• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

چگونگی شروع عملیات مرصاد/ نقشه هایی که در مرصاد نقش برآب شد

  • کد خبر : 11476
  • 03 مرداد 1398 - 14:17
چگونگی شروع عملیات مرصاد/ نقشه هایی که در مرصاد نقش برآب شد

عملیات مرصاد ازجمله عملیات هایی بود که بار دیگر به دشمنان اسلام ومنافقین ثابت کرد این مرز و بوم دلیرمردانی دارد که برای دفاع از وطن و ناموس خود سراز پا نمی شناسند و رزمندگان همدانی نیز درکنار سایر رزمندگان با توکل برخدا در برابر دشمنان ایستادگی کردند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان، […]

عملیات مرصاد ازجمله عملیات هایی بود که بار دیگر به دشمنان اسلام ومنافقین ثابت کرد این مرز و بوم دلیرمردانی دارد که برای دفاع از وطن و ناموس خود سراز پا نمی شناسند و رزمندگان همدانی نیز درکنار سایر رزمندگان با توکل برخدا در برابر دشمنان ایستادگی کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان، عملیات مرصاد ۶ روز بعد از پذیرش قطعنامه ی ۵۹۸ اتفاق افتاد و منافقین که تصور میکردند ایران به دلیل ضعف نیروهای مسلح، قطعنامه را پذیرفت جلسه ای با حضور صدام حسین تشکیل دادند.

در آن جلسه مسعود رجوی به صدام گفت: ((مولای من، مطمئن باشید سازمان من، ظرف چندین ساعت وارد شهر همدان در ۲۵۰ کیلومتری مرز خواهد شد)) و صدام در جواب گفت: «این همان فرصت طلایی است که من منتظرش بودم» و فورا موافقت خود را با طرح حمله ی منافقین به ایران اعلام کرد و به آنها قول داد تا پیروزی نهایی، منافقین را پشتیبانی کند.

رجوی که رویای آمدن به ایران و پیروزی بر رزمندگان جمهوری اسلامی را در سر داشت، پس از جلسه با صدام، همه منافقین را در پادگان اشرف در حالت آماده باش قرار داد و بعد از سخنرانی نام عملیات را فروغ جاویدان نام گذاری کرد.

مخالفان جمهوری اسلامی  در راه عراق

سایر کشور ها که با نظام جمهوری اسلامی مخالف بودند، نهایت همکاری را با منافقین داشتند و حتی اولویت پروازهایشان را به کشورعراق قراردادند تا تعداد زیادی از نیروها که قصد داشتند با منافقین همکاری داشته باشند وخانواده هایشان نیز همراه آن ها بودند را به آنجا بفرستند.

مخالفان همیشگی جمهوری اسلامی ایران که از اروپا آمده بودند تصور میکردند کار ایران تمام است و برای اینکه از پست و مقام جا نمانند خود را به عراق رساندند و منافقین نیروهای اروپایی را در قالب گردان های رزمی سازمان قرار داده و همه آن ها را به کام مرگ فرستادند.

رسانه های اروپا و غرب در اختیار منافقین بود و همه کانال های تلوزیونی نیز تبلیغ آن ها را میکرد؛ آنها اخبار زمانی که رزمندگان پیش روی میکردند را سانسور کرده و زمانی که منافقین کمی به جلو میرفتند را با آب وتاب منتشر میکردند.

بنابراین، پس از اینکه ارتش عراق، خطوط دفاعی ایران را شکست، پیشروی خود را تا تنگه ی پاتاق ادامه داد و مسیر برای منافقین هموار شد و آنها در ساعت ۱۵ روز ۳ مردادماه ۱۳۶۷ حرکت خود را از قرارگاه اشرف شروع کرده و به مرز رسیدند و در ساعت ۱۶ از دو محور وارد خاک ایران شدند.

محوراول از میر خانقین، خسروی، قصر شیرین و سرپل ذهاب و محور دوم از مسیر تنگ بشکان، دشت ذهاب و سرپل ذهاب بود و این دو محور حرکت اصلی منافقین به سمت کرمانشاه بود اما در مسیر به واحدهایی از منافقین ماموریت های فرعی داده شده بود که باید در هنگام رسیدن به هدف از ستون اصلی جدا شده و به سمت مأموریت مورد نظر می رفتند.

زمانی که ستون منافقین وارد قصر شیرین شد واحدهایی از منافقین با کمک ارتش عراق از ستون جدا و به سمت گیلان غرب حرکت کردند و پس از تصرف گیلان غرب تا ۱۵ کیلومتری شرق این شهر پیشروی و به منظور قطع ارتباط جاده از سمت شرق در این مسیر مستقر شدند.
در محور سرپل ذهاب، واحدهایی از منافقین با کمک ارتش عراق از ستون اصلی جدا شده و توانستند تا پادگان ابوذر پیشروی کنند.

با اینکه عملیات ارتش عراق و منافقین غافلگیرانه بود پاسداران و نیروهای مردمی به صورت خودجوش و با همه توان با منافقین درگیر شدند؛ در مسیر سر پل ذهاب به پادگان ابوذر، نیروهای تیپ ۲۹ نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه با قدرت در مقابل منافقین ایستادگی کرده و توانستند تعدادی از آنها را به هلاکت برسانند.

با اینکه منافقین از شهر سرپل ذهاب عبور کرده و به اسلام آباد رسیده بودند رزمندگان در مسیر پادگان ابوذر به طور مظلومانه صحنه ی عاشورایی به وجود آوردند.

نیروهای گردان تبوک که فرماندهی دلاور آن، برادر حاج محمد رستگار بود در مسیر پادگان ابوذر به محاصره منافقین افتاد و نیروهای این گردان با همه توان با دشمن جنگیدند و با مقاومتی مثال زدنی توانستند خود را از محاصره منافقین نجات دادند.

حضور لشگر ۳۲ انصارالحسین(ع) در تنگه چهارزبر

اولین گردان های رزمندگان که در تنگه چهارزبر مستقر شده و سد راه منافقین شدند مربوط به لشکر ۳۲ انصارالحسین(ع) به فرماندهی سردار جانباز، حاج میرزامحمد سلگی بود.

حاج میرزامحمد سلگی که از پیشروی منافقین آگاه شده بودند از اردوگاه شهید شهبازی چهارزبر حرکت کرده و در تنگه ی چهار زبر مستقر شدند؛ تعداد ۴۰ نفر از بچه های اطلاعات و عملیات لشکر انصارالحسین (ع) که فرمانده آنها، سردارهادی فضلی بود به نزدیکی تنگه حسن آباد رفته و به کمک نیروهای لشکر ۹ بدر به شدت با منافقین درگیر شدند.

در این میان سردار فضلی از ناحیه ی سر مجروح و تعدادی از نیروهای او نیز، شهید و مجروح شدند؛ سردار فضلی در روز دوم درگیری بر اثر بمباران هواپیماهای عراقی به شهادت رسید.

همزمان با حرکت نیروهای اطلاعات و عملیات به نزدیکی تنگه حسن آباد، نیروهای گردان ۱۵۱ حضرت علی اصغر(ع) لشکر انصارالحسین(ع) به فرماندهی سرهنگ شجاع، حاج عباس زمانی از اردوگاه شهید شهبازی چهارزبر حرکت و در تنگه چهارزبر مستقر شدند و پس از آن گردان های ۱۵۳، ۱۵۴، ۱۵۶، ۱۵۷ و ۱۵۹ لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) به ترتیب وارد عمل شده و در دو سوی ارتفاعات تنگه ی چهارزبر مستقر شدند و تنگه را به دژی آهنین و تسخیرناپذیر تبدیل کردند.

در صبح روز اول درگیری رزمنده های لشکر انصار، خاکریزی در تنگه ی چهارزبر و در دو ردیف احداث کردند و در پشت آن مستقر شدند که این خاکریز در جلوگیری از عبور منافقین از اسلام آباد به سمت کرمانشاه بسیار مهم و سرنوشت ساز بود.

امداد غیبی در عملیات مرصاد

زمانی که حاج علی اکبری پور در همدان باخبر می شود منافقین به سمت کرمانشاه در حال پیشروی می باشند خود را به همراه یک کامیون مهمات و نیروهایش به اردوگاه شهید شهبازی چهارزبر رسانده و مهمات را در اختیار نیروهای گردان ها قرار میدهد و این مهمات، مشکلات اولیه ی رزمندگان را برطرف می کند.

پس از آن، موضوعی که توجه رزمندگان را به خود جلب کرد یک تریلر بود که از کرمانشاه حرکت کرده بود و قصد داشت از طریق اسلام آباد به پلدختر و سپس به خوزستان برود، این تریلر در ترافیک سنگین یک طرفه و در بین مردم گیر کرده و به سختی توانسته بود تا نزدیکی چهارزبر حرکت کند.

نیروهای سپاه از حرکت او جلوگیری کرده و از راننده سؤال می کنند که بارش چیست؟ راننده که به لحاظ امنیتی محتوای بارش را فاش نکرده بود در آنجا به ناچار به رزمنده ها می گوید: بار مهمات دارم و با اتفاقی که در خوزستان افتاده است باید هر چه سریع تر این بار را به منطقه برسانم.

نیروها که به دلیل کمبود مهمات نگران بودند از لطف خدا شگفت زده شده و به راننده می گویند: اسلام آباد به دست منافقین افتاده، مهمانت را همین جا خالی کن! راننده پافشاری می کند که برایم مسئولیت دارد، بالاخره پس از تماس با مسئولان، راننده راضی شد بار مهمات را برای رزمندگان تخلیه کند.

اگرمهمات به دست رزمنده ها نمیرسید، آنها با مهمات موجود فقط چند ساعتی می توانستند مقاومت کنند و این یکی از همان امدادهای غیبی بود که شامل حال رزمندگان اسلام شد.

ساعت ۵ : ۲۰ دقیقه صبح روز ۴ مردادماه ۱۳۶۷ در حالی که تمامی حواس ها در دو سوی تنگه به سمت جاده متمرکز شده بود اولین خودرو که یک جیب روباز بود و در دو سمت آن پرچم نصب شده بود (در یک سمت پرچم ایران بدون نشان «الله» و در سمت دیگر، پرچم سفید که وسط آن نشان سازمان منافقین بود) به تنگه رسید.

رزمندگان با مشاهده ی این آرم تازه فهمیدند دشمنی که می گویند تا اسلام آباد آمده است ارتش عراق نیست بلکه منافقین هستند که تا اینجا پیشروی کرده اند و بی اختیار به یاد سخن امام خمینی افتادند که فرموده بود: منافقین بدتر از کفارند!

به دستور سردار جانباز حاج میرزامحمد سلگی و با تکبیر برادرعباس زمانی دستور آتش داده شد و ستون منافقین که به تنگه ی چهارزبر رسیده بود توسط دلاور مردان انصارالحسین (ع) گلوله باران شد و تنگه، بعد از لحظاتی جهنمی از آتش شد.

در مجموع لشکر انصارالحسین (ع) با احتساب گردان های سازمانی خود و گردان های جدید، تعداد ۴۲ گردان نیرو در اردوگاه شهید شهبازی چهارزبر در اختیار داشت که در این میان تعدادی از گردان های جدید از جمله گردان های ۱۶۰، ۱۶۱ و ۱۶۲ وارد عمل شده و از سمت غربی یال شمالی تا حد فاصل یال جنوبی تنگ شیان مستقر و از ورود منافقین به تنگه جلوگیری کردند.

غنایم بدست آمده از عملیات مرصاد

زمانی که منافقین شکست خورده و به عراق فرار کردند، بسیاری از تجهیزات نظامی از جمله تانک، نفربر، خودرو و ادوات آنها در باقی ماند و از بین غنایم بی شمار تعداد ۹۰ دستگاه از انواع خودروهای ژاپنی، ۲۰ دستگاه تانک و نفربر برزیلی و بیش از دو هزار قبضه از انواع سلاح های سبک و سنگین و مقادیری کلت کمری و تعداد زیادی دوربین و سایر لوازم سهم لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) شد.

صدها کروکی و آدرس منازل دوستان و هواداران منافقین که در شهرهای کرمانشاه و بخصوص تهران بود و قرار بود این افراد در هنگام رسیدن منافقین به شهرها به آنها ملحق شوند از داخل خودروهای منافقین کشف گردید و به حفاظت اطلاعات سپاه تحویل داده شد.

خلبانان شجاع پایگاه نیرو هوایی شهید محمد نوژه همدان در این عملیات همچون سایر عملیات های دفاع مقدس تاثیر گذار بودند.

در این عملیات تعداد ۱۷۰ نفر از رزمندگان استان همدان به شهادت و حدود ۳۵۰ نفر هم مجروح شدند.

در نتیجه نقشه های مسعود رجوی که آرزو داشت بعداز ۲۵ ساعت که منافقین به تهران رسیدند به عنوان رهبر در میدان آزادی سخنرانی کند و مریم رجوی را به عنوان رئیس جمهورمعرفی وکشور را به او تحویل دهد نقش برآب شد.

رزمندگان اسلام که عملیات مرصاد را در یک محور با رمزهای مبارک «یا علی ابن ابی طالب(ع)» و در محور دیگر«یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی» آغاز کردند با کمک خدا و ائمه اطهار پیروز شدند و درس بزرگی به منافقین و دشمنان این مرزو بوم دادند.

پنجم مرداد ماه، سالروز عملیات مرصاد است و این عملیات از جمله عملیات هایی بود که بار دیگر به دشمنان اسلام ومنافقین ثابت کرد این مرز و بوم دلیرمردانی دارد که برای دفاع از وطن و ناموس خود سراز پا نمی شناسند و همواره با توکل برخدا در برابر دشمنان ایستادگی میکنند؛ روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

زینب سعیدی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=11476
  • دیدگاه‌ها برای چگونگی شروع عملیات مرصاد/ نقشه هایی که در مرصاد نقش برآب شد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.