• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
1

نقش مهم شبکه ملی اطلاعات در کاهش شایعات در فضای مجازی/ رسانه‌های غربی سعی بر موج‌سواری بر روی ویروس کرونا دارند

  • کد خبر : 52276
  • 12 اسفند 1398 - 14:15
نقش مهم شبکه ملی اطلاعات در کاهش شایعات در فضای مجازی/ رسانه‌های غربی سعی بر موج‌سواری بر روی ویروس کرونا دارند

یک کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه فضای مجازی محیطی برای شیوع فوق العاده سریع شایعات است گفت: به طور مثال در هنگام انتخابات، برخی با تقطیع کلیپ صحبت هایم در فضای مجازی سعی در تخریب و ایجاد شایعه داشتند. به گزارش عصر همدان؛ روح اله نباتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان […]

یک کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه فضای مجازی محیطی برای شیوع فوق العاده سریع شایعات است گفت: به طور مثال در هنگام انتخابات، برخی با تقطیع کلیپ صحبت هایم در فضای مجازی سعی در تخریب و ایجاد شایعه داشتند.

به گزارش عصر همدان؛ روح اله نباتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از قرن هجدهم میلادی چندین تحول بزرگ صنعتی اتفاق افتاده که جوامع بشری را فوق‌العاده تحت تأثیر قرار و جوامع سنتی به صنعتی تغییر داده است افزود: اولین انقلاب صنعتی که اتفاق افتاد ابداع ماشین بخار بود که زندگی بشر را متحول کرد، دومین انقلاب صنعتی انقلاب در خط تولید انبوه و اتوماسیون بود و سومین تحول شگرف صنعتی اختراع کامپیوتر و شبکه‌های کامپیوتری بود.

وی با بیان اینکه چهارمین انقلابی صنعتی که در حال وقوع بوده و بشر کنونی در مدخل ورودی این تحول قرار دارد سایبرفیزیک است افزود: انقلاب سایبرفیزیک ترکیبی از فناوری اطلاعات، فضای سایبری و محیط فیزیکی است. در واقع هر آن چیزی که در محیط فیزیکی داریم با فناوری اطلاعات به اینترنت متصل می شود.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: فناوری اطلاعات و اینترنت فرصت‌های بی‌شماری را پیش روی ما قرار داده که می‌شود به انواع کسب‌وکارهای جدید، مدل‌های اطلاع‌رسانی، مدل‌های ارتباطات مردمی و درواقع ایجاد فضاها و پتانسیل‌های جدیدی برای ابداع و اختراعات و ارتباطات اشاره کرد.

فضای مجازی، محیطی برای شیوع فوق‌العاده سریع شایعات است

وی افزود: در کنار این مزایا این فضا آسیب‌های متعددی هم برای انسان‌ها دارد و درواقع محیطی برای شیوع فوق‌العاده سریع شایعات است و همانند یک فضای تقریباً کنترل نشده و نامحدود، اثرات فرهنگی متعددی را بر فرهنگ جامعه، خرده‌فرهنگ‌ها می‌گذارد؛ ضمن اینکه اثرات روحی و روانی و اخلاقی و آسیب‌های جسمی را بر کاربران داشته و محیطی برای گسترش فوق‌العاده سریع شایعات است.

نباتی گفت: فضای مجازی و اینترنت هر چیزی را می‌تواند ده‌ها برابر شتاب داده و سریع کند و شتاب‌دهنده‌ای برای اشتغال‌زایی باشد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر فضای مجازی می‌تواند موجب تضعیف فرهنگی جامعه و انتشار شایعه و شیوع و بی‌اخلاقی‌ها را نیز ده‌ها برابر شتاب و سرعت ببخشد.

فضای مجازی ابزاری برای تضعیف فرهنگی

این کارشناس فضای مجازی بابیان اینکه دشمنان و بیگانگان از این فضا به‌عنوان ابزاری برای تضعیف فرهنگی ما استفاده می‌کنند افزود: جنگ‌های ترکیبی یکی از جدیدترین جنگ‌هایی هست که توسط دشمنان علیه ما استفاده می‌شود و نوک جنگ‌های ترکیبی استفاده از فناوری اطلاعات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مجازی است.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های اجتماعی با تک‌تک افراد سروکار دارند افزود: زمانی تلویزیون و ماهواره برای میلیون‌ها و صدها هزار انسان برنامه پخش می‌کرد، ولی رسانه‌های اجتماعی برای تک‌تک انسان‌ها مطالب خاص خودشان را فراهم و یک محیط تعاملی ایجاد می‌کنند.

نباتی افزود: در این محیط انسان‌ها می‌توانند اطلاعات خاص خودشان را کسب کنند و از آن‌طرف تولیدکنندگان محتوا نیز می‌توانند اطلاعات خودشان را به‌صورت هدفمند به مخاطب منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه اینترنت در ایران و فضای مجازی یک ضریب نفوذ حدوداً ۶۹ درصدی دارد و این ضریب نفوذ خیلی خوبی است افزود: رسانه‌های اجتماعی هم در ایران رشد فوق‌العاده خوبی دارند و تقریباً تمامی یا بخش عمده‌ای از جمعیت جوان و فعال کشور در فضای مجازی ورود پیدا کرده‌اند و از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

شبکه ملی اطلاعات بسیاری از آسیب‌های فضای مجازی را کاهش می‌دهد

این کارشناس فضای مجازی گفت: ما برای اینکه فضای مجازی را بهبود بخشیم احتیاج به یک زیرساخت داریم و مهم‌ترین زیرساخت ما در این فضا شبکه ملی اطلاعات است.

وی دستیابی شبکه ملی اطلاعات را در بهبود این فضا مهم عنوان کرد و گفت: اگر شبکه ملی اطلاعات به‌خوبی راه‌اندازی و درست پیاده‌سازی شود در کنار بهره‌مندی همه از مزایای اینترنت، بسیاری از آسیب‌های موجود نیز کاهش خواهد یافت. از طرفی دیگر مردم هم باید آموزش‌های لازم را در استفاده از بهینه و هوشمندانه از فضای مجازی فراگیرند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر مردم هم باید آموزش‌های لازم را ببینند و زیستن و زندگی در فضای مجازی را یاد بگیرند و بدانیم که چگونه می‌توانیم در فضای مجازی زندگی و حریم شخصی خودمان را حفظ کنیم.

فضای مجازی ابزاری برای شتاب دادن پدیده‌ها است

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این روزها با موضوع کرونا مواجه هستیم و نظر شما در مورد اینکه فضای مجازی چقدر توانسته در آرام‌سازی کشور و یا تشویش اذهان عمومی نقش داشته باشد، چیست؟ گفت: در حالی‌ که از طریق فضای مجازی آخرین اخبار و آموزش‌های مقابله با بیماری کرونا به‌ صورت تقریباً رایگان در اختیار مردم قرار داده می‌شود ولی متأسفانه در کنار این مزیت از این فضا به‌ عنوان ابزاری برای ایجاد نگرانی بی‌مورد نیز استفاده شده است.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: جو رسانه‌ای منفی در کشور ما نسبت به بقیه کشورهایی که در کنار ایران این پدیده و این بیماری در آن‌ها رواج دارد، بسیار شدیدتر از کشورهای دیگر است.

وی تصریح کرد: در واقع بیماری کرونا در کشور ما طوری توسط برخی شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی مطرح شده که ایران را به‌عنوان کانون کرونا مطرح می‌کنند، درصورتی‌که ما یکی از کشورهایی هستیم که کمترین آلودگی‌ها را بین کشورها داریم.

نباتی افزود: این نشان می‌دهد که ما در فضای مجازی به انتشار شایعه و تشویش اذهان عمومی خیلی کمک می‌کند.

وی افزود: البته ناگفته نماند از طرف دیگر برخی از رسانه‌ها اخبار خوب را به مردم می‌رسانند و خیلی تلاش می‌کنند که آن جو روانی و امنیت روانی را به مردم منعکس کنند ولی بعد منفی این قضیه در بین رسانه‌های اجتماعی یک مقداری بیشتر بوده است.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به راه‌های مقابله با اخبار منفی و شایعات در فضای مجازی گفت: مردم ابتدا باید اخبار و اطلاعات را از مراجع رسمی دریافت و به‌هیچ‌عنوان تحت تأثیر اخبار و شایعاتی که در گروه‌ها و کانال‌ها منتشر می‌شود قرار نگیرند و اخباری که تأیید نشده را به‌هیچ‌عنوان منتشر و شایعه‌پراکنی نکنند.

وی ادامه داد: تقاضای بنده از مردم این است که به گروه‌ها و کانال‌های تأیید نشده اعتماد نکنند، زیرا هدف از انتشار اخبار منفی در فضای مجازی تضعیف و تخریب روحیه مردم و کاهش اعتماد و امید به آینده مردم است.

نباتی گفت: موضوع برای شایعه‌پراکنان در فضای مجازی هم فرقی نمی‌کند ممکن است این شایعات در خصوص موضوعاتی همچون زلزله کرمانشاه، سیل در خرم‌آباد و یا حادثه پلاسکو در تهران باشد که هرکدام از این‌ها می‌تواند به دستاویزی در فضای مجازی تبدیل شود که امنیت روحی، روانی و اعتماد مردم را کاهش دهد.

وی ادامه داد: شما در حوادث اخیر در کشور مشاهده کردید که چقدر در فضای مجازی به شایعات دامن زدند و این‌گونه به ذهن می‌رسد که عده‌ای در خارج کشور و یا با همکاری برخی‌ها می‌خواهند که دائماً فضای روانی جامعه را ملتهب نگه دارند و با تضعیف روحیه مردم به اهداف خودشان می‌رسند.

این کارشناس فضای مجازی گفت: فضای مجازی یک فضای بدون مرز است، به‌عنوان‌مثال در یک کانال تلگرامی که در داخل کشور فعالیت می‌کند ممکن است صدها نفر عضو هم از اروپا و آمریکا و کشورهای دیگر عضو داشته باشد که قابل شناسایی نبوده و این‌ها به‌راحتی با انتقال مطالبشان در این گروه‌ها شایعه‌ها را منتشر و از تکنیک‌های مختلف عملیات روانی استفاده می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: مردم چون سواد رسانه‌ای مناسبی در خصوص فضای مجازی ندارند در دام شایعات این فضا می‌افتند و خود مردم شروع به انتشار شایعات می‌کنند.

امنیت روانی مردم در بحث کرونا، در حال تخریب شدن است

نباتی با بیان اینکه آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران و حتی استان همدان بسیار کمتر از جاهای دیگر است افزود: طبق اطلاعاتی که ما داریم خطر این ویروس حتی از آنفولانزا هم خیلی کمتر است، ولی بااین‌حال امنیت روانی مردم هدف گرفته شده است.

وی در خصوص موج‌سواری رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی بر روی موضوع کرونا گفت: این‌ها دشمن ملت هستند و از هر وسیله و موضوعی برای تضعیف روحیه مردم استفاده می‌کنند و بزرگ‌ترین هدفشان ناامیدی و کاهش اعتماد مردم است.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: البته مردم در هر موضوعی مثل انتخابات، شهادت سردار شهید سلیمانی و… نشان دادند که چقدر پای نظام هستند و از آن حمایت می‌کنند و بیگانگان به انواع مختلف سعی می‌کنند که پشتوانه مردمی نظام را کمرنگ نشان دهند.

وی تصریح کرد: شما می‌بینید که بنگاه بی‌بی‌سی ده‌ها خبر در خصوص کرونا در ایران منتشر می‌کند درحالی‌که تعداد خبری که از منشأ کرونا که کشور چین است اعلام می‌کند خیلی محدود است.

نباتی تأکید کرد: این مسائل نشان می‌دهد که رسانه‌ای مثل بی‌بی‌سی که رمز عملیات کودتای ۲۸ مرداد اعلام نمود و مردم خاطره بسیار بدی از این شبکه اطلاع‌رسانی و بنگاه خبرپراکنی و کشور انگلیس دارند، همچنان مردم را رها نمی‌کند و دائم دنبال تغییر ذائقه مردم و درواقع اثرگذاری بر افکار مردم است.

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد هزاران شغل باشد

وی در خصوص شبکه ملی اطلاعات گفت: این شبکه یک پروژه فوق‌العاده بزرگ و یک ابر پروژه است که از چندین سال قبل شروع شده ولی به مراحل نهایی و تکامل و بهره‌برادری کامل خودش نرسیده است.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: اگر شبکه ملی اطلاعات به معنای واقعی بهره‌برادری شود یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی است که می‌تواند بیشترین اثر را در حوزه فرهنگی و اقتصادی و اشتغال‌زایی داشته باشد.

وی افزود: در حوزه فرهنگی برخی پلتفرم‌هایی مانند تلگرام، توییتر و اینستاگرام و … بعضاً به‌عنوان ابزارهای ضد ارزش‌های اخلاقی و دینی عمل نموده و درواقع کار ضد فرهنگی را برعلیه فرهنگ ایرانی اسلامی را پیش می‌برند و اگر شبکه ملی اطلاعات به معنای واقعی پیاده‌سازی شود جلوی بسیاری از این‌ها گرفته می‌شود.

نباتی ادامه داد: از بعد اقتصادی اگر شبکه ملی اطلاعات به معنای واقعی تحقق پیدا کند پهنای باند و ترافیک داخل کشور بسیار بالا می‌رود و هزینه اینترنت نیز بسیار کاهش پیدا می‌کند و مردم به‌شدت به سمت کسب‌وکارهای آنلاین پیش می‌روند که می‌تواند صدها هزار یا میلیون‌ها شغل را در کشور ایجاد کند.

وی تاکید کرد: در واقع ایجاد بستر مناسب کسب‌وکار در فضای مجازی با شبکه ملی اطلاعات می‌تواند به‌عنوان یکی از کم‌هزینه‌ترین راهکارها برای میلیون‌ها جوان تحصیل‌کرده جویای کار به کار گرفته شود. علاوه بر این شبکه ملی اطلاعات می‌تواند پیشرفت‌های شگرفی در زمینه خدمات‌رسانی از راه دور به مردم و حتی جلوگیری از مفاسد به همراه بیاورد.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: با این شبکه بخش عمده‌ای از بیکاری کشور را رفع و خیلی از معضلات فرهنگی کاهش پیدا می‌کند.

وی  گفت: با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، کنترل هم به‌راحتی اتفاق می‌افتد به‌عنوان‌مثال در کشورهای اروپایی که شبکه ملی اطلاعات دارند این شبکه‌های اجتماعی مجازی موظف می‌شوند که قوانین کشور مقصد را رعایت کنند.

نباتی افزود: اگر شبکه ملی اطلاعات به‌درستی راه‌اندازی شود تمامی شرکت‌های فعال در حوزه‌های کسب‌وکار و ارتباطات مانند شبکه‌های اجتماعی موظف به احترام به قوانین کشور می‌شود که از این طریق بسیاری از معضلات فرهنگی و جرائم کاهش یافته و در کنار آن می‌تواند منبع درآمدی نیز برای دولت باشد.

این کارشناس فضای مجازی افزود: چون در فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات به معنای واقعی پیاده‌سازی نشده شرکت‌های نرم‌افزاری خارجی تعهدی هم به کشور نداشته و فرهنگ بومی را به‌شدت تضعیف و تخریب می‌کنند.

وی در ادامه به کلیپ تقطیع شده‌ای که در ایام انتخابات از وی انتشار داده‌شده بود اشاره کرد و افزود: در مورد آن کلیپ موضوع چیز دیگری بود و ما در حال صحبت در خصوص بحث اقتصاد مقاومتی بودیم.

نباتی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی ۴ شاخصه شامل اقتصاد درون‌زا، اقتصاد برون‌گرا، اقتصاد عدالت محور و چهارم اقتصادی مردم پایه است.

تجربه نشان داده است از مذاکره به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم

وی افزود: اقتصاد برون‌گرایی به معنای تعامل با دنیا برای صادرات و واردات فنّاوری و ماشین‌آلات و مواد اولیه است و در این خصوص در حال صحبت بودیم و من اشاره و کنایه‌ای داشتم به کسانی که دنبال مذاکره هستند و با توجه به صحبت‌های سردار سلامی که گفتند سردار حاج قاسم سلیمانی نقطه آغازی بر پایان خروج آمریکا از منطقه است و به‌نوعی انتقام خون سردار سلیمانی خروج آمریکا از منطقه است، کنایه‌ای زدم به کسانی که اگر دنبال مذاکره هستند برای خروج آمریکا این کار را انجام دهند.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: البته برای همه هم ثابت شده است که از طریق مذاکره چیزی به دست نمی‌آید و راهکار خروج از وضعیت فعلی پیروی از فرامین مقام معظم رهبری و اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان و پتانسیل مادی و سرمایه‌های انسانی داخلی است.

نباتی افزود: باید به این نکته هم اشاره کنم که ما در حال جنگ ترکیبی تمام‌عیار با دشمن هستیم و این جنگ به ما تحمیل می‌شود. در این جنگ دشمن درعین‌حال که ما را تحریم می‌کند در همان لحظه دنبال مذاکره با ماست. درواقع در جنگ‌های ترکیبی دشمن از تمامی ابزار و امکانات حتی متضاد برای شکست طرف مقابل استفاده می‌کند.

فقط ژست مذاکره می‌گیرند ولی در عمل دائماً در حال تهدید هستند

وی ادامه داد: دشمن درحالی‌که ژست مذاکره می‌گیرد هم‌زمان یگان‌های پهپادی و ناوهای هواپیمابر خود را برای تهدید ما ارسال می‌کند. هم‌زمان پایگاه موشکی خود را اطراف ما و پایگاه شنود و جاسوسی خود را مستقر می‌کند و حمله سایبری انجام می‌دهد و زیرساخت‌های ما را تهدید می‌کند که این موضوع نشان می‌دهد هدف دشمن فقط تحمیل اراده خود و شکست ما است.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه در این جنگ ترکیبی دشمن هر آنچه که در اختیار دارد برای ضربه زدن به ما بهره‌برادری می‌کند افزود: گفتگو و مذاکره نیز ابزاری برای ضربه زدن بیشتر بر ماست و ما باید بیشتر مراقب باشیم تا در زمین دشمن بازی نکنیم.

وی در پایان به مردم تأکید کرد: فضای مجازی یک اقیانوسی به اندازه چندین سانتیمتر است و حجم عظیمی از اطلاعات آمیخته با ابهام و غیرقابل استناد در آن است و مردم برای اینکه در دام شایعات و فضاسازی‌های رسانه‌ای نیافتند باید سعی کنند اخبار را از منابع رسمی دریافت کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=52276
  • دیدگاه‌ها برای نقش مهم شبکه ملی اطلاعات در کاهش شایعات در فضای مجازی/ رسانه‌های غربی سعی بر موج‌سواری بر روی ویروس کرونا دارند بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.