• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

اخلال در عبور و مرور و تخریب سیمای شهر اسد آباد

  • کد خبر : 44125
  • 28 دی 1398 - 8:51
اخلال در عبور و مرور و تخریب سیمای شهر اسد آباد

سد معبر در شهر اسدآباد به عنوان یک معضل بزرگ مطرح است که در این زمینه شهرداری با همکاری و همت دادستان و نیروی انتظامی به دنبال رفع آن است و البته این معضل حق الناسی را بر گردن متخلفان می آورد که از وجود آن بی خبرند. به گزارش عصر همدان؛ حق الناس؛ شاید […]

سد معبر در شهر اسدآباد به عنوان یک معضل بزرگ مطرح است که در این زمینه شهرداری با همکاری و همت دادستان و نیروی انتظامی به دنبال رفع آن است و البته این معضل حق الناسی را بر گردن متخلفان می آورد که از وجود آن بی خبرند.

به گزارش عصر همدان؛ حق الناس؛ شاید از کودکی به گونه‌ای این کلمه برایمان تعریف شده باشد و تنها ذهنمان به سمت مال مردم خوری و حق کسی را بالا کشیدن و بطور کلی بحث‌های مالی کشیده می‌شود اما به راستی آیا این تمام قضیه است؟ آیا حق الناس تنها شامل موارد مالی و به پول ختم می‌شود؟

کمی تفکر لازم است و شاید نیاز به مطالعه آنچنانی هم نداشته باشد و با نگاهی به اطراف دریابیم که حق الناس یعنی همان حق و حقوق مردم که شامل همه چیز می‌شود؛ از گرفتن زمان و وقت از یک فرد بطور بی‌جا، انجام ندادن حق اولاد فرزندی و بالعکس و… تا رعایت نکردن حقوق شهروندی و… .

حرف از حقوق شهروندی شد؛ نکته جالب این موضوع آن است که در حق الناس و شاخه ی حقوق شهروندی ما با یک فرد خاص رو به رو نیستیم، بلکه با عده زیادی و چه بسا تمام آدم‌ها برخورد داریم.

هر کس در هر حرفه و کاری که هست شامل این موارد یعنی حق الناس و حق و حقوق خود نسبت به آن کار و برعکس می‌شود.

گذری حتی کوتاه به این موضوع عظیم بیاندازیم متوجه خواهیم شد، چنان که شایسته و بایسته است این مهم یعنی حق الناس در مورد حقوق شهروندی رعایت نمی‌شود؛ حقی که شاید ساده از کنار آن بگذریم اما چنان است که خداوند باری تعالی درباره‌ این مهم تاکید کرده است که اگر از حق الله بگذرم از حق الناس نخواهیم گذشت و به این گونه است که دنیا و آخرت را هر دو به تباهی می‌کشاند.

بازار اسدآباد با وجود سد معبر آشفته بازاری است

برای دیدن رعایت حقوق شهروندی سری به بازار شهراسد آباد زدیم تا ببینیم آیا مردم حق و حقوق خود را رعایت می کنند؟ یا اینکه مغازه داران حق مردم را باز پس می دهند؟ البته منظور حق در اینجا فعلا پول نیست! مثلاً پیاده روهای شهر که باید عاری از هرگونه وسیله ای باشد که عبورعابران پیاده را سهل کند، پر است از کارتن، سینی پر از خشکبار، خوراکی‌ها و…

در اصل محل عبور و مرور عابران تبدیل به مغازه ی دیگری رو به روی همان مغازه شده است که تنها عوارض نمی دهد و سقفی بر سر ندارد.

مغازه داران منصفانه فضای پیاده رو را تصرف کنند

چرا مغازه دار منصفانه به این فکر نمی‌کند که اگر فردی برای خرید از بازار اقدام کند، داخل مغازه مراجعه می‌کند و بیرون ریختن اجناس به پیاده رو کار درستی نیست و این نوعی حق الناس بر گردن اوست؟! چرا نظارت کافی نیست و چرا کسبه به ناظرین دقت کافی و وافی ندارند؟

کمی آن طرف تر شاهد نیسان و وانت بارهایی می‌شویم که راه بندانی به راه انداخته اند که بیا و ببین و گویی عده‌ای از آنان گوششان بدهکار هیچ نهادی نیست، این در حالی است که جای معینی برای فروش برای آنان تعبیه شده است.

مگر نه اینکه مهمان و یا گردشگری از شهر عبور کند، اولین قدم جلوه شهر به چشمان او می آید و این مورد بسی مهم و کاری است برای جذب گردشگر؟! پس چرا و چنین بی رحمانه حق برگردن خود آورده و نمای شهر را به نابودی می‌برند؟!

با رفع سد معبر فرهنگ خوب بسازید

امام جمعه شهر اسدآباد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با بیان اینکه یکی از ملزومات فرهنگ عمومی یک جامعه مراعات حقوق مردم و شهروندان است که در دین مبین اسلام هم بر آن تأکید فراوان شده است، اظهار کرد: سد معبر یکی  از موارد حقوق شهروندی است  که باید بر رفع آن سفارش کرد.

حجت الاسلام سید موسی حسینی مجد با بیان اینکه در دین اسلام داریم که هر آنچه را برای خود می پسندی برای دیگران بپسند، و اینجاست که اگر به فرض مثال در مقابل پارکینگ منزلی ماشینی پارک کرده بود، در واقع حقوق شهروندی رعایت نشده است.

سد معبر در عین مزاحمت، گناهی مضاعف است

وی با بیان اینکه یک مغازه‌دار باید بداند که چقدراز فضای پیاده رو را می‌تواند تصرف کند، افزود: متأسفانه می‌بینیم که برخی از مغازه داران در سطح شهر نه تنها پیاده رو بلکه فضایی از خیابان را هم تصرف کردند و اجناس مغازه را گذاشتند که نه خدا راضی است و نه بنده خدا؛ و این کسب و کار همراه با غصب است و در عین اینکه یک مزاحمت است، از لحاظ شرعی هم یک گناه مضاعف است.

امام جمعه شهر اسدآباد با تأکید بر اینکه باید همه مغازه داران و وانت بارها رعایت حال مردم و شهروند را کنند و فرهنگ خوب بسازند، عنوان کرد: اگر مسافر و یا غریبی از این شهر عبور کرد و در این مسیر قرار گرفت، احساس کند که یک فرهنگ خاص در این شهر حاکم است و حقوق شهروندی در آن رعایت می شود.

وی خطاب به اتاق اصناف، اظهار کرد: باید اداره اصناف با همکاری اداره اماکن و بازاریان جلساتی داشته باشند و آنان را توجیه کننند و اگر واحد صنفی قانون را رعایت نمی‌کند، باید در مقابل آن بایستد.

مغازه های متخلف را پلمب کنید

حسینی مجد با تأکید براینکه باید با قاطعیت با متخلفان برخورد شود، خاطرنشان کرد: باید در شهری چند مغازه و واحد صنفی به دلیل عدم رعایت حقوق شهروندی پلمب شود و بنری بر آن نصب کنند تا همه بدانند که آن واحد تخلف کرده است.

شهردار اسدآباد و نیروی انتظامی ملزم به جمع آوری سدمعبر از سطح شهر شدند

در این زمینه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اسدآباد در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، اظهار کرد: یکی از معضلات اساسی شهر اسدآباد وجود سد معبر است که سال هاست به عنوان یک مطالبه جدی مطرح بوده است.

علیرضا سلطانی‌متهور با اشاره به اینکه بیشترین سدمعبر و ترافیک در شهر اسدآباد مربوط به خیابان‌های ۱۵ خرداد، صاحب الزمان غربی، میدان غدیر است، افزود: وجود سد معبر موجب ترافیک می شود و بسیاری از نارضایتی و گاها تصادفات را رقم می زند.

دستور توقیف چند وانت بار متخلف سد معبر داده شد

وی با تأکید و هشدار به سد معبر کنندگان در سطح شهر اسدآباد، گفت: یک هفته به شهردار اسدآباد و نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی فرصت داده ایم که سد معبر را جمع آوری و در صورتی که افرادی به این موضوع اهمیت نمی دهند را معرفی کند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اسدآباد با بیان اینکه تاکنون چند متخلف در زمینه سدمعبر معرفی و جریمه شدند، خاطرنشان کرد: در این زمینه دستور توقیف چند خودروی وانت بار را داده ایم.

به مشارکت مردم در رفع معضل سد معبر نیاز داریم

شهردار شهر اسدآباد در این زمینه به خبرنگار عصر همدان، اظهار کرد: در چندین مرحله ساماندهی وانت‌بارها را در دستور کار قرار دادیم اما تعدادی از آنان هنوز قانون را رعایت نمی کنند و اینجاست که مردم باید به کمک ما بیایند؛ به این گونه که خرید از آنانی که تخلف می کنند را کمتر کنند تا شاهد کسادی بازارشان شویم و خود تن به رعایت قانون دهند.

علیرضا فعله گری یادآور شد: چندین مکان را برای دستفروشان و وانت بارها تعبیه کرده ایم و از جمله آن در ورودی شهرک سیداحمد و محل ساختمان جهاد قدیم است.

وی تأکید کرد: مغازه داران نیز به اندازه ۸۰ سانت تا نهایت یک متر حق دارند فضای پیاده رو را اشغال کنند و قرار دادن سایبان و ستون در مقابل مغازه ممنوع است که در صورت مشاهده قطعا برخورد خواهیم کرد.

پلیس و  دادستان برای رفع معضل سد معبر همراه شهرداری هستند

شهردار شهر اسدآباد گفت: در زمینه ساماندهی وانت بارها و جمع آوری سد معبر در سطح شهر اسدآباد، نیروی پلیس و دادستان همکاری دارند و در صورت عدم رعایت قوانین و حقوق شهروندی قطعا با آنان برخورد می شود.

وی بر مشارکت مردم برای جمع آوری سد معبر تأکید کرد و گفت: اگر مردم بخواهند، می شود سد معبر را جمع آوری و شهر را مدیریت کرد.

و اما یک صحبت کوتاه از رسانه، درست است که هر فردی در این اوضاع نابسامان اقتصادی به دنبال کسب درآمدی است اما نباید این کسب درآمد به هر قیمتی باشد که ناخواسته به حق الناس دامن بزند بنابراین با توجه به ایجاد جایگاه‌هایی برای وانت بارها می طلبد که آنان در صفوف بسیار منظم بایستند و  چهره و سیمای شهر را بهم نریزند.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=44125
  • دیدگاه‌ها برای اخلال در عبور و مرور و تخریب سیمای شهر اسد آباد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.