• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
6
یک کارشناس و پژوهشگر در اسدآباد خبر داد:

آگاهی دانش‌آموزان اسدآبادی از ایدز با آموزش بهداشتی

  • کد خبر : 199115
  • 09 مهر 1402 - 9:55
آگاهی دانش‌آموزان اسدآبادی از ایدز با آموزش بهداشتی
یک کارشناس و پژوهشگر در دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد برای انجام پیشگیرانه رفتاری ایذر مطالعه‌ای را بر روی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اسدآباد انجام داد.

فاطمه دارابی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان ایدز را پدیده اجتماعی، فرهنگی و یک رفتار شخصی خواند که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: با توجه به در معرض خطر جمعیت نوجوانان، مطالعه‌ای در خصوص تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء خودکارآمدی درک شده برای انجام رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در میان دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اسدآباد انجام شده است.

این کارشناس و پژوهشگر در اسدآباد با اشاره به اینکه مطالعه‌ تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء خودکارآمدی درک شده به صورت نیمه تجربی انجام شده، افزود: این مطالعه بر روی ۲۳۰ دانش‌آموز دوره دوم متوسطه شهر اسداباد در سال ۱۳۹۹ در دو گروه ۱۱۵ نفره مداخله و کنترل قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه برنامه آموزشی برای گروه مداخله با روش مشارکتی مبتنی بر پرسش و پاسخ و بحث گروهی و همچنین نمایش عملی انجام شد، خاطرنشان کرد: نتایج این مطالعه نشان داد، مداخله آموزشی انجام شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی سبب بهبود آگاهی و در خصوص بیماری ایدز در دانش آموزان است.

دارابی ادامه داد: نتایج این مطالعه حاکی از تأثیر مداخله آموزشی براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر سازه های اعتقادات بهداشتی مرتبط با اچ‌آی‌وی بود و باعث افزایش آگاهی و رفتارهای پیشگیری‌کننده در این زمینه شد.

وی با بیان اینکه آلودگی به ایدز به طور معمول در سنین کمتر از ۲۵ سال آغاز می‌شود، تصریح کرد:. جوانان که عمده ترین گروه در معرض خطر بیماری ایدز در دنیا به شمار می‌روند، به دلیل ارضای حس کنجکاوری، فشار دوستان، ناآگاهی و بی‌مهارتی، با خطر تماس جنسی غیرایمن روبه رو هستند، بنابراین در مقایسه با بزرگسالان در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به اچ‌آی‌وی قرار دارند، بیشترین گروه سنی درگیر سنین ۲۵ تا۳۴ سال است.

این کارشناس و پژوهشگر در اسدآباد با اشاره به اینکه متخصصین و کارشناسان معتقدند که الگوی مبتلا به ویروس ایدز در کشور ما متفاوت است، افزود: برآورد می‌شود که ۳۱ درصد از موارد ابتلاء در ایران از طریق اعتیاد تزریقی، ۲۵ درصد انتقال خون، ۱۱ درصد به صورت متفرقه انتقال می‌یابد.

وی مؤثرترین راه برای پیشگیری از انتقال اچ‌آی‌وی را ارتقاء آگاهی و اصلاح باورهای بهداشتی در خصوص رفتارهای پیشگیرانه در نوجوانان و جوانان دانست و گفت: نتایج این مطالعه می‌تواند برای آموزشگران حوزه سلامت که در طراحی برنامه‌های آموزشی مرتبط با بیماری‌ها تلاش می‌کنند همچنین در حوزه آموزش بهداشت مدارس مفید و سودمند باشد.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=199115
  • دیدگاه‌ها برای آگاهی دانش‌آموزان اسدآبادی از ایدز با آموزش بهداشتی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.