• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

آب شرب همدان، آماج آلودگی ضایعاتی ها/زمین های کشاورزی نیمه جان مملو از شیرابه و زباله

  • کد خبر : 157040
  • 08 تیر 1401 - 18:30
آب شرب همدان، آماج آلودگی ضایعاتی ها/زمین های کشاورزی نیمه جان مملو از شیرابه و زباله

روستای انصار الامام همدان که روزی دارای باغ های انگور بود و سرسبزی آن شهره عام و خاص بود، این روزها جایگاه پلاستیک و زباله ها شده. زباله‌هایی از جنس بی‌تدبیری و بی‌رحمی که وارد به محیط زیست می شوند و هیچ ارگان و نهادی پاسخگوی آن نیست. به گزارش عصرهمدان؛ وقتی در روستا قدم […]

روستای انصار الامام همدان که روزی دارای باغ های انگور بود و سرسبزی آن شهره عام و خاص بود، این روزها جایگاه پلاستیک و زباله ها شده. زباله‌هایی از جنس بی‌تدبیری و بی‌رحمی که وارد به محیط زیست می شوند و هیچ ارگان و نهادی پاسخگوی آن نیست.

به گزارش عصرهمدان؛ وقتی در روستا قدم می‌گذاری و زمین‌های کشاورزی نیمه جان انصارالامام را می‌بینی که به وضوح شیرابه‌ زباله‌هایی که وارد این زمین‌ها می‌شود قابل رؤیتند، با فضایی مواجه می‌شوی که بوی مرگ می‌دهد و از زمین‌های سرسبز منطقه چیزی باقی نگذاشته است.

شهردار مریانج که محدوده کارگاه های ضایعاتی تحت نظارت و مدیریت اوست منکر آلایندگی بسیار بالای این واحدها نیست، اما معتقد است که انتقال آنان به محل جدید مستلزم ساز و کارهای اداری است.

شاید هم به قول یکی از اهالی روستای انصار الامام با توجه به اینکه بیشتر ملک های ضایعاتی ها در روستای ینگیجه هستند، این موضوع به دهیاری مربوط می شود، ولی حالا وقتی شهرداری فهمیده آن ها درآمد خوبی دارند، خدمات شهری نیز به آن ها ارائه می دهد.

کشاورز بی رمقی در روستای انصار الامام که این روزها خروجی محصولاتش آسیب دیده توجه ما را به این منطقه جلب می کند که چه موادی پای چنین محصولاتی ریخته می شود تا آنها به این روز بیافتند؛ براستی اگر این مواد با محصول کشاورزی چنین می کند، با بدن انسان چه ها می کنند؟

افرادی که در این روستا مشغول به کشاورزی هستند به خبرنگار عصرهمدان؛ می گویند: تمام این زمین ها که اکنون به ضایعاتی تبدیل شده اند، روزی باغ های انگور بودند؛ باغ ملاعلی معصومی همدانی نیز درهمین محوطه قرار داشت که بسیار معروف بود. اما امروز چیزی از آن رونق کشاورزی باقی نمانده است. تا اعتراضی هم می کنیم آن را سیاسی و حزبی تلقی می کنند و درد مردم بیان نمی شود، اما آنچه در حال رخ دادن است بازی با جان مردم است.

بیشتر که پای درد و دلشان می نشینی حرف های بیشتری برای گفتن دارند: می گویند: از سال ۹۰ شاهد حضور پررنگ ضایعاتی ها در این روستا هستیم؛ اما صدایمان به جایی نرسید. بنده به شخصه خانوده ام را از این روستا برده ام چرا که آب شرب تمام روستا آلوده و بیمار است؛ در بین اهالی روستا در چند سال اخیر شاهد سرطان های بیشماری بوده ایم که نفس خانواده ها را بریده است.

یک کشاورز دغدغه مند انصارالامامی تاکید کرد: چندین بار آب های اینجا به مرکز تحقیقات برده شده و مقدار سم آن به حدی بوده که از اعلام آن خودداری می کردند، شاید کسی که در منزلش در بالای شهر باشد دغدغه ای نداشته باشد اما باید بدانیم چهل حلقه چاه در زمین های این روستا وجود دارد و بیش از نیمی از آب شرب همدان از همین چاه ها تامین می شود، چاه هایی که به شیرابه های ضایعاتی آلوده است.

وی ادامه داد: تمام پسماندهای بیمارستان ها وارد ضایعاتی ها شده و در همین محل آسیاب و بعد با مواد سنگین شسته می شوند، در نهایت در چاههایی که به عمق ۱۵ تا ۲۰ متر کنده شده با مواد نفتی شسته می شوند، و تمام چاه های آب در زیر دست شیرابه ها قرار دارند آلوده می شوند.

او گفت: مسئولین از آمار بالای اشتغال زایی در این منطقه خبر می دهند؟ اما به چه قیمت؟

وی با بیان اینکه چاه های آب کشاورزی همدان با اکثر استانها فرق می کند؛ اظهار کرد: برخی استانها دو کشت دارند ولی همدان یک کشت دارد و نهایتا از چاه ها در ماه اردیبهشت تا شهریور، آب برداشت می شود و بعد از آن خاموش هستند، بنابراین وارد ابهای شرب زیر زمینی می شوند که در چند کیلومتری چاههای کشاورزی قرار دارند.

به گزارش عصرهمدان؛ گفتنی است در حال تهیه این گزارش اداره آب در حال حفر چاه آب شربی در یکی از زمین های کشاورزی منطقه بود.

در گزارش های بعدی نظر مسئولین مربوطه را خواهیم شنید.

انتهای پیام/آ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=157040
  • دیدگاه‌ها برای آب شرب همدان، آماج آلودگی ضایعاتی ها/زمین های کشاورزی نیمه جان مملو از شیرابه و زباله بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.