• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2
ردپای تخریب در چهارشنبه سوری؛

چهارشنبه سوری، تار و پود تاریخ را نشانه گرفت

  • کد خبر : 213057
  • 26 اسفند 1402 - 9:58
چهارشنبه سوری، تار و پود تاریخ را نشانه گرفت
تخریب و آسیب به کتیبه‌های هخامنشی در گنج‌نامه اعتراض مردم به هنجارشکنان را در پی داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ متأسفانه در شبِ معروف به چهارشنبه سوری کتیبه های سنگی خط میخی گنج‌نامه مورد اصابت یک نارنجک دستی قرار گرفته و آسیب دید که با تلاش مسئولین این آسیب دیدگی برطرف شد.

دیدن تصویر سیاهی به‌جامانده از برخورد نارنجک دستی به کتیبه های تاریخی و ارزشمند گنج‌نامه دل هر بیننده‌ای را به‌درد می‌آورد.

کتیبه‌های هخامنشی گنج نامه هزاران سال است که در همدان سندی شده است بر فرهنگ و تمدن ایران زمین در دورانی که اروپا و آمریکای کنونی رَدّی از تمدن را در خود نداشته و همانند انسان‌های اولیه به زندگی خود ادامه می‌دادند و اصلأ در معادلات سیاسی قدرت در آن زمان، محاسبه نمی‌شدند.

اما فقط کتیبه‌های گنجنامه از شرارت برخی مورد آسیب قرار نگرفته است و آثار تاریخی دیگری همچون در اصفهان و لرستان مورد اصابت و آسیب این نارنجک‌های دستی شده است.

با انتشار این تصاویر، مردم شهر بهار نیز دوباره به خسارات متحمل شده از چهارشنبه سوری معترض شدند.

شهروندی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصرهمدان آدرس خانه خود را عنوان کرد و گفت: اگر به ساختمان منزل ما مراجعه کنید خواهید دید که صدها اثر از برخورد نارنجک‌های دستی به روی دیوار ما است و نمی‌دانم باید چه کاری انجام دهم.

شهروند دیگری از شکسته شدن شیشه خانه خود بر اثر اصابت نارنجک‌های دستی در چهارشنبه سوری شکایت داشت و گفت: در شبی که همه ما باید شاد باشیم عده‌ای شادی عید را بر کام دیگران تلخ می‌کنند و با انجام این حرکات موجب آزار و اذیت مردم می‌شوند.

یکی از روحانیون می‌گوید: آسیب زدن به اموال دیگران و اموال عمومی توسط نارنجک‌های دستی و به بهانه شادی و تخلیه هیجانات در چهارشنبه آخرِسال حق‌الناس است و انسان باید به‌خاطر همین عمل در دنیا و آخرت پاسخگو باشد.

شهروند دیگری می‌گوید: شب چهارشنبه سوری دو موتور سوار که از ماسک برای پوشاندنِ چهره خود استفاده نموده بودند و پلاک موتور سیکلت خود را پوشانده بودند اقدام به پرتاب نارنجک دستی به سمت بنده نمودند و متاسفانه پلیس به تعقیب آن‌ها نپرداخت.

یکی از ایرادات کنشگران فضای اجتماعی و فرهنگی این است که در آستانه چهارشنبه سوری به‌فکر فرهنگ سازی و مقابله با پدیده‌ خطرناکی همچون این رفتارها می‌افتند که تأثیر آن‌چنانی ندارد و شاهد این اتفاقات تلخ در آستانه عید نوروز هستیم.

مقابله با این پدیده‌ تلخ قطعاً راهکارهایی دارد که باید از نظرات نخبگان در طول سال استفاده کرده و آنها را اجرایی نمود تا شاهد تخریب اموال عمومی و میراث باستانی در سال‌های آتی نباشیم.

انتهای خبر/ ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=213057
  • دیدگاه‌ها برای چهارشنبه سوری، تار و پود تاریخ را نشانه گرفت بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.