• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
1

واکسن ایرانی کووید۱۹ در دست آزمایش/داوطلبان تا کنون واکنش منفی نداشته اند

  • کد خبر : 98447
  • 10 دی 1399 - 12:27
واکسن ایرانی کووید۱۹ در دست آزمایش/داوطلبان تا کنون واکنش منفی نداشته اند

مینو محرز با بیان اینکه واکسن کرونای ایرانی دیروز برای آزمایش به بدن ۳ داوطلب تزریق شدگفت: روش مطالعه در واکسن ایرانی کرونا، «دوسوکور» است در این روش، یک دسته از داروهای تزریقی به افراد، واکسن و یک دسته دیگر، پلاسبو (دارونما) هستند. به گزارش عصر همدان، دکتر مینو محرز محقق پروژه تولید واکسن ایرانی […]

مینو محرز با بیان اینکه واکسن کرونای ایرانی دیروز برای آزمایش به بدن ۳ داوطلب تزریق شدگفت: روش مطالعه در واکسن ایرانی کرونا، «دوسوکور» است در این روش، یک دسته از داروهای تزریقی به افراد، واکسن و یک دسته دیگر، پلاسبو (دارونما) هستند.

به گزارش عصر همدان، دکتر مینو محرز محقق پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا دیروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا از آغاز تست انسانی واکسن ایرانی این ویروس از تاریخ ۹ دی ماه خبر داد و افزود: روش آزمایش و پژوهش این واکسن” دوسوکور” است در این روش یک دسته از داروهای تزریقی به افراد، واکسن و یک دسته دیگر، پلاسبو (دارونما) هستند؛ دارونماها واکسن نیستند و اثرات واکسن را ندارند؛ از این روش با این هدف استفاده می‌‌شود که جهت‌‌گیری خاصی در افراد مورد مطالعه و محققین ایجاد نشود، نتایج مطالعه بالینی، تحت تأثیر جهت‌‌گیری‌‌ها قرار نگیرد و تضاد منافع رخ ندهد.

وی با بیان اینکه امروز دارو نما و همچنین واکسن آزمایشی به ۳ نفر تزریق شده است ادامه داد: به داوطلبان گفته نشده که کدام یک هدف دارو نما و یا واکسن قرار گرفته اند. ین از ویژگی‌‌های مطالعه دوسوکور است. وقتی مطالعه‌‌ای دوسوکور باشد، نتیجه تحقیق و کارآزمایی بالینی به‌دور از جهت‌‌گیری خواهد بود؛ همچنین قضاوت نتایج حاصل از مطالعه راحت‌‌تر خواهد بود.

محرز با بیان اینکه تا کنون عوارض اولیه ی التهاب پوستی در هیچ کدام از داوطلبان دیده نشده عنوان کرد: واکسن‌‌ها به‌طور کلی ممکن است یک‌سری عوارض موضعی در محل تزریق و یک‌سری عوارض در ارگان‌‌های بدن داشته باشند. عوارض موضعی و زودرس شامل درد، ورم، حساسیت‌‌های شدید، قرمزی و واکنش‌‌های آلرژیک در محل تزریق است. دسته‌‌ای دیگر از عوارض ممکن است مدتی پس از تزریق واکسن ایجاد شوند. آن دسته از عوارضی که در کارآزمایی بالینی برای محققین اهمیت دارد، عوارضی است که ممکن است واکسن‌‌ها در اعضایی مانند مغز، قلب، کبد، کلیه و… به‌جا بگذارند.

محقق پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا با بیان اینکه در تست واکسن و دارو نمای کرونا واکنش ها روی ارگان های اصلی بدن است که اهمیت دارد تصریح کرد: صولاً وقتی یک ماده بیولوژیک وارد بدن می‌‌شود، آن دسته از عوارضش اهمیت دارد که باعث بروز مشکل در اندام‌‌های مهم بدن شود مثلاً این‌‌که پس از تزریق یک واکسن، فرد دچار بثورات جلدی شود و پس از مدتی این بثورات از بین برود، اهمیت چندانی ندارد اما اگر تزریق واکسن بر ارگان‌‌های حیاتی تأثیر بگذارد، اهمیت دارد؛ عوارض روی ارگان‌‌های مهم بدن تا چند روز پس از تزریق واکسن مشخص می‌‌شوند.

محرز در پایان با بیان اینکه داوطلبان مورد آزمایش از هر لحاظ هر روز تحت نظر قرار می گیرند گفت: تا کنون واکنش منفی در بدن هیچ کدام از داوطلبان مشاهده نشده است.

انتهای پیام / رض

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=98447
  • دیدگاه‌ها برای واکسن ایرانی کووید۱۹ در دست آزمایش/داوطلبان تا کنون واکنش منفی نداشته اند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.