• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
2

کلاف سردرگم نان در استان همدان!/نارضایتی مردم از کمیت و کیفیت نامناسب

  • کد خبر : 153009
  • 31 اردیبهشت 1401 - 9:03
کلاف سردرگم نان در استان همدان!/نارضایتی مردم از کمیت و کیفیت نامناسب

مدت هاست بیشتر مشتریان نانوایی های استان همدان از خرید نان با کیفیت و مناسب بی بهره هستند. به گزارش عصرهمدان؛ وقتی پای درد دل عمده مشتریان می نشینی، گلایه مندی جدی از کمیت و کیفیت نان و حتی ساعت پخت تعیین شده وجود دارد. چندی قبل و هنگام افزایش قیمت یا به قول اتحادیه […]

مدت هاست بیشتر مشتریان نانوایی های استان همدان از خرید نان با کیفیت و مناسب بی بهره هستند.

به گزارش عصرهمدان؛ وقتی پای درد دل عمده مشتریان می نشینی، گلایه مندی جدی از کمیت و کیفیت نان و حتی ساعت پخت تعیین شده وجود دارد.

چندی قبل و هنگام افزایش قیمت یا به قول اتحادیه صنف مربوطه تعدیل(!) قیمت نان، حجم بالایی از نظارت شکل گرفت. در آن مقطع زمانی هم به وضوح کم فروشی در برخی از نانوایی ها اثبات شد. در همان زمان کم فروشی هایی تا حدود یک سوم وزن تعیین شده وجود داشت.

در سال‌جاری هم ده ها واحد صنفی به دلیل کم فروشی و عرضه خارج از شبکه آرد، جریمه یا پلمب شدند ولی هنوز این تخلف ادامه دارد.

مشکل کجاست؟

بدون تردید، مشکل اصلی در تفاوت بسیار زیاد قیمت آرد تحویلی به نانوایی و آرد موجود در بازار و خارج از کشور است. هر کیسه آرد به نانوایی ها بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان تحویل می شود در حالیکه همین کیسه آرد در بازار آزاد حدود ۶۰۰ هزار تومان یعنی نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ برابر قیمت دارد.

این تفاوت قیمت آنقدر جذابیت دارد که بخش زیادی از نانوایی ها را برای کسب روزی حرام وسوسه کند.

اگر میانگین کیسه آرد هر واحد خبازی، ۱۰ کیسه باشد و تنها یک کیسه از مدار تولید نان خارج شود، درآمد آن بیش از درآمد حلال واحد نانوایی خواهد بود.

کاهش ساعت پخت نان، کم فروشی، بهانه جویی در پخت نان، زد و بند با واحدهای صنعتی نان یا قنادی ها، عرضه نان بی‌کیفیت، عرضه نان بسته بندی شده در فروشگاه ها و… از جمله تخلفات رایج در نانوایی هاست که متاسفانه در این بخش عملا اتحادیه صنف یا جهادکشاورزی توان نظارت و برخورد قاطع را ندارند.

این سوء مدیریت باعث شده تا سالانه صدها میلیارد تومان از جیب مردم به ناحق برداشته شود و واقعا سفره مردم از نان باکیفیت و مرغوب و ارزان خالی بماند.

راه کار چیست؟

راه کار خیلی ساده است. تغییر در پرداخت یارانه در زنجیره نان از آرد به خریدار! این روزها در زنجان، طرح خرید الکترونیکی نان در حال اجراست که نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته است. در کنار این فروش الکترونیکی، اضافه شدن فروش نان بر اساس وزن هم کمک می کند تا تخلفات کم فروشی هم به صفر نزدیک شود.

نکته مهم این است که مسئولین یادشان باشد که ضعف در نظارت و مدیریت آنها باعث می شود که حرام خواری در جامعه رایج شود و برخورد قاطع دولت با هرگونه تضییع حقوق مردم، باعث امیدواری و سلامت اقتصاد کشور خواهد شد.

انتهای پیام/ علی روزبهانی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=153009
  • دیدگاه‌ها برای کلاف سردرگم نان در استان همدان!/نارضایتی مردم از کمیت و کیفیت نامناسب بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.