• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
3

کنترل مصرف؛ اولین هدف احیای کارت سوخت/ خبری از سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین نیست

  • کد خبر : 13417
  • 13 مرداد 1398 - 18:11
کنترل مصرف؛ اولین هدف احیای کارت سوخت/ خبری از سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین نیست

در شرایطی که تحریم های مختلفی علیه ایران وضع شده و مراودات تجاری کشور را با مشکل مواجه کرده است یکی از بهترین راه های حفظ درآمد ارزی کشور فروش بنزین است چرا که کشورهای همسایه به ویژه عراق، افغانستان و پاکستان نیاز زیادی به بنزین تولید ایران دارند. به گزارش عصر همدان به نقل […]

در شرایطی که تحریم های مختلفی علیه ایران وضع شده و مراودات تجاری کشور را با مشکل مواجه کرده است یکی از بهترین راه های حفظ درآمد ارزی کشور فروش بنزین است چرا که کشورهای همسایه به ویژه عراق، افغانستان و پاکستان نیاز زیادی به بنزین تولید ایران دارند.

به گزارش عصر همدان به نقل از راه دانا، اوایل خرداد ماه سال جاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که برای استفاده از سوخت در جایگاه های بنزین باید کارتهای سوخت فعال شود و از ۲۰ خرداد ماه استفاده از کارت سوخت شخصی الزامی و سوخت‌رسانی تنها با این کارت امکان پذیر می‌شود.

در مرحله اول این تاریخ تا ۲۰ تیمراه تمدید شد و شهروندان نسبت به دریافت کارت سوخت خود اقدام کردند اما بازهم وزیر نفت اعلام کرد که استفاده از کارت هوشمند سوخت از ۲۰ مردادماه آغاز می‌شود، اما به دلیل ایجاد مشکلات احتمالی برای دارندگان خودرو مانند تهیه نکردن کارت سوخت یا هر مشکل دیگر این فرصت تمدید می‌شود، سرانجام استفاده از کارت سوخت اجباری خواهد شد.

آنچه که مشخص است دولت برنامه ای برای سهمیه بندی بنزین ندارد اما بعد از چند بار فرصت به مصرف کنندگان بنزین در نهایت استفاده از کارت سوخت اجباری شده و همه مردم باید نسبت به دریافت کارت سوخت خود اقدام کنند.

در همین راستا گفته شده است که وزارت نفت روزانه ۵۰ هزار کارت هوشمند سوخت جدید صادر می‌کند تا طرح استفاده از کارت سوخت تکمیل شود؛ اما هنوز ۷۰۰ هزار کارت سوخت در ادارات پست باقی مانده که صاحبان آنها برای دریافتشان اقدامی نکرده اند.

بعد از اعلام این موضوع و پیگیری ها برای به نتیجه رساندن کارت سوخت و صدور آن برای همه مالکان خودرو این شائبه به وجود آمده است که هدف از احیای کارت سوخت دو نرخی و به تبع گران شدن بنزین است اما وزارت نفت مطلقاً اعلام کرده است که چنین قصدی ندارد.

از طرف دیگر نمایندگان مجلس هم اعلام کرده‌اند که دو نرخی شدن یا افزایش قیمت بنزین نیازمند مصوبه مجلس بوده و حتی اگر دولت چنین تصمیمی بگیرد، مجلس زیر بار تصویب آن نخواهد رفت و در شرایط فعلی دو نرخی شدن بنزین موضوعی منتفی شده اعلام شده است.

 

مخالفت مجلس با سهمیه بندی بنزین

در همین راستا غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره آخرین وضعیت سهمیه بندی بنزین اظهارداشت: تمام مواردی که لازم است در زمینه سهمیه بندی بنزین مورد بررسی و کارشناسی قرارگیرد توسط نمایندگان مجلس انجام شده است اما هنوز به جمع بندی منسجمی در این زمینه نرسیده اند؛ سهمیه بندی بنزین به دو نرخی یا چند نرخی شدن قیمت بنزین مرتبط است که مجلس با آن موافقت نکرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: چالشی که در موضوع سهمیه بندی بنزین وجود دارد این است که در صورت سهمیه بندی، بنزین را به چه شکل در اختیار مردم قرار دهند. لذا نمایندگان و مسئولان مربوطه تلاش دارند که این طرح به شکلی کاملاًً کارشناسی اجرا شود و به همین علت بررسی این طرح در بعضی از مراحل ابتدایی مانده است و درحال حاضر هیچکس نمی تواند درباره این موضوع جواب قطعی دهد.

 

برای استفاده از بنزین با کارت سوخت محدودیتی وجود ندارد

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در گذشته توضیح داد: در دوره قبلی سهمیه بندی بنزین به صورت چند نرخی عرضه می شد به این صورت که هر وسیله نقلیه به میزان سهمیه ی مشخصی که در ماه داشت می توانست از بنزین با نرخ دولتی استفاده کند و مابقی آن به صورت آزاد محاسبه می شد ولی در حال حاضر مجلس به افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی رای نداده است بنابراین برای استفاده از بنزین با نرخ دولتی محدودیتی وجود ندارد.

شرفی با تاکید بر اینکه عرضه بنزین فقط با کارت سوخت انجام می شود بیان کرد: در حال حاضر هدف از عرضه بنزین با استفاده از کارت سوخت ثبت و کنترل میزان فروش بنزین در سامانه است تا دولت از فرایند مصرف بنزین اطلاعات به روز داشته باشد.

وی در پایان درباره نحوه توزیع و میزان سهمیه مصرفی بنزین در ماه اظهارداشت: هنوز تصمیمی گرفته نشده، در ابتدا بحث هایی درباره چگونگی سهمیه بندی بنزین از جمله تخصیص سهمیه بنزین به هر فرد به جای اختصاص به هرخودرو به منظور توزیع عادلانه تر سوخت مطرح شد ولی به علت اینکه مجلس به چند نرخی شدن بنزین رای مثبت نداد این موضوعات به طور کلی به کنار رفت.

 

در همین رابطه حسین امیری خامکانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص آخرین اخبار درباره کارت سوخت و چرایی اصرار برای راه اندازی مجدد کارتهای سوخت اظهار داشت: احیای کارت سوخت و اصرار مجلس و دولت برای به نتیجه رسیدن آن تنها به خاطر افزایش میزان اشراف دستگاه های ناظر بر نحوه مصرف است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد بیشتر از نیاز خود بنزین مصرف می‌کنند عنوان کرد: قاچاق بنزین بعد از کنار رفتن کارت های سوخت زیاد شده است و احیای کارتهای سوخت باعث می شود اطلاعات مصرف سوخت به صورت آنلایت در اختیار نهادهای نظارتی قرار بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی در ادامه افزود: بعد از کنترل آنلاین هر مصرف کننده می توان مصرف کنندگان خوش مصرف و بد مصرف را مشخص کرد و کسانی که استاندارد د مصرف را رعایت نمی کنند از سایرین تمیز داده می شوند.

امیری خامکانی با تأکید بر لزوم جلوگیری از خروج بنزین از کشور به عنوان سوخت قاچاق تصریح کرد: احیای کارت سوخت هشدار مهمی به قاچاقچیان و افرادی است که بیشتر از نیاز معمولی خود سوخت برداشت می کنند و لزوم این کارت ها در استان های مرزی و جایگاه های سوخت مرزی بسیار بیشتر است.

وی با تأکید بر اینکه هدف از احیای سوخت کنترل مصرف کشور است خاطرنشان کرد: موضوع دو نرخی شدن بنزین در مجلس و دولت مطرح نیست و فعلا نه مجلس و نه دولت تصمیمی برای دو نرخی کردن بنزین ندارد هرچند هنوز اطلاعی از تصمیم نهایی دولت در این خصوص نداریم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی در کمیسیون انرژی هم تا کنون جمع بندی ها به سمت دو نرخی شدن بنزین نرفته است که البته دولت می تواند در شورای اقتصادی سران قوا تصمیماتی در این خصوص لحاظ کند اما تا کنون چنین تصمیمی گرفته نشده است.

 

کارت سوخت؛ راهکاری برای شناخت مالکان پرمصرف

بررسی آمار و ارقام نشان می دهد همزمان با حذف کارت سوخت و سهمیه بندی های بنزین مصرف بنزین در کشور نیز یکباره به اوج خود رسید؛ در همین راستا هنگامی که در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی متوقف شد، مصرف بنزین هم به اوج خود رسید تا امروز به رقمی سرسام آور یعنی ۱۲۲ میلیون لیتر در برسد.

بر اساس آمارهای مصرف بنزین در سال گذشته، ایران جایگاه خود را در میان کشورهای پر مصرف بنزین نگاه داشته و همچنان بعد از چند کشور در رده هشتم مصرف بنزین در دنیا قرار گرفته است؛ بر هیچ کس پوشیده نیست که قیمت تمام شده بنزین رقمی بالاتر از هر لیتر ۱۰۰۰ تومان است و همین مسئله مصرف سوخت را در کشور به شدت بالا برده است.

در یک نگاه ساده و راه حل پیش پا افتاده افزایش قیمت بنزین روش معقولی است؛ این افزایش قیمت موضوعی بود که در ماه های گذشته بارها از سوی دولت در دستور کار قرار گرفت اما هراس از نارضایتی بزرگ مردمی مانع از انجام این طرح شد.

در شرایطی که تحریم های مختلفی علیه ایران وضع شده و مراودات تجاری کشور را با مشکل مواجه کرده است یکی از بهترین راه های حفظ درآمد ارزی کشور فروش بنزین است چرا که کشورهای همسایه به ویژه عراق، افغانستان و پاکستان نیاز زیادی به بنزین تولید ایران دارند.

طبیعی است که اگر این بنزین از مبادی رسمی وارد این کشورها نشود، به صورت قاچاق از کشور خارج شده و به مصرف کنندگان در این کشور می رسد، از همین جهت یکی از مهمترین راه های کنترل مصرف کارت سوخت است.

اگرچه در وهله اول این کارت سوخت برای مشخص شدن میزان مصرف بنزین در کشور بوده اما در ادامه از ان برای تمایز مشتریان واقعی بنزین از قاچاقچیانهم بهره برده و از همین جهت مبارزه با قاچاق بنزین در کشور هدفمندتر می شود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=13417
  • دیدگاه‌ها برای کنترل مصرف؛ اولین هدف احیای کارت سوخت/ خبری از سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین نیست بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.