• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

آیا فرجام «برجام» فرا رسیده است؟/ لزوم تبیین دقیق «عبرت تاریخی» برجام برای مردم

  • کد خبر : 63560
  • 14 اردیبهشت 1399 - 9:50
آیا فرجام «برجام» فرا رسیده است؟/ لزوم تبیین دقیق «عبرت تاریخی» برجام برای مردم

شاید بتوان گفت برجام و معاهده آن به لحاظ کارآیی و حل کردن مشکلات کشور مدت ها است که دیگر وجود خارجی ندارد ،اما قطعا تلاش های اخیر غرب به رهبری آمریکا برای از بین بردن لغو تحریم های تسلیحاتی به عنوان تنها باقی مانده حقوقی برجام برای کشور فرجام نامبارک برجام را به عنوان […]

شاید بتوان گفت برجام و معاهده آن به لحاظ کارآیی و حل کردن مشکلات کشور مدت ها است که دیگر وجود خارجی ندارد ،اما قطعا تلاش های اخیر غرب به رهبری آمریکا برای از بین بردن لغو تحریم های تسلیحاتی به عنوان تنها باقی مانده حقوقی برجام برای کشور فرجام نامبارک برجام را به عنوان یک عبرت تاریخی رقم خواهد زد.

به گزارش عصر همدان؛ غرب به رهبری آمریکا و انگلیس در سال های سپری شده از قرن حاضر و دوران استعمار بارها ثابت کرده است که در ظلم و تضییع حقوق ملت های دیگر هیچ حد و مرزی برای خود غیر از تامین منافع قائل نیست.بر اساس همین گزاره و واقعیت اثبات شده است که رهبر انقلاب و تمام کسانی که با واقع بینی عرصه بین المللی را تحلیل می کنند بصورت مداوم بر غیر قابل اعتماد بودن این کشورها تاکید دارند.

برجام به عنوان حاصل یک گفتگوی چند ساله و طولانی میان دولت ایران و کشورهای غربی با بدعهدی های فاجعه بار غرب امروز تبدیل به سندی برای اثبات حقانیت همین نظریه بد بینی به آمریکا و شرکایش شده است.اگر در جامعه بین الملل کمتر تردیدی به عهد شکنی جریان استکبار وجود داشت آن شک نیز امروز دیگر محلی از اعراب ندارد.

تلاش روزهای اخیر آمریکا برای جلوگیری از پایان دادن تحریم های تسلیحاتی ایران که بر طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به زودی باید کنار برود نمونه ای آشکار از نقض معاهدات بین المللی و در واقع پایانی بر افسانه غربگرایان داخلی در خصوص امکان مصالحه با آمریکا است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در همین خصوص و پس از شدت گرفتن احتمال همراهی اروپایی ها با این زورگویی آشکار امریکا ،در توییتی با تاکید بر امکان پایان عمر نیمه جان برجام نوشته است : پیکر کم جان برجام با دور زدن قطعنامه ۲۲۳۱ و تداوم غیر قانونی تحریم تسلیحاتی ایران، به مرگ ابدی خواهد رفت.

ویروس تحریم، ابزار کاخ سفید برای بقای هژمونی رو به افول آمریکا است. اروپا کدام سوء ایستاده؛ «حفظ آبرو و تقویت چند جانبه گرایی» یا «پذیرش مجدد تحقیر و کمک یکجانبه گرایی»؟.

به نظر می رسد در میان سکوت وزیر خارجه ایران به عنوان حامی و معمار اصلی سند برجام ،جمهوری اسلامی از موضعی حاکمیتی وارد عرصه شده و هشدار داده است این آخرین میخ بر تابوت برجام خواهد بود.

پیش از این نیز سخنگوی وزیر خارجه در سخنانی در خصوص تلاش های آمریکا برای ادامه یافتن تحریم های تسلیحاتی کشورمان را فاقد وجاهت حقوقی و قانونی برشمرده بود.
از طرفی روزنامه نیویورک تایمز اخیرا در گزارشی از طرح و تدوین یک استدلال حقوقی توسط وزارت خارجه امریکا برای ادامه تحریم های تسلیحاتی ایران،پایان دادن به قطعنامه ۲۲۳۱ و در واقع فروپاشی عملی برجام خبر داده است.آنچه که نیویورک تایمز از آن خبر داده است به عبارت صریح تر و روشنتر به معنای فرجام رویای برجام خواهد بود.

هر چند فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و برجام با بعید دانستن احتمال موفقیت آمریکا در این امر معتقد است که مشارکت مجدد آمریکا در فرآیندی تعریف شده بر مبنای تعهد برجام، با توجه به خروجش از این معاهده غیر ممکن است اما به نظر می رسد آمریکایی ها در ادامه مسیر و با توجه به تجارب قبلی احتمال متقاعد کردن اروپایی ها را داشته باشند.

اروپایی که امروز دیگر استقلال آن از سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا یک شوخی مضحک و دروغ مسلم است قطعا در این میان به دنبال گرفتن امتیازاتی از آمریکا و هم ایران برای بازی یک نقش کاسبکارانه و معامله گرایانه هستند.

چین و روسیه در این معادله تاکنون بر برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی ایران بر اساس برجام و مصوبات شورای امنیت به عنوان یک سند حقوقی تاکیده کرده و تلاش های آمیرکا را نشانی دیگر از بی تفاوتی این کشور به حقوق ملت ها دانسته اند.همانطور که ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه حضور مجدد آمریکا در برجام برای اعمال نظر بر روی آن را غیر ممکن عنوان کرده و ادامه تحریم های تسلیحاتی ایران را پس از موعد مقرر باطل دانسته است.

هر چند تا موعد مقرر برای پایان یافتن تحریم های تسلیحاتی ایران در شهریور ماه چند ماه فرصت باقی است اما در هر صورت با پدیدار شدن رفتارهای قلدرمابانه آمریکا و همراهی ضمنی اروپا با این رفتارها اندک داشته غربگرایان داخلی هم در حال نابودی است.برای آنکه برجام و فرجام آن به عبرتی برای آیندگان در این کشور شود بیان واقعی و روشنگرانه آنچه در سال های پس از برجام در صحنه داخلی و بین المللی برای ملت ایران رخ داده است یک ضرورت مهم تاریخی است.

شاید بتوان گفت برجام و معاهده آن به لحاظ کارآیی و حل کردن مشکلات کشور مدت ها است که دیگر وجود خارجی ندارد ،اما قطعا تلاش های اخیر غرب به رهبری آمریکا برای از بین بردن لغو تحریم های تسلیحاتی به عنوان تنها باقی مانده حقوقی برجام برای کشور فرجام نامبارک برجام را به عنوان یک عبرت تاریخی رقم خواهد زد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=63560
  • دیدگاه‌ها برای آیا فرجام «برجام» فرا رسیده است؟/ لزوم تبیین دقیق «عبرت تاریخی» برجام برای مردم بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.