• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

پیمایش غار یخ مراد توسط گروه غارنوردی شهرستان بهار

  • کد خبر : 19033
  • 17 شهریور 1398 - 11:03
پیمایش غار یخ مراد توسط گروه غارنوردی شهرستان بهار

گروه غارنوردی آیت الله بهاری از جمله گروههای فعال ورزشی در سطح شهرستان است که هر ساله چندین پیمایش غار دارند. این گروه مستعد غار نوردی اوایل شهریور ماه موفق به پیمایش غار یخ مراد واقع در جاده چالوس شدند.   حسین شاهداغی عضو هیئت غارنوردی شهر بهار و همچنین مدیر گروه غارنوری آیت الله […]

گروه غارنوردی آیت الله بهاری از جمله گروههای فعال ورزشی در سطح شهرستان است که هر ساله چندین پیمایش غار دارند. این گروه مستعد غار نوردی اوایل شهریور ماه موفق به پیمایش غار یخ مراد واقع در جاده چالوس شدند.

 

حسین شاهداغی عضو هیئت غارنوردی شهر بهار و همچنین مدیر گروه غارنوری آیت الله بهاری در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ ضمن ارائه تاریخچه ای از این غار زیبا  گفت: غار یخ مراد به دوران پیش از تاریخ ایران باستان برمی گردد. این غار در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۵۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

حسین شاهداغی افزود : این غار در جاده چالوس واقع است و دریچهٔ ورودی آن در ارتفاعات کوه‌های منطقه قرار دارد و مسیر غار معمولا دارای شیب و رو به پایین است که در آخر با رسیدن به اعماق کوه چشمه‌های یخ زده در کف زمین واستالاکتیت‌های اسفنجی شکل غار قرار دارد.

وی ارتفاع این غار از سطح دریا را در حدود ۲۶۴۰ متر برشمرد و گفت: دهانهٔ این غار سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد و در ماه‌های اسفند و فروردین، قندیل‌های بسیار زیبایی در غار خواهید دید.

شاهداغی اضافه کرد : گروه غارنوردی آیت الله بهاری متشکل از ۶ نفر موفق به پیمایش این چاه غار در اوایل شهریور ماه ۱۳۹۸ شدند.

وی اظهار داشت : این گروه دو سال قبل نیز موفق به پیمایش دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران یعنی غار دانیال چالوس شده بودند؛ این غار در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ هم به صورت کامل توسط گروه آیت الله بهاری مورد پیمایش قرار گرفته بود.

وی در پایان گفت: تمامی برنامه های غارنوردی گروه با هزینه شخصی تک تک افراد عضو و بدون حمایت هیچ سازمانی، تامین می شود.

انتهای پیام/ ک

 

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=19033
  • دیدگاه‌ها برای پیمایش غار یخ مراد توسط گروه غارنوردی شهرستان بهار بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.