• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
6
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

کنترل اجاره‌بها و قیمت مسکن با اجرای طرح انصاف در همدان

  • کد خبر : 188796
  • 11 تیر 1402 - 8:41
کنترل اجاره‌بها و قیمت مسکن با اجرای طرح انصاف در همدان
اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی با طرح انصاف قطعا در کنترل قیمت مسکن و اجاره‌بها تاثیرگذار است اما باید به این نکته توجه داشت که راه‌های دور زدن قانون توسط برخی‌ سودجویان وجود دارد و مسؤلین باید به صورت دقیق‌ به روند اجرایی این قانون نظارت داشته باشند.

به گزارش عصر همدان قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی در سال ۹۹ با ۱۱ تبصره تصویب و در دستور کار دولت قرار گرفت.

اجرای این طرح با هدف کنترل قیمت مسکن و اجاره‌بها بود که به دلیل بررسی دقیق تعداد خانه‌های خالی با تاخیر مواجه شد اما بالاخره از امسال به مرحله اجرایی رسید. طبق نظر کارشناسان، این قانون می‌تواند تاثیر زیادی در کنترل قیمت مسکن و اجاره‌بها داشته باشد تا جایی که پس از آغاز اجرای آن در تهران شاهد کاهش قیمت مسکن بودیم.

اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیز از دوم تیرماه در همدان اجرا شد و همین موضوع باعث شد تا جهت اطلاع از روند اجرای این قانون گفتگویی داشته باشیم با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندارد ی همدان که در ادامه می‌خوانید.

کنترل اجاره‌بها و قیمت مسکن با اجرای طرح انصاف در همدان

سیدمجتبی حسینی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی مربوط به سال گذشته است گفت: اجرای این قانون به‌دلیل برخی ملاحضات و نبود آمار دقیق از تعداد خانه‌های خالی قابلیت اجرایی نداشت اما امسال با توجه به ابزارهای داده محور و اعلام آمار توسط اداره کل‌مالیات وارد مرحله اجرایی این قانون شدیم.

وی با اشاره به طرح انصاف افزود: این طرح سه الزام قانونی و سه‌طرح تشویقی دارد که اگر موجران و مستاجران به آن توجه کنند می‌توان تا حدود زیادی به کاهش قیمت اجاره‌بها و مسکن امیدوار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندارد ی همدان ادامه داد: با توجه به طرح انصاف، موجران مجاز هستند فقط ۲۰ درصد نسبت به سال قبل قیمت اجاره‌بها را افزایش دهند و اگر خانه خود را اجاره ندهند باید مالیات آن را پرداخت کنند.

حسینی با بیان اینکه اگر صاحب‌خانه‌ای یک‌سال خانه خود را خالی نگه‌دارد باید ۶ برابر میزان اجاره‌بها را به عنوان مالیات پرداخت کند تصریح کرد: افرادی که ۲ سال خانه خود را اجاره ندهند تا ۱۲ برابر و آنهایی که مدت زمان سه‌سال خانه خود را خالی نگه‌داشتند تا ۱۸ برابر مبلغ اجاره‌بها باید مالیات پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه استثناعات برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی وجود دارد افزود: افرادی که جز این استثناعات باشند از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندارد ی همدان در پاسخ به اینکه چه تعداد خانه خالی در همدان وجود دارد گفت: آمار خانه‌های خالی در همدان در اختیار اداره مالیات است و فعلا قابلیت رسانه‌ای شدن ندارد چراکه ابتدا باید پالایش شده و بعداز جداسازی استثناعات، تعداد آن‌ها اعلام شود.

حسینی ادامه داد: محاسبه حق کمیسیون املاک یکی دیگر از طرح‌ها در اجرای این قانون است و امسال برای نخستین‌بار در کشور اجرا می‌شود؛ این طرح مبتنی بر ارزش‌گذاری مسکن در منطقه است.

وی با تاکید براینکه یکی از اصلی‌ترین راهکارهای مدیریت بازار مسکن، عرضه آن است گفت: در حال حاضر تقاضا برای مسکن در همدان زیاد است و همین موضوع باعث افزایش قیمت شده است؛ با اضافه شدن خانه‌های خالی به بازار خرید و فروش و رهن و اجاره عرضه بالا می‌رود و به تعادل بازار کمک می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندارد ی همدان با اشاره به اینکه اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی سهم به‌سزایی در  ساماندهی بازار مسکن دارد خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌ها، بیشتر خانه‌های خالی در منطقه بالای شهر همدان است.

لزوم نظارت دقیق مسؤلین نسبت به اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی قطعا در کنترل قیمت مسکن و اجاره‌بها تاثیرگذار است اما باید به این نکته توجه داشت که راه‌های دور زدن قانون توسط برخی‌ سودجویان وجود دارد و مسؤلین باید دقیق‌تر به روند اجرایی این قانون نظارت داشته باشند.

انتهای پیام/سعیدی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=188796
  • دیدگاه‌ها برای کنترل اجاره‌بها و قیمت مسکن با اجرای طرح انصاف در همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.