• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

کشت گیاه دارویی”همیشه بهار” برای نخستین بار در رزن

  • کد خبر : 80068
  • 01 شهریور 1399 - 8:24
کشت گیاه دارویی”همیشه بهار” برای نخستین بار در رزن

مصطفی نیرزو روز گفت: امسال برای اولین بار به میزان ۳۰۰۰ مترمربع و بصورت آزمایشی اقدام به کاشت گیاه همشه بهار در شهرستان رزن نموده و در سالهای آینده تصمیم به افزایش سطح زیر کشت آن را داریم. به گزارش عصر همدان، شاید شهرستان رزن از لحاظ کاشت گیاهان دارویی به رازیانه آن معروف باشد […]

مصطفی نیرزو روز گفت: امسال برای اولین بار به میزان ۳۰۰۰ مترمربع و بصورت آزمایشی اقدام به کاشت گیاه همشه بهار در شهرستان رزن نموده و در سالهای آینده تصمیم به افزایش سطح زیر کشت آن را داریم.

به گزارش عصر همدان، شاید شهرستان رزن از لحاظ کاشت گیاهان دارویی به رازیانه آن معروف باشد ولی این شهرستان با اقلیم و ارتفاع و سطح زمین های کشاورزی که دارد مستعد کاشت گیاهان دارویی فراوانی است که این مهم می تواند شهرستان را به یکی از قطب های گیاهان دارویی کشور تبدیل نماید. اگر از گیاه رازیانه که شهرستان رزن قطب اصلی تولید آن در سطح کشور محسوب می شود، بگذریم می توان گیاهان زیادی را معرفی کرد که با اقلیم و شرایط آب و خاک شهرستان سنخیت دارد؛ از زغفران که اکنون سوغات شاهنجرین محسوب می شود گرفته تا گل محمدی و بابونه و گلرنگ و کلزا.

در این بین یکی از گیاهانی که برای اولین بار در سطح شهرستان اقدام به کشت و کار آن شده همیشه بهار است.

کارشناس ارشد گیاهان دارویی و منابع طبیعی رزن در همین زمینه گفت: کشت همیشه بهار هرچند دارای ملاحظات بالایی است، اما با کمی دقت می توان برداشت و سود بالایی از کشت این گیاه داشت.

مصطفی فیروز روز کارشناس منابع طبیعی و گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان اظهار کرد: امسال برای اولین بار به میزان ۳۰۰۰ مترمربع و بصورت آزمایشی اقدام به کاشت همشه بهار نموده و در سالهای آینده تصمیم به افزایش سطح زیر کشت آن را داریم.

وی با اشاره به آزمون و خطاهای صورت گرفته در این زمینه، گفت: این آزمونها در افزایش تجربه گروهمان بسیار موثر بوده و تقریبا تمام جوانب کار از انتخاب و آماده سازی زمین گرفته تا مراحل مختلف کاشت و داشت و برداشت و همچنین هزینه ها و سوددهی این کار را بدست آوردیم، بطوری که میتوانیم بر اساس شرایط منطقه یک طرح توجیهی مفصل در مورد کشت و کار گیاه همیشه بهار تدوین کنیم.

فیروز روز با اشاره به کمبود و هزینه بالای نیروی کارگری در منطقه، مخصوصا در تابستان بیان داشت: طرح ما برای سالهای آتی، استفاده از ظرفیت روستائیان بصورت کشاورزی قراردادی می باشد که بعد از آموزش خانوارهای روستایی و سپردن نهاده های اولیه به ایشان و نظارت مستمر، اقدام به افزایش سطح زیر کشت این محصول خواهیم نمود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد کشاورزی قرادادی نیز با تاکید بر اینکه بسیاری اوقات کشاورزان عزیز بر اساس پیش بینی‌های شخصی در مورد قیمت یک محصول در سال آینده، اقدام به کشت یک محصول خاص می‌کنند،ادامه داد: این روش مشکلاتی دارد که مهمترین آنها قیمت غیر قابل پیش بینی است. بطوری که گاها شاهد افت قیمت شدید محصول می باشیم.

فیروز روز تامین هزینه کارگری را برای کشاورز غیر ممکن دانست و گفت: بعضا در فصل برداشت، کشاورز زمین را با محصولش رها می نماید. طرح کشت «قرارداد محور» مخصوصا در زمینه گیاهان دارویی می تواند این مشکل بزرگ را حل کرده بطوری که کشاورز می تواند قبل از شروع کاشت، از میزان سودآوری محصول خود مطلع شده و روی آن حساب باز کند.

وی با بیان اینکه این طرح می تواند در زمینه احیای زندگی کشاورزان موثر باشد، ادامه داد: بر اساس این طرح، کشاورزان فعال در حوزه کشت گیاهان دارویی با عقد قراردادی مشخص یک محصول خاص را برای تولید کننده یا یک صادر کننده خاص تولید می‌کنند.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی و منابع طبیعی، گیاه همیشه بهار را گیاهی یکساله و علفی و دارای خواص دارویی متعددی عنوان کرد و گفت: بیشتر آن را بعنوان یک گیاه زینتی در طراحی پارک ها و فضای سبز می شناسند که با نام علمی Calendula officinalis معروف است.

دانش آموخته منابع طبیعی از دانشگاه تربیت مدرس با برشماری برخی از ویژگی های این گیاه، گفت: گلهای درشت و زیبای همیشه بهار عموما در بالای ساقه ها ظاهر میشوند که به تناسب گرما و رطوبت محیط ، به طور منظم ، صبحها از ساعت ۹ تا ۱۰ شکفته و بعدازظهرها از ساعت ۴ تا ۵ جمع میشوند.

فیروز روز با بیان اینکه همه ی قسمتهای همیشه بهار ارزش دارویی دارد، افزود: معمولا گلها را به عنوان بخش دارویی گیاه مورد استفاده قرار می دهند. این گیاه از آن رو همیشه بهار نامیده می شود که فصل گل دهی طولانی داشته، بطوری که از اواخر خرداد که شروع به گلدهی می کند تا شهریور و حتی تا زمانی که سرمای پاییزه اجازه دهد می توان اقدام به برداشت گل نمود.

وی با بیان اینکه بازار فروش این گیاه در مساحت های کم، عطاری های سطح شهرستان و استان می باشد، اضافه نمود: خریدار عمده این گیاه دارویی، شرکت های داروسازی و سازنده های لوازم آرایشی بهداشتی هستند.

همچنین این کارشناس جنگل و مرتع در مورد خواص دارویی همیشه بهار گفت: هرچند فراورده های این گیاه را عموما به صورت کرم و پماد تهیه می کنند و از طریق موضعی مورد استفاده قرار می دهند اما بر اساس منابع علمی، این دارو برای درمان اگزما، خارش و التهابات پوستی نیز استفاده می شود.

وی ادامه داد: گیاه همیشه بهار چه به صورت مصرف داخلی و چه به صورت مصرف موضعی بر روی پوست، اثر ضدعفونی کننده، پاک کننده و سم زدایی را به عنوان خواص و کاربردهای بالقوه خود به همراه دارد. همیشه بهار به صورت لوسیون ، کرم یا پماد باعث تسریع در بهبود طیف وسیعی از مشکلات و ناراحتیهای پوستی نظیر سوختگی های جزئی و آفتاب سوختگی، گزش و نیش حشرات، جوشهای چرکی، ورم پستان (ماسیتیت)، بریدگیها و خراشهای پوستی و سایر التهابات پوستی می شود.

کارشناس ارشد گیاهان دارویی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه در مصرف داخلی (به صورت دم کرده) همیشه بهار ممکن است برای کمک به درمان التهابات سراسر دستگاه گوارشی نظیر زخم معده استفاده شود، اضافه نمود: همیشه بهار به دلیل اینکه تا حدودی اثر ضدقارچی نیز دارد، می تواند در بهبود عفونتهای دستگاه گوارش و همچنین در درمان مشکلاتی از قبیل آکنه، عفونت گلو و ورم پستان مؤثر باشد.

انتهای پیام/م

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=80068
  • دیدگاه‌ها برای کشت گیاه دارویی”همیشه بهار” برای نخستین بار در رزن بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.