• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2
روانشناس حوزه خانواده:

آموزش انتخاب آگاهانه به دختران دبیرستانی در کاهش طلاق تاثیرگذار است

  • کد خبر : 189769
  • 19 تیر 1402 - 10:54
آموزش انتخاب آگاهانه به دختران دبیرستانی در کاهش طلاق تاثیرگذار است
روانشناس حوزه خانواده با بیان اینکه باید دوره آموزشی انتخاب آگاهانه برای دختران در دبیرستان برگزار شود گفت: دانشگاه فضایی لغزنده دارد و به دختران اجازه فکر کردن نمی‌دهد در نتیجه اگر در دوران دبیرستان بتوانیم به دختران آموزش دهیم که معیار و ملاک برای انتخاب زوج خود داشته باشند می‌توانیم در کاهش آمار طلاق موثر باشیم.

به گزارش عصر همدان نوید مطهری موید در نشست پرسش و پاسخ با موضوع زندگی آگاهانه با بیان اینکه مراجعع کنندگان به مراکز مشاوره نتوانستند موقع ازدواج، انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند گفت: متاسفانه آدم‌های کاملاًًً متفاوت با یکدیگر ازدواج می‌کنند و با وجود فرزند خود را مجبور به ادامه آن زندگی میکنند که هیچ رضایتی از آن ندارند.

این روانشناس با تاکید براینکه انتخاب آگاهانه هنگام ازدواج در میزان رضایتمندی افراد از زندگی بسیار تأثیرگذار است افزود: برای انتخاب آگاهانه ابتدا باید فرد به خودشناسی رسیده باشد چراکه اگر فردی خودش را خوب نشناسد نمی‌تواند به این باور برسد که انتخاب او خوب است.

مطهری موید با اشاره به اینکه خودشناسی و خودآگاهی در آدم‌ها ضعیف است تصریح کرد: ضعف در این مورد موجب می‌شود فرد با کسی ازدواج کند که با هیچ‌کدام از ویژگی‌های او سازگاری ندارد در نتیجه بعداز مدتی منجر به جدایی افراد می‌شود.

وی ادامه داد: آدم‌ها از همه نظر با یکدیگر متفاوت‌اند و زندگی در خانواده و رفتارهای پدر و مادر، از سنین کودکی تا بزرگسالی بر زندگی بعداز تاهل فرد تاثیر زیادی می‌گذارد.

این روانشناس با تاکید براینکه یکی از راه‌های خودشناسی دقت کردن به مدل و سبک رفتارهای پدر و مادر است گفت: هر حساسیت و افراط و تفریطی که پدر و مادرها در زندگی خود داشته باشند به کودکان خود منتقل می‌کنند و همین موضوع در مدل شخصیتی فرزندانشان تاثیر‌ می‌گذارد.

مطهری موید با بیان اینکه ملاک و معیار افراد هنگام انتخاب زوج مهم است افزود: بسیاری از افراد حتی با سن بالا برای مشاوره ازدواج مراجعه می‌کنند و موقعی که می‌پرسیم چه معیارهایی برای انتخاب همسر دارند هیچ پاسخی نمی‌دهند و این موضوع اصلاً خوب نیست.

وی خاطرنشان کرد: جوانان ما اصلاً کتاب نمی‌خوانند و مطالعه کتاب خصوصا در حوزه ازدواج مهم است؛ خیلی‌ها سوالاتی حفظ می‌کنند و موقع آشنایی از طرف مقابل می‌پرسند اما بخاطر نداشتن مطالعه نمی‌دانند که پشت پرده آن سوال و پاسخی که طرف می‌دهد چیست؟ این روانشناس با تاکید بر اینکه در جامعه نگاه جامعی به ازدواج نداریم اظهار کرد: این موضوع پس از ازدواج هم مشاهده می‌شود؛ افراد نمی‌دانند حالا که به یکدیگر رسیدند چه ملاک‌هایی لازم است تا ازدواج پایداری داشته باشند و یا برای تربیت فرزند چه نکاتی لازم است؟

مطهری موید با اشاره به یکی دیگر از مسائلی که منجر به حل نشدن مشکلات زوجین می‌شود گفت: مثلث سازی زوجین با پدر یا مادر نه تنها منجر به رفع مشکل نمی‌شود بلکه زندگی زوجین را خراب می‌کند.

وی ادامه داد: فقط متخصص باید یکی از طرف مثلث باشد و والدین متخصص نیستند و غالبا باعث بزرگتر شدن مشکل می‌شوند که البته تقصیری هم ندارند و هرچه می‌گویند از روی دلسوزی است.

این روانشناس با بیان اینکه بسیاری از اقایون بالای ۵۰ سال بعداز حضور در جلسات مشاوره می‌گویند کاش زودتر این مسائل را می‌دانستیم تا کارمان به طلاق نکشد تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد اطلاعات درست را به‌جا به افراد نمی‌دهیم و شاید اگر این اتفاق بیافتد ۵۰ درصد مسائل کم‌شوند.

مطهری موید با تاکید بر اینکه مشاوره قبل از ازدواج اهمیت زیادی دارد گفت: پاسخ افراد موقع تقاضای یکی از زوجین برای رفتن به مشاوره اعتقادات و باور افراد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه افراد مهارت گفتگو با یکدیگر را ندارند افزود: دونفر موقع آشنایی نمی‌دانند چگونه از یکدیگر سوال بپرسند و هنگامی که می‌گوییم باید سه ماه با یکدیگر به طور کامل آشنا شوید می‌گویند ما در دوجلسه صحبت‌هایمان تمام شد لذا بقیه جلسات به تبادل احساسات ختم می‌شود و ممکن است انتخاب آگاهانه انجام نشود.

این روانشناس با بیان اینکه خانواده ها نباید در ازدواج فرزندان منفعل رفتار کنند اظهار کرد: باید موقع ازدواج قوانین خود را رعایت کنید و با اراده و معیار و ملاک خود جلسات را مدیریت کنید، نسبت به صحبت‌های خانواده مقابل منفعل نباشید چرا که انتخاب درست یعنی اراده را دست طرف مقابل ندهیم.

مطهری موید خاطرنشان کرد: مدل فرهنگی طرفین در ازدواج بسیار تاثیر گذار است؛ مثلا اگر فردی از نظر مذهبی بسیار مقید است باید با  فردی ازدواج کند که مثل خودش باشد وگرنه ازدواج موفقی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه امروزه جوانان فرآیند انتخابی که در ذهن دارند کاملاًًً غلط است گفت: متاسفانه جوانان معتقد اول چندسال با طرف مقابل دوست باشند تا اورا بشناسند و بعدا اگر خواستند وارد مرحله ازدواج شوند که این موضوع کاملاًًً غلط است و آگاهانه نیست.

این روانشناس ادامه داد: در رابطه های پنهان احساسات غلبه پیدا می‌کند و متاسفانه در خانواده‌ها جا افتاده که دختر و پسر دوست شوند و نتیجه می‌شود اینکه بعداز مدتی یکی از طرفین رابطه را ترک می‌کند و طرف دیگر با دنیایی از سرمایه‌گذاری عاطفی باقی می‌ماند.

مطهری موید با اشاره به اینکه در چنین رابطه‌هایی دختران بیشتر از پسران آسیب می‌بینند افزود: سرمایه گذاری عاطفی متعدد حال آدم را بد می‌کند و ما همیشه به جوانان توصیه می‌کنیم تا زمانی که با آدمی قرارداد محکم نبستند تبادل احساسات نکنند.

وی با بیان اینکه طبق آمار اولین دسته از افرادی که طلاق گرفتند آن‌هایی بودند که پدر و مادرشان از ازدواج آن ها رضایت نداشتند تصریح کرد: رضایت خانواده در ازدواج بسیار اهمیت دارد و در زندگی آینده تاثیرگذار است.

این روانشناس با تاکید براینکه باید دوره آموزشی انتخاب آگاهانه برای دختران در دبیرستان برگزار شود گفت: دانشگاه فضایی لغزنده دارد و به دختران اجازه فکر کردن نمی‌دهد در نتیجه اگر در دوران دبیرستان بتوانیم به دختران آموزش دهیم که معیار و ملاک برای انتخاب زوج خود داشته باشند می‌توانیم در کاهش آمار طلاق موثر باشیم.

انتهای پیام/ سعیدی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=189769
  • دیدگاه‌ها برای آموزش انتخاب آگاهانه به دختران دبیرستانی در کاهش طلاق تاثیرگذار است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.