• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
5
تعیین تکلیف ساخت و ساز «نورمهال» در سازمان میراث فرهنگی

پرونده «نورمهال» به تهران رفت

  • کد خبر : 1911
  • 05 مهر 1397 - 23:37
پرونده «نورمهال» به تهران رفت

پرونده ساخت و ساز در «نورمهال» به میراث فرهنگی کشور ارسال شده تا در مرکز تعیین تکلیف شود.

به گزارش عصر همدان، چندی پیش در عرصه و حریم اولیه عمارت تاریخی نورمهال یا پارک پرواز، ساخت و ساز یک یا دو برج آغاز شده بود که متوقف شد.

ساخت و ساز این بناها در این حریم ارزشمند، امکان توسعه فضای سبز و آسیب رسیدن به منظر آن را منجر می‌شد که با توجه به مجوز صادره از سوی شهرداری و سایر ادارات بهتر بود منافع مردم و آیندگان نیز در نظر گرفته می‌شد.

در پی این اقدام چند تن از هنرمندان نیز طی نامه‌ای خواستار توقف این پروژه در این مکان شدند و از استاندارد همدان خواستند که دستور توقف این پروژه را صادر کند.

ساخت و ساز در عرصه «نورمهال» تا تعیین تکلیف نهایی متوقف شد

در پی این موضوع رئیس شورای اسلامی شهر همدان به همراه مدیر منطقه ۲ شهرداری به دلیل اهمیت و حساسیت اعضای شورا به بناهای تاریخی و مطالبات مردمی نسبت به موضوع ساخت و ساز در جوار عمارت نورمهال از نزدیک از این مکان، بازدید کرده و موارد را مورد بررسی میدانی قرار دادند.

کامران گردان در این بازدید میدانی با اشاره به اینکه اعضای شورا بر ساخت و ساز در عرصه عمارت نورمهال حساس بوده و وارد عمل شدند، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع و تاریخی بودن عمارت نورمهال با تاکید اعضای شورا، از برج‌سازی و ساخت و ساز در عرصه این عمارت تا تعیین تکلیف نهایی جلوگیری شد.

وی یادآور شد: زمین پارک پرواز در سال ۱۳۸۴ از طرف کمیته امداد به شهرداری واگذار شده بود که ساخت پارک از سال ۸۶ آغاز شد و سال ۹۰ در کمیسیون ماده ۵ برای مابقی زمین مصوبه‌ای برای کمیته امداد صادر شده و میراث فرهنگی نیز موافقت کرده است؛ اما اکنون اعضای شورا نیز مخالف ساخت در این عرصه با ارزش هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه می‌توان زمین مورد نظر را با توافق کمیته امداد به پارک پرواز الحاق کرد، افزود: با توجه به حساسیت و اهمیت عمارت نورمهال و تاریخی بودن بنا، برای جلوگیری از ساخت و ساز در این مکان در نخستین فرصت در صحن شورا یا در شهرداری با حضور اعضای شورا، شهردار و ذینفعان زمین جلسه‌ای برگزار خواهد شد تا ضمن بررسی موارد، تصمیمات درستی اتخاذ شود.

وی تاکید کرد: شهرداری باید با تشکیل جلسه‌ای با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نظریه قطعی این ارگان را دریافت کند زیرا این مهم در نهایت بر عهده میراث فرهنگی است.

گردان ادامه داد: باید هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف این زمین، تصمیمات مقتضی اتخاذ شود تا هم بنای تاریخی حفظ و حریم آن رعایت شده و هم منافع مالک حفظ شود.

وی اضافه کرد: با ساخت و ساز در زمین مجاور بنای نورمهال، قطعاً این عمارت تحت شعاع قرار گرفته و بنا آسیب خواهد دید.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: ما مخالف ساخت و ساز هستیم که طبق دستور شورا، فعلا شهرداری از هرگونه ساخت و ساز در این زمین جلوگیری کرد اما در نهایت تابع قانونیم.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه کمیته امداد مراحل قانونی را طی کرده، با تشکیل جلسه و توافقات سعی خواهیم کرد به نحو مقتضی موارد بررسی و تصمیم مناسبی اتخاذ شود.

کار ساخت و ساز در «نورمهال» به تهران سپرده شد

اما معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان نیز  اظهار کرد: پرونده ساخت و ساز در نورمهال به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده تا نتیجه در مرکز اتخاذ شود.

احمد ترابی با بیان اینکه کار از استان خارج شده و به مراکز واگذار شده است، بیان کرد: کار در نورمهال متوقف شده تا ساخت و ساز نیز صورت نگیرد.

وی اضافه کرد: اگر ساخت و ساز صورت گیرد با تایید معاونت میراث فرهنگی انجام خواهد شد و پس از اعلام نتیجه از معاونت میراث فرهنگی کشور تصمیمات لازم گرفته می‌شود.

نقطه‌ای که حتی یک مگس در آن پر نمی‌زد

به گزارش عصر همدان؛ در جنگ جهانی دوم وقتی نیروهای متفقین در کشور ساکن شدند، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هم در همدان استقرار یافتند که یکی از نقاط تمرکز آنها تپه نورمهال بود.

از نظر استراتژیک کل شهر از روی این تپه قابل مشاهده است؛ این تپه که از نظر نوع اقلیم، طوری است که نسیم مناسبی در تمام سال در آن می‌وزد، این منطقه به لحاظ بهداشتی یکی از نقاط بود که حتی مگسی در آنجا دیده نمی‌شد، به همین دلیل آمریکایی‌ها اردوگاه خود را آنجا مستقر کردند.

پس از نقل مکان آمریکایی‌ها، تعدادی انگلیسی که برای امر تجارت در همدان فعالیت داشتند، عمارت منسوب به آمریکایی‌ها را انتخاب کرده و در آنجا مستقر شدند.

عمارت آمریکایی‌ها بعد از مهاجرت آنها به بخش خصوصی واگذار شد، پس از پیروزی انقلاب، این ملک توسط دولت مصادره و به کمیته امداد واگذار شد تا برای امور اقتصادی در نظر گرفته شود.

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=1911
  • دیدگاه‌ها برای پرونده «نورمهال» به تهران رفت بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.