، ایمان او برخاسته از کردار بود نه فقط گفتار!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ هنوز هم صدای قدم‌های دلنشین عشق و امید و ایمان و اراده‌‌اش در میان کوچه پس کوچه‌های این سرزمین پیچیده؛
هنوز هم عطر حضورش از لابه‌ای نام و استواری‌اش به مشام می‌رسد؛ چه زیبا نامی برایش انتخاب شده؛«سردار دل‌ها».

او سرداری نام آشنا نه در ایران، بلکه در تمامی این کره خاکی است، آنچنان که عشق به او در تمامی این جهان پیچیده، و از کودک و نوجوان تا بزرگسالان همه می‌شناسندش و به بودنش افتخار می‌کنند.

حاج قاسم به اندازه تمام آسمان و زیبایی‌ها و دریاها بزرگ و زیبا و آبی است، آبی به رنگ دریا و آسمان؛ اصلاً نمی‌دانیم او را چه بنامیم، اویی که نام و نشانش پرچمدار تمام دنیاست.

او آنقدر بزرگ است که دشمن از شهادتش هم می‌ترسد، می‌ترسد و به خود می‌لرزد. دلهره دارد، دلهره‌ اینکه کودکان امروز همه او را می‌شناسند، می‌ترسد که این کودکان جا پایش بگذارند و به فرمانده شجاعت‌ها سلام بدهند.

و اما حاج قاسم، مرد تمام میدان‌های نبرد چه کرد که قهرمان مردم و فرمانده شجاعت‌ها شد؟ چه ویژگی در او بود که او را از از دیگران متمایز کرد و یک الگو بی‌نظیر برای جامعه شد؟ و امروز برای الگوگیری از این قهرمان باید چه ویژگی او را مدنظر قرار دهیم. برای پاسخ به این سؤالات به میان مردم رفتیم.

*حاج قاسم لرزه بر جان دشمن انداخت

شهروندی که قلمش همیشه در تکاپوی نوشتن از ایثار و شهادت‌ها است، گفت: شهید سلیمانی، سردار دل‌هایمان است و فراموش نشدنی. هر روز به او سلام می‌دهیم چراکه فرمانده است، فرمانده‌ای که نامش هم لرزه به جان دشمن انداخته.

فاطمه بگزاده ادامه می‌دهد: سردار همیشه زنده است چرا که شهدا زنده‌اند و این تفسیر در قرآن هم آمده. امروز باید در مسیر فرمانده شهیدمان با چشمانی باز بنگریم و ببینیم دشمن کدام سمت ایستاده، البته او یادمان داد از دشمن نهراسیم و با افتخار اما به جرأت بگویم از نسل سلیمانی هستیم.

* مخالفت با سکاندار حرم از نظر حاج قاسم عاقبت شری است

مداح و مجری خوش‌ذوق اسدآبادی که شهید سلیمانی را با اقتدار قهرمان خود می‌داند، هم گفت: او قهرمانی است که نه تنها ملی بلکه فراملی و جهانی است، آنچنان در دل‌ها نفوذ کرده و سردار دل‌ها شده که یاد و نامش نه تنها حتی با گذشت روزگار از ذهن‌ها پاک نمی‌شود بلکه روز به روز، درخشان‌تر و پر رنگ‌تر خواهد شد.

مهدی الله‌کرمی، حاج قاسم را قهرمانی خطاب می‌کند که ایران اسلامی را حرم و مخالفت با سکاندار این حرم را باعث عاقبت به شری می‌دانست.
او اندیشه عمیق و راهبردی، علاقه قلبی به رزمندگان سپاه قدس و عاشورا، ولایتمداری محض و خالصانه، ساده‌زیستی، اخلاق نیک در برابر فرزندان شهدا و خضوع و خشوع در برابر آن عزیزان، اهل اشک و عبادت و روضه و ارادتمند به حضرت زهرا(س)، شرکت فعال در برنامه‌های ملی مذهبی، علی‌رغم مشغله زیادش در سپاه قدس، خاکی بودن و یکرنگ شدن با رزمندگان، رقت قلب، چهره‌ آرام و خندان، کاملاً مردمی و عام‌پسندی را از ویزگی‌های بازر حاج قاسم برشمرد و گفت: اگر مسئولان از ولایت‌پذیری و مطیع بودن او در برابر ولایت‌فقیه درس بگیرند، مطمئناً همه مشکلات حل خواهد شد چراکه عاقبت به خیری در اطاعت و ارتباط، قلبی با ولی‌فقیه از ارکان اخلاقی او بود که مسئولان رعایت کنند، قطعاً همه گره‌ها باز می‌شود.

*شهید سلیمانی نمونه ظلم‌ستیزی است

بانوی شاعر هم حاج قاسم را این‌گونه توصیف می‌کند که شهید سلیمانی نه تنها قهرمان بلکه استوره‌ای برای تاریخ بشریت است، به همین دلیل او تمام صفات ناب انسانی را در خود به زیبایی پرورش داده و نمونه بارز مقاومت و ظلم‌ستیزی بود.

 

خانم عبدکوند ویژگی‌های منحصر به فرد شهید حاج قاسم را در داشتن صداقت و وفاداری ناب و خالص او نسبت به ولایت و اهل بیت(ع)، خدامحوری، خاکی بودن و دلبسته دنیا نبودن، وقف انقلاب، ولایت و مردم عنوان کرد و ادامه داد: او مسئولیت‌پذیر و در انجام وظیفه در سایه ولایت و رهبری با اخلاص و بی‌ریا و دلسوزانه در میان مردم و برای مردم کار می‌کرد و در کنار رئوف و مهربانی کردن نسبت به پدر و مادر، یارگر مظلوم در مقابل ظالم و یاری‌رسان درماندگان و یتیمان و فقیران بود که همه این اوصاف می‌تواند الگوی کاملی برای هر انسانی که به دنبال کمال و انسانیت است، باشد.

*مسئولان مانند حاج قاسم عاشقانه پای ولایت بایسند

او در پاسخ به این سؤال که مسئولان و مردم چه ویژگی شهید سلیمانی را باید الگوی خود قرار دهند؟ گفت: ولایتمداری و محکم و قاطع وعاشقانه پای ولایت ایستادن، مسئولانه و خالصانه و قاطعانه خدمت کردن، برای انقلاب و اعتقادات و ارزش‌ها در وسط میدان بودن، اتحاد وهمبستگی در مقابل استکبار جهانی و یک صدا و یک دل پای پرچم انقلاب ایستادن، پاسدار خون شهید بودن، در مقابل ظالم ایستادن و حمایت از مظلومان.

این بانوی شاعر با بیان این مطلب که با خدا باش و پادشاهی کن، افزود: سردار ما تمام وجودش خدایی بود و برای خدا کار می‌کرد و در این راه همه مشقات و مشکلات را به جان می‌خرید و می‌گفت «فقط برای خدا» و این راز محبت سردار در دل‌ها بود.

*حاج قاسم ساده‌زیست بود

یکی دیگر از شهروندان شهید سلیمانی را قهرمان بین‌المللی و دلیل آن را در مردمی بودنش می‌داند، گفت: بزرگترین ویژگی او ساده‌زیست و مردمی بودن و خود را خدمتگذار مردم دانستن است.

ملیحه اکبری تأکید می‌کند که مسئولان باید زندگی ساده و مردمی بودن سردار را الگوی قرار دهند و خود را نه ولی‌نعمت مردم بلکه خدمتگذار آنان بدانند.

*همخوانی علم و عمل نام او را در قلوب امت حک کرد

یکی از هیئتی‌ها هم شهید سلیمانی را نمونه کاملی از صداقت در رفتار و تطابق آن با گفتارش عنوان کرد و گفت: او جلوه‌ای حقیقی از حدیث امام ششم که فرمود: «مردم را با اعمالتان دعوت کنید نه تنها با زبانتان». بنابراین این همخوانی علم و عمل بود که نام او را در قلوب امت رسول‌الله(ص) و همه آزادی‌خواهان جهان حک کرد.

محمدجواد کلوندی ادامه داد: اگر امروز از ما بپرسند مرد میدان جنگ چگونه مانند مولای خود حضرت امیرالمؤمنین(ع) قلوب را فتح کرد؟، می‌گوییم با ایمانی که برخواسته از کردار بود نه فقط گفتار!

او با این اعتقاد و عقیده که فاصله امروز بین مردم بالاخص جوانان با برخی مسئولان را می‌توان در این حلقه گمشده یافت، افزود: این فاصله ناشی از عدم تطابق گفتار با رفتار است.

*حاج قاسم را خدا مطرح کرد نه خودش

شهروند دیگری از دیار شهید سید جمال‌الدین اسدآبادی سردار سلیمانی را قهرمان بزرگ دانست و گفت: شهادت حاج قاسم او را به اسطوره‌ای بزرگ و مرجع در سطح ملی، منطقه و جهانی تبدیل کرد تا استکبار و عواملش حتی از او و عکسش هم هراس داشته باشند.

زهرا مرادی می‌گفت: شهید سلیمانی مخلص بود و به شدت از ریا و خودنمایی پرهیز می‌کرد، ظاهر بی‌آلایش و مؤمنانه او خبر از باطن صاف و پاکش می‌داد، هیچ‌گاه به دنبال مطرح کردن خود نبود و به همین خاطر خدا او را به دنیا مطرح کرد.

او ساده‌زیستی این فرمانده بزرگ را الگوی عملی برای مسئولان دانست.
شهروند اسدآبادی شهید سردار حاج قاسم را متفاوت می‌دانست و می‌گفت: او نه تنها برای ملت ایران که قهرمان تمام کشورهایی بود که از شرارت‌ها رعب و وحشت داشتند.

*او هم علی‌اکبر هم مالک‌اشتر زمانه بود

هادی نامور حاج قاسم را علی‌اکبر و مالک اشتر زمان خطاب کرد و افزود: دشمنان تاب این همه شجاعت، غیرت، تعصب، ولایتمداری، حب وطن و مردم و رهبر او را تاب نیاوردند و نتوانستند ببینند که حاج قاسم یکه و تنها چه نفوذی در دل‌های مسلمانان جهان پیدا کرده و اینکه نام او کافی بود تا وحشتی در دل دشمنان و کفار بیندازد، به طوری که تمام محاسبات آن‌ها را به لحظه حضورش در هر نقطه‌ای بهم زند، او خالصانه بدون ادعا، سرباز انقلاب، مردم، رهبر و بدور از هر پست، مقام و جایگاهی خود را ثابت کرد.

*باید چون حاج قاسم از میز و مقام دل کند، تا قهرمان شد

او با بیان اینکه خوشبختانه تمام مسئولان صفات و ویژگی‌های شهید سلیمانی را کامل شناخت دارند اما الگو نمی‌گیرند، افزود: حاج قاسم شدن سخت و بسیار دشوار است، باید از خیلی وابستگی‌ها و از میز و مقام و خانه لاکچری و خودروهای امروزی و مسافرت‌های آن چنانی دل کند، البته یک ویژگی حاج قاسم برای تغییر و خدمت صادقانه و آن با مردم و برای مردم کافی است.

این شهروند می‌گفت: شهید سلیمانی هر عمل خیری را تنها برای مردمش می‌خواست، رفاه مردم آسایش و آرامش و امنیت و اقتدار آنان عامل محبوبیت جهانی این انسان پاک سرشت و با خدا بود، او با خدا معامله می‌کرد و در نهایت از این معامله سود برد و همچنان خاری بر چشم دشمنان این نظام شد و رشادت‌ها، محبت و سادگی و ساده‌زیستی او هیچ‌گاه از دل این مردمان پاک نخواهد شد.

* او همراه همه سلایق بود

یکی از کارکنان علوم پزشکی اسدآباد حاج قاسم را تنها کسی خواند که توانست همه سلایق و عقیده‌ها را با خود همراه کند.

سلیمانی اصلاح، تقوا، مردمداری و امانتداری را از ویژگی‌های شاخص شهید سلیمانی عنوان کرد.

نویسنده دیگر از این دیار حاج قاسم را نماد عینی و تفسیر تبعیت از آیه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» دانست و گفت: او با کفار و نظام سلطه شدید و با دوستان و مستضعفین رحیم بود.

*حاج قاسم مجاهدی فراملیتی بود

علی رستمی گفت: شهید سلیمانی در طول حیات پاسداری خود و در همه عرصه‌های جهادی به آخرین و کامل‌ترین وصیت امیرالمؤمنین علی(ع)که فرمود: «کُونَوا لِلظَّالِمِ خَصْماً، وَلِلْمَظْلُومِ عَوْناً» عمل کرد و هنرمندانه جنگید و به زیباترین وجه به دستِ نمادِ شقی‌تر

این نویسنده حاج قاسم را مرد سفر و هجرت خواند و افزود: تمایز او نسبت به دیگر دوستان و همسنگرانش در هجرت و جنگ با دشمنان بزرگ بود، حضور در جهادش به فتوای ولایت بود و قوت قلبش در شجاعت و سعه صدر و مدیریت عمل به همین فتوا بود.

او گفت: حاج قاسم تعریفش از واژه «جناح» واقعی بود، هر گاه چه به تمجید و یا چه به نقد، نام از جناح می‌برد، حتما با رعایت ادب از دو جناح به صراحت نام می‌برد و هیچگاه جناح‌های داخلی را دشمن ندانست. فرا جناحی خواندنش صفت کوچک و پیش پا افتاده‌ای برای اوست چرا که او مجاهدی فرای قوم و فراملیتی بود و در یگان‌ها و گردان‌هایش از همه اقوام و مذاهب با گرایش‌های متعدد سیاسی از انواع مذاهب اسلامی گرفته تا مسیحی و ایزدی و غیره حضور داشته و دارند و برای همین بود که او تنگ‌نظر نبود و بر خلاف بسیاری از دوستانش که رقیب انتخاباتی و سیاسی خود را دشمن می‌دانند؛ دشمنانی بسیار بزرگ داشت و سفر و هجرت به او آموخته بود که افق نگاهش بسیار دور باشد و به مسائل پیش پا افتاده نی‌اندیشد. او یک پاسدار کامل و متعلق به همه است و برداشت کاریکاتوری از سیره اخلاقی و رفتارش نمی‌تواند بیانگر این کمال باشد.

*شهید سلیمانی زندگی‌اش خدایی بود

مسئول بسیج هنرمندان اسدآباد هم شهید سلیمانی یک قهرمان عنوان کرد و گفت: او پا بر روی نفس خود گذاشت و با نادیده گرفتن تمام تعلقات دنیوی برای خدا کار کرد، بنابراین کسی که همه زندگی‌اش خدایی شد، قهرمان است.

عبدالله الوندی‌شمیم شجاعت، ولایتمداری و ارتباط با مردم به خصوص جوانان و نوجوانان را از ویژگی‌های شهید سلیمانی دانست که او را با سایرین متمایز کرده بود و همین باعث می‌شد اگر جوانی هم اشکالی داشت، به خاطر طرز برخورد سردار، خود را اصلاح می‌کرد.

او افزود: اگر مسئولان ما می‌خواهند که عاقبت بخیری نصیبشان شود، ناچارند خود را به حاج قاسم نزدیک کنند، اگر کار برای خدا و با اخلاص و بدور از اغراض سیاسی انجام شود، عزتی از جانب خدا نصیب‌شان می‌شود که کمترین آن محبوبیت پیش مردم است.

*او برای حفظ میز کار نکرد

پاشاپور شهروند دیگری هم گفت: شهید سلیمانی هیچ وقت نگفت شما بروید و ما هم می‌آییم، همیشه می‌گفت اول فرماندهان می‌روند، خودش هم در خط مقدم بود.
او با بیان اینکه سردار سلیمانی اصلاح‌طلب و اصولگرا برایش فرق نمی‌کرد، افزود: برای مردم کار می‌کرد و هیچ وقت برای حفظ میز و موقعیت اجتماعی خود کار نکرد بلکه برای حفظ ایران و ایرانی فعال بود.

 

*او آخرت‌طلب بود نه دنیاطلب

یک قاری قرآن گفت: شهید سلیمانی به جای دنیاطلبی ، آخرت‌طلبی را انتخاب کرد، در حالی که تمام امکانات لازم برای یک زندگی مرفه را داشت، اما بیشتر عمر خود را در بیابان‌ها و در حال جهاد و ایثار طی کرد.
غلامرضا ترابیان اخلاص و مهربانی را دو ویژگی بارز حاج اسم عنوان کرد و گفت: مهربانی با تمام مردم داشت، برایش مهم نبود ایرانی باشد یا غیرایرانی، انسانی فرشته‌خو بود.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان اسدآباد هم درباره حاج قاسم گفت: او قهرمان است، چرا که بر نفس خود غلبه داشت، در اوج قدرت و نام‌آوری، بی‌ریا و متواضع بود، در کره خاکی می‌زیست لیکن، روح و افکارش در افلاک سیر می‌کرد چون چشم از خواهش‌های دنیوی بریده بود، گویی خداوند عالم آخرت و واقعی را در برابر دیدگانش به تصویر کشیده بود.

*حاج قاسم برای خدا کار کرد

علوی‌راد ادامه داد: ماندگار شد، چون هدف و کارش برای خدا و بی‌خیال دیده شدن بود، شهادت لایقش شد، چون او نیز لایق شهادت بود، اصلاً گویا خداوند او را عزیز و محترم خلق کرده بود، هرگز توصیفش در چند سطر خلاصه نمی‌شود و نشانه یک شیعه واقعی از جنس مالک اشتر بود چراکه امام حسین(ع) را الگوی منش خود قرار داد، پس صاحب مکتب شد.

او یادآور شد: خداوند او را برای انجام کاری بزرگ خلق کرده بود و نامش رمز آزادی قدس شریف و انتقامش زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت خواهد شد.
زلیخا غلامی شهروند دیگری که شهید سلیمانی را نه قهرمان بلکه ابر قهرمان دانست و گفت: او دغدغه مردم را داشت، ایمان و اخلاص او زبانزد بود، پیگیری شبانه‌روزی کارها تا حصول نتیجه و مدیریت در صحنه برعهده داشت.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=208861
  • دیدگاه‌ها برای از ابرقهرمانی تا همخوانی علم و عمل بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.