• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
4
مدیر کل امور مالیاتی استان همدان:

اخذ مالیات ۲۵درصدی از خریداران طلا کذب است

  • کد خبر : 208359
  • 10 دی 1402 - 17:10
اخذ مالیات ۲۵درصدی از خریداران طلا کذب است
مدیر کل امور مالیاتی استان همدان با بیان اینکه نوپایی مالیاتی جدیدی برای طلافروشان وضع نشده است، گفت: اخذ مالیات ۲۵ درصدی از خریداران کذب است و برخی اخبار غلط باعث شد طلا فروشان اقدام به تعطیلی مغازه‌ها کنند.

وجیه‌اله ذکوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه قانون پایانه‌های فروشگاهی در سال ۱۳۹۸ تصویب شده است، گفت: این قانون پس از تکمیل زیرساخت‌ها در سازمان امور مالیاتی کشور از سال ۱۴۰۲ لازم به اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اصنافی که باید این قانون را اجرا کند صف طلافروشان هستند، افزود: با توجه به انتقال اخبار غیر واقعی به این صنف، شاهد بودیم که مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

ذکوری ادامه داد: عمده‌ترین شایعات این بود که قرار است از خریداران طلا، ۲۵ درصد مالیات دریافت شود و دریافت کد ملی از خریداران الزامی است و باعث ایجاد پایه مالیاتی جدید می‌شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان همدان تأکید براینکه هیچ نوپایی مالیاتی جدیدی وضع نشده است، تصریح کرد: اخذ مالیات ۲۵ درصدی از خریداران صحت ندارد و کذب است.

وی با بیان اینکه ارائه کد ملی توسط خریدار و فروشندگان الزامی نیست، عنوان کرد: اگر خریدار یا فروشنده خواست می‌تواند کدملی را درخواست کند.

ذکوری با اشاره به اینکه برابر قانون مالیات بر ارزش افزوده درسال ۱۴۰۰ که تصویب شده است، گفت: قبل از این قانون، اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده بود اما با اصلاحیه‌ای که انجام شد از دی ماه ۱۴۰۰ به بعد اصل طلا، پلاتین و جواهرات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است و فقط اجرا ساخت و سود فروشنده مشمول مالیات به نرخ ۹ درصد است.

مدیر کل امور مالیاتی استان همدان، خاطرنشان کرد: در الگوی صورت حسابی که برای فروشندگان طلا پیش‌بینی شده است یکی از نقاط مثبت آن است که اصل طلا، اجرت ساخت و سود جداگانه نوشته می‌شود.

وی با بیان اینکه صورت‌حساب باعث می‌شود تمام ارقام تشکیل‌دهنده جداگانه ثبت شود، افزود: اینگونه خریدار متوجه می‌شود که چگونه مبلغ طلا حساب شد و پول پرداخت می‌شود.

ذکوری ادامه داد: مسئله بعدی این است که ما اصلا در قوانین جدید برای خریدار مالیاتی وضع نکردیم و در نهایت مصرف‌کنندگان نهایی مشمول مالیات نیستند.

مدیر کل امور مالیاتی استان همدان، تاکید کرد: آنچه در این میان رخ داده است، شفاف‌سازی بین فروشندگان طلا نسبت به یکدیگر و مصرف‌کننده نهایی است.

وی با بیان اینکه در یک فضای رسانه‌ای اخبار نادرست پخش شد، اظهار کرد: نه مالیات، نرخ و پایه جدیدی نداریم و صرفا شفاف‌سازی در نظام معاملاتی قبلی است که باعث می‌شود از تبعیضات کاسته و مالیات عادلانه دریافت شود.

ذکوری با اشاره به اینکه در خصوص ثبت طلا توسط مردم هیچ قانونی ندارند، گفت: اصلا هیچ سامانه‌ای برای این موضوع ایجاد نشده است؛ اصولاً ثبت هر نوع طلا توسط خریداران صحت ندارد.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=208359
  • دیدگاه‌ها برای اخذ مالیات ۲۵درصدی از خریداران طلا کذب است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.