• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

پرسمان بهارستان یازدهم (۶)

  • کد خبر : 48841
  • 24 بهمن 1398 - 10:41
پرسمان بهارستان یازدهم (۶)

با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی به سئوالاتی درباره انتخابات اسفند ۹۸ پاسخ داده شده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان؛ این پایگاه خبری تحلیلی در نظر دارد تا فرارسیدن روز انتخابات مجلس شورای اسلامی هر روز به تعدادی سئوال در خصوص انتخابات اسفند ۹۸ پاسخ دهد. جهت مشاهده […]

با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی به سئوالاتی درباره انتخابات اسفند ۹۸ پاسخ داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان؛ این پایگاه خبری تحلیلی در نظر دارد تا فرارسیدن روز انتخابات مجلس شورای اسلامی هر روز به تعدادی سئوال در خصوص انتخابات اسفند ۹۸ پاسخ دهد.

جهت مشاهده بخش اول بر روی این لینک کلیک کنید.

جهت مشاهده بخش دوم بر روی این لینک کلیک کنید.

جهت مشاهده بخش سوم بر روی این لینک کلیک کنید.

جهت مشاهده بخش چهارم بر روی این لینک کلیک کنید.

جهت مشاهده بخش پنجم بر روی این لینک کلیک کنید.

گفتار دوم: اهمیت و کارکرد انتخابات

۱۵- رهبر معظم انقلاب تاکید فراوانی بر حضور در انتخابات دارند. از نگاه ایشان برگزاری انتخابات پرشور چه دستاوردی برای کشور خواهد داشت؟

انتخابات یکی از نمادهای حاکمیت مردم در یک نظام سیاسی است. حضور و مشارکت بالای مردم در انتخابات گوناگون نماد رضایت آنها از حاکمیت و توانایی کارگزاران در مدیریت و اداره کشور است. افزایش رضایت و مشروعیت مردمی نظام سیاسی، اعتبار بین المللی را برای کشور به همراه داشته و نظام را در مواجهه با تهدیدات و زیاده‌خواهی‌های دشمنان توانا می‌کند. از سوی دیگر اعتماد به نفس و شجاعت مسئولان را برای تحقق برنامه ها و پیشبرد برنامه‌های توسعه بالا برده ،آنان را در برنامه ریزی و تلاش همه جانبه برای ساختن کشور مصمم می کند.

با مروری بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی برخی از دستاوردهای برگزاری با شکوه انتخابات ریاست جمهوری را به شرح زیر می‌توان بررسی کرد:

۱-تجلی تاثیرگذاری مردم در سرنوشت اجتماعی: «انتخابات جلوه بسیار زیبا و جذاب مشارکت عمومی است.موثرترین وسیله برای این است که هر فردی بتواند آرمان ها و خواسته ها و مطلوب خود را در قالب اجرایی قرار دهد و آنرا به تحقق نزدیک کند.اگر کسی را طبق آرمانها و آرزوهای خودتان انتخاب کردید،این امکان که آن آرزوها تحقق پیدا کند،به واقعیت نزدیک میشود.کسی که فکر میکنید برای تحقق خواست ها و آرزوها و گشودن گره های مهمی که برای شما در زندگی مطرح است،مناسب و شایسته است،وقتی او را انتخاب کردید،در واقع بلندترین قدم را برداشته اید برای اینکه این مشکلات از بین برود.» (۱۳۸۴/۲/۱۱)

۲-نماد حاکمیت اسلام در کشور: «انتخابات از جهت دیگر هم مهم است، و ان این است که انتخابات نماد حرکت اسلامی در کشور ماست. انتخابات، هدیه اسلام به ملت ماست، امام بزرگوار ما حکومت اسلامی به روش انتخاباتی را به ما یاد داد؛ حکومت اسلامی در ذهن‌ها و خاطره‌ها به شکل خلافت‌های موروثی به یادگار مانده بود، خیال می‌کردند حکومت اسلامی یعنی مثل خلافت بنی‌امیه و بنی‌عباس یا خلافت ترکان عثمانی؛ یک نفر با نام و شکل ظاهری خلیفه، اما با باطن و عمل فرعون و پادشاهان مستبد؛ بعد هم که از دنیا می‌رود، یک نفر را به جای خود معین کند، در ذهن مردم دنیا، حکومت اسلامی به این شکل تصویر می‌شد؛ که بزرگ‌ترین اهانت به اسلام و حکومت اسلامی بود. امام، حکومت اسلامی به روش انتخابات مردم و حضور مردم و تعیین منتخب مردم را – که لبّ اسلام است – بار دیگر برای مردم ما معنا کرد و در جامعه‌ی ما تحقق بخشید.(۱۳۸۴/۳/۱۴)

۳- ایجاد مصونیت و اقتدار: انتخابات می تواند برای کشور و ملت ما وسیله مصونیت و یک نمودار اقتدار باشد و ملت و نظام اجرایی کشور را در مقابله با چالش های گوناگون جهانی، از گذشته مستحکم تر کند. انتخابات می تواند نظام جمهوری اسلامی را جوان تر از آنچه هست بکند، انتخابات هم در صحنه داخلی و هم در صحنه خارجی و در مقابله چشم بیگانگان، هم در صحنه داخلی و هم برای پیشرفت کشور یکی از مهمترین و اساسی ترین رویدادهاست(۱۳۸۴/۲/۱۱)

۴- ابطال کننده ترفندهای دشمنان انقلاب اسلامی: کسانی که با نظام جمهوری اسلامی و با هویت اسلامی ملت ایران بشدت مخالفند و آن را بر خلاف منافع خودشان می‌دانند، به خاطر پشتیبانی مردم از نظام جمهوری اسلامی، درمانده‌اند؛ والا قدرتهای مادی دنیا بمب اتم و توپ و تانک و اراده‌های خبیث و خدانشناسی و بی‌رحمی و سنگدلی کم ندارند. آن چیزی که تا امروز مثل سدی جلوی تعرض آنها را به نظام جمهوری اسلامی گرفته، حضور شما مردم است. حضور مردم در روز انتخابات، حضوری واضح‌تر از همه جای دیگر است. همه‌ی مردم کشور پای صندوق‌های رأی می‌آیند و می‌توانند بیایند؛ این یک حضور همگانی است. هر کس پای صندوق رأی می‌آید، در واقع رأی به جمهوری اسلامی، رأی به قانون اساسی و رأی به مواد غیرقابل تغییر قانون اساسی – یعنی اسلام و ارزشهای اسلامی – می‌دهد. حضور مردم، یعنی دفاع از جمهوری اسلامی؛ یعنی دفاع از قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی. این برای دشمنان ملت ایران مطلوب نیست؛ لذا سعی می‌کنند حضور مردم را کمرنگ کنند.(۱۳۸۴/۳/۲۵)

۱۶- چرا شرکت در انتخابات به معنای رای به نظام اسلامی است؟

واقعیت در حوزه مسائل سیاسی آن است که مشارکت مردم در هر انتخاباتی به نوعی پذیرش چهارچوب نظام سیاسی و اعتماد به آن است. به واقع اگر ملت به نظام سیاسی، قوانین و انتخابات آن اعتماد نداشته باشد، حاضر نخواهد شد  در آن چهارچوب بازی کند، پای صندوق های رای بیایند، نامزدی را از میان نامزدهای احراز صلاحیت شده برگزیند و به وی رای دهد. به همین سبب است که ضد انقلاب در طول چها ردهه اخیر همواره تلاش کرده است توده ها را متقاعد کند به دلیل وجود برخی نابه سامانی ها، مشروعیت نطام  را نشانه بروند و با حضور نداشتن در پای صندوق های رای به نوعی رای منفی خود را به نظام سیاسی کشور اعلام کنند. سیاست سوخته ای که تاکنون در هیچ انتخاباتی نتیجه نداده است.

اتفاقا، گذشت زمان در طول دهه اخیر از روندی برعکس حکایت دارد، به نحوی که ادوار  انتخابات شاهد رشد فزاینده جمعیت شرکت کننده هستیم. این نشان می دهد نسل سوم انقلاب به خوبی دانسته است وجود برخی ضعف ها و ناکاراآمدی ها از طریق قهر با صندوق ها  و بازی در پازل دشمن حل نمی شود، بلکه اتفاقا با اعتماد به نظام سیاسی و حضور و مشارکت در صحنه انتخابات، ضمن تایید جمهوری اسلامی می تواند بر ضعف ها غلبه کند و نامزدهای مطلوب خود را به قدرت رساند تا چاره ساز مشکلات و تامین کننده مطالبات باشند.

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی می فرمایند : «هر رایی که شما به یکی از نامزدهای محترم بدهید رای به جمهموری اسلامی داده اید. رای به جمهوری اسلامی داده اید. رای به هر نامزدی رای به جمهوری اسلامی است؛ رای اعتماد به نظام و سازو کار انتخابات است(۱۳۹۲/۳/۱۴)

۱۷-  انتخابات مطلوب از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

انتخابات مطلوب انتخاباتی است که دارای مؤلفه‌های متعددی به طور توأمان باشد و از دل یک رقابت سیاسی صحیح و سالم بیرون بیاید. به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی: «رقابت سالم این است که همه خوب بازی کنند، همه خوب حرکت کنند.»
فراموش نکنیم مجلس مطلوب نیز از دل انتخابات مطلوب حاصل خواهد شد؛ لذا با رعایت این ملاحظات خواهیم توانست انتخاباتی در تراز انقلاب اسلامی در ابتدای دهه پنجم محقق کنیم:
۱ – تلاش برای مشارکت حداکثری: تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری و آوردن همه اقشار ملت به پای صندوق‌های رأی، یکی از ملاحظاتی است که باید مقدم بر رأی آوردن این یا آن جناح لحاظ شود و همه فعالان سیاسی باید به مثابه یک شاخص مهم در منافع ملی به آن توجه کنند؛ لذا هر اقدامی که به این اصل حیاتی در انتخابات لطمه زند باید کنار گذاشته شود.
دشمن در این روزها به شدت این مشارکت حداکثری را نشانه گرفته است. اغتشاشات طراحی شده به بهانه گرانی بنزین اقدامی همه‌جانبه برای بی‌اعتمادسازی و کاهش مشارکت سیاسی مردم در انتخابات بود که برای خنثی‌سازی عوارض آن باید تلاش دوچندان داشت.
۲ – آرامش انتخابات: حفظ آرامش انتخابات یکی از دغد‌غه‌هایی است که برای تحقق آن همه گروه‌های سیاسی باید تلاش کنند. انتخابات همواره باید مظهر وحدت و انسجام ملی باشد و لازمه و نشانه آن وجود آرامش در انتخابات است. تشنج، درگیری و ناامن‌سازی فضای انتخاباتی، اقداماتی است که از تبدیل فرصت انتخاباتی به تهدیدی برای انسجام و امنیت ملی کشور حکایت دارد. اقدامی که معمولاً با تحرکات و سناریوهای طرح‌ریزی شده در بیرون از مرزها و حمایت ایادی داخلی دشمن و غفلت و سوءتدبیر جناح‌های سیاسی داخلی و گاه هواداران نامزدها به وجود می‌آید.

۳-حفظ سلامت انتخابات: ملاحظه دیگر با توجه به افزایش فعالیت‌های انتخاباتی، تلاش برای حفظ سلامت رقابت‌های انتخاباتی در چهارچوب اخلاق است. مسائلی، از قبیل پرهیز از دروغ، تهمت و افترا، تخریب، بزرگ‌نمایی مشکلات، اسراف، هزینه‌های غیر شرعی، دادن وعده‌های غیر واقعی، خرید رأی و… نمونه‌هایی از دغدغه‌هایی است که توجه به آن می‌تواند متضمن سلامت انتخابات باشد. باید به این اصول در سطوح مختلف رقابت انتخاباتی، همچون تبلیغات، مناظرات و گفتگوها و مصاحبه‌ها با رسانه‌های مختلف، یادداشت‌ها و تحلیل‌های مطبوعات وابسته به جریان‌های سیاسی و همچنین رقابت نزد طرفداران و هواداران توجه شود.

۴ –  صیانت از رأی ملت: صیانت از رأی ملت و حفظ سلامت برگزاری انتخابات یکی از دغدغه‌های مهم در این زمینه است. فراموش نباید کرد که رأی ملت امانتی است که در اختیار مسئولان امر قرار دارد و ایشان موظفند با تمام توان در حفظ و سلامت آن بکوشند. سلامت انتخابات هم به مرحله پیش از انتخابات و هم حین انتخابات و هم پس از انتخابات توجه دارد. به واقع باید به تمام فرایند انتخابات از زمان آغاز فعالیت سیاسی جناح‌ها تا اعلام و تأیید نتایج نهایی انتخابات توجه شود. مسئولیت حفظ سلامت انتخابات تنها با ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان نیست، بلکه همه جناح‌های سیاسی، نامزدهای انتخاباتی، رسانه‌ها، هواداران و توده‌های رأی‌دهنده در این میان نقش خواهند داشت.

۵ –  قانون‌گرایی در انتخابات: یکی دیگر از ارکان برگزاری انتخابات تراز انقلاب اسلامی، قانون‌گرایی و پایبندی به ضوابط قانونی است. این قانون‌گرایی نیز از اصولی است که همه فعالان صحنه انتخابات، از مجریان و ناظران و نامزدها تا هواداران و انتخاب‌کنندگان باید بدان پایبند باشند. بازیگران سیاسی با تسلیم بودن به قانون می‌توانند مسیر مشارکت واقعی ملت در انتخابات را فراهم کنند. تجربیات تلخ عدم پایبندی به قانون، هنوز از خاطرات ملت به فراموشی سپرده نشده است و این خواست همچنان در صدر مطالبات ملت از جناح‌های سیاسی در انتخابات اسفند ماه ۱۳۹۸ قرار دارد.

۶ –  رقابتی بودن انتخابات: ملاحظه دیگر، تلاش برای حفظ رقابتی بودن انتخابات و حضور همه فعالان سیاسی است که به نظام اسلامی، اسلام، قانون اساسی و حضرت امام(ره) معتقدند. نباید فراموش کرد یکی از شاخصه‌های انتخابات شایسته نظام اسلامی رقابتی بودن انتخابات است. رقابتی بودن بدین معنا که با تکثر و تعدد نامزدهای انتخاباتی حق انتخابات و گزینش برای رأی‌دهندگان وجود داشته باشد. این مسئله خود یکی از عوامل مؤثر در جدی شدن انتخابات و پرشوری آن خواهد بود که موجب افزایش اشتیاق شرکت‌کنندگان در انتخابات خواهد شد.

۷ – اصلح‌گزینی: ملاحظه آخر آنکه همه تلاش‌ها در میدان رقابت سیاسی باید سرانجام به گزینش‌ بهترین‌ها و نامزد اصلح بینجامد؛ چراکه بدون شک «شایسته‌سالاری» است که می‌تواند به کارآمدسازی و روند رو به رشد نظام اسلامی کمک کند و بر توان و اقتدار آن بیفزاید.

۱۸- دوقطبی سازی فضای انتخاباتی آیا مثبت است یا منفی؟

ذات انتخابات، مبتنی بر رقابت سیاسی شکل گرفته است. انتخابات میدان ارائه آراء و نظرات مختلف و مواجهه افکار عمومی با آنها است. آن کالایی که جذاب‌تر و مفیدتر برای مشتریان باشد، با اقبال عمومی مواجه خواهد شد. طبیعی است که رقابت سیاسی گاه با هیجاناتی برای پیروزی و کسب رای بیشتر همراه باشد و جریان های سیاسی از برخی شگردهای تبلیغاتی و عملیات روانی بهره بگیرند. نکته اساسی در این میان آن است که حاصل رقابت نباید تبدیل به دوقطبی شود که جامعه را به دودستگی و تقابل بکشاند.

دو قطبی سازی فضای سیاسی کشور هر چند ممکن است برای احزاب و گروه های سیاسی دستاوردهایی به ویژه در رقابت های سیاسی و انتخاباتی داشته باشد ، اما بی شک تبعاتی نیزبرای نظام سیاسی و جامعه خواهد داشت. در این میان تجربیات ریاست جمهوری نهم و دهم چندان خوشایند نبوده است و این مدل وقتی خطرناک می شود که بازی آن به جای برد-برد به بازی برد-باخت بدل شود؛ بازی های پرشدتی که فضای جامعه را از وضعیتی عقلانی به سوی احساسی- عاطفی سوق می دهد و زمینه های مناقشات اجتماعی و درگیری و آشوب را فراهم می کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=48841
  • دیدگاه‌ها برای پرسمان بهارستان یازدهم (۶) بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.