• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
3
فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خبر داد:

کشف ۲ ظرف سفالی تاریخی و یک دستگاه فلزیاب

  • کد خبر : 210178
  • 08 بهمن 1402 - 12:49
کشف ۲ ظرف سفالی تاریخی و یک دستگاه فلزیاب
فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از کشف دو عدد ظرف سفالی و یک دستگاه فلزیاب در عملیات‌های جداگانه در سطح استان همدان خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، سرهنگ جواد خدامرادی، امروز یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ گفت: پیرو همکاری و گزارش اعضاء انجمن میراث‌فرهنگی شهرستان اسدآباد در خصوص حفاری غیرمجاز در یکی از منازل شهرستان اسدآباد، طی هماهنگی مسئول حفاظت میراث‌فرهنگی شهرستان با رئیس پاسگاه انتظامی جنت آباد و با حکم قضایی پس از ورود به منزل مسکونی اعلام شده ، مشاهده شد در سه نقطه به نیت و قصد دستیابی به اموال تاریخی فرهنگی گودال‌هایی حفرشده است.

وی ادامه داد: طی بازدید میدانی از منزل و اطراف حفاری‌ها، دو عدد ظرف سفالی تاریخی کشف، ضبط و صاحب منزل مسکونی تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و در ادامه ظروف سفالی جهت بررسی و تعیین قدمت به معاونت میراث‌فرهنگی استان تحویل شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود: در عملیات دیگری در شهرستان نهاوند یک دستگاه گنج‌یاب نیز کشف و توقیف شد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه مکشوفه توسط عوامل نیروی انتظامی و عوامل یگان‌حفاظت اداره‌کل کشف و با دستور مقام قضایی ضبط و توقیف شد.

سرهنگ خدامرادی در ادامه از ناکامی جویندگان اشیاء عتیقه قبل از حفاری غیرمجاز در اطراف کوههای شهرستان رزن نیز خبر داد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان عنوان کرد: طی گزارشات واصله با حضور مأموران انتظامی کلانتری منطقه رزن با همکاری یگان حفاظت‌ ادراه‌کل میراث در محل وقوع حفاری، حفاران متواری شده و یک دستگاه موتور برق و تعدادی ادوات مربوطه کشف و ضبط شد.

وی در این خصوص افزود: به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌ قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی، ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

خدامرادی از اهالی منطقه خواست در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران میراث‌فرهنگی، مراتب را در اسرع وقت به مأموران انتظامی یا یگان حفاظت میراث‌فرهنگی گزارش دهند.

انتهای خبر/ د

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=210178
  • دیدگاه‌ها برای کشف ۲ ظرف سفالی تاریخی و یک دستگاه فلزیاب بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.