• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3

نفس مردم بهار به شماره افتاده/ حال مردم از بوهای نامطبوع خراب است

  • کد خبر : 9198
  • 19 تیر 1398 - 7:39
نفس مردم بهار به شماره افتاده/ حال مردم از بوهای نامطبوع خراب است

هر ساله با رسیدن به فصل اردیبهشت و خرداد مردم ما به جای استشمام بوی خوش طبیعت مجبور به تحمل بوهای مشمئزکننده کارخانجات آلاینده اطراف شهر هستند. به گزارش عصر همدان، بهار و تابستان فصل سرسبزی و لطافت و طبیعت گردی است، فصلی است که بوی چمن نم خورده و بوی خوش طبیعت دلخوشی ناچیزی […]

هر ساله با رسیدن به فصل اردیبهشت و خرداد مردم ما به جای استشمام بوی خوش طبیعت مجبور به تحمل بوهای مشمئزکننده کارخانجات آلاینده اطراف شهر هستند.

به گزارش عصر همدان، بهار و تابستان فصل سرسبزی و لطافت و طبیعت گردی است، فصلی است که بوی چمن نم خورده و بوی خوش طبیعت دلخوشی ناچیزی در این روزگار پر التهاب است؛ اما چند سالی است که همین آرامش اندک و بوی خوش طبیعت نیز از بهاری ها سلب شده و هر ساله با رسیدن به فصل اردیبهشت و خرداد مردم ما به جای استشمام بوی خوش طبیعت مجبور به تحمل بوهای مشمئزکننده کارخانجات آلاینده اطراف شهر هستند.
مشکل همیشگی و حل نشدنی شهر بهار وجود کارخانجات تولیدی در اطراف آن می باشد که مهمترین آنها کارخانه های کاغذ و اسید در شهرک صنعتی بهاران و کشتارگاه صنعتی در ضلع غربی شهر بهار است که در ساعاتی از نیمه شب اقدام به فعالیت کرده جریان هوا گازهای متصاعد شده از این کارخانه ها را به سمت شهر روانه می کند.
امسال نیز حدود یک ماهی است که وجود بوهای مشمئز کننده باعث ناراحتی مردم شده و با وجود محکومیت کارخانجات آلاینده در سال گذشته مشکل همچنان به جای خود باقی است. به سراغ برخی از صاحب نظران در این مورد رفتیم و از آنها در مورد این قضایا جویا شدیم.

بو از دو شرکت کارتن سازی و اسیدسازی در شهرک صنعتی بهاران است
علیرضا پوینده روان یکی از شهروندان ساکن شهرک فرهنگیان بهار و از مطلعان پرونده کارخانجات آلاینده است. وی در این خصوص گفت: دو شرکت آلاینده کارتن سازی و اسیدسازی در شهرک صنعتی بهاران مستقر هستند که به موازات یکدیگر قرار دارند و به دلیل اینکه شب ها وزش باد از سمت دامنه کوه به سمت شهر بهار اتفاق می افتند باعث می شود که گازهای متصاعد شده از این کارخانجات به سمت شهر آمده و مردم را آزار دهد.
پوینده ادامه داد: دو سال طول کشید تا حکمی در مورد این کارخانه ها صادر شود و چون دو کارخانه به موازات هم بودند، در سال اول این بو قابل تفکیک نبود و در ابتدا کارخانه اسید مورد سوء ظن بود تا اینکه سال گذشته با گشت هایی که داشتیم متوجه شدیم که بوی قالب بوی کارخانه کارتون سازی در پشت کارخانه اسید است و کارخانه اسید هم از این موضوع سوء استفاده می کرد.
وی ادامه داد: چون این بو در ساعات غیر اداری و در نیمه شب در شهر پخش می شد لازمه پیگیری مردمی بود و مرحوم قاسملو که کمتر از یک ماه است به رحمت خدا رفته از شاکیان مستقیم این کارخانه ها بود و ساعت ۵ صبح اگر این بو به مشامش می رسید بلافاصله با خودروی شخصی خود به دنبال بومی رفت تا منشاء آن را پیدا کند.
پوینده ادامه داد: مرحوم قاسملو دو سال پیش به طور خودجوش دست به تهیه طوماری مردمی در اعتراض به این بو زد و میخواست این طومار را به فرمانداری ببرد که به وی پیشنهاد دادیم که دست نگه دارد و طومار را به دادستان بدهد تا بتواند بهتر جواب بگیرد. دادستان نیز که خود ساکن شهرک فرهنگیان شهر بهار بوده و با این بوی مشمئز کننده آشنا بود دست ما را باز گذاشت تا جایی که می توانیم اطلاعات جمع کنیم و در نهایت روزی با هماهنگی یکی از اعضای شورا دادستان به همراه نیروی انتظامی کل شهر را گشت زده و از شهرک صنعتی بازدید کردند تا برایش مسجل شد که حق با مردم است.
پوینده اظهار داشت : دو کارشناس از شهر همدان برای این پرونده تعیین شد اما تا این دو کارشناس بخواهند از همدان به بهار بیایند این بو از بین رفته بود و عملا نمی شد از نظر کارشناسان استفاده کرد و گزارش های غلط مردمی نیز مهمترین مشکل ما در حل پرونده بود چون مردم به طور خاص با بوهای منتشر شده از این کارخانجات آشنایی نداشتند نمی توانستند آن را تشخیص دهند و یکی می گفت بوی فاضلاب است و دیگری می گفت بوی پودر استخوان است و نمی شد روی این نظرات حساب کرد تا اینکه بالاخره در شهریور سال گذشته خود قاضی پرونده و دادستان و کارشناسان و نیروی انتظامی یک شب در شهرک فرهنگیان گشت زده و این بو بر آنها مسجل شد و دو روز بعد چند نفر را به عنوان شهود احضار کردند و یک ماه بعد قاضی پرونده برای کارخانه کارتن سازی حکم داد؛ اما با توجه به حمایت از مشاغل تاکید شد که کارخانه تعطیل نشود اما حتما باید با روش هایی مثل استفاده از فیلتر این بو مهار شود.
وی در مورد چگونگی تشخیص بوها توسط مردم گفت: مشکل این است که مردم از این بوها ناراحتند و در عذابند اما قادر به تشخیص بو نیستند. بوی حاصل از کارخانه اسیدسازی بویی شبیه سوختن کبریت و ترش و سوزنده است چون ترکیب گوگرد در اسید به کار فته و بوی کارتن سازی ترش و مشمئز کننده بوده و بوی کارتن نم گرفته است و بوی کشتارگاه هم بویی مثل جوشاندن استخوان است و هر بوی دیگری که در شهر ممکن است منتشر شود باید توسط مردم شناسایی شود تا شاهد گزارش های غلط مردم نباشیم.

انتشار مجدد بو از اردیبهشت ماه
شهرام پیشخورد نیز یکی از مطلعان این پرونده و آشنا به حقوق می باشد که نظر وی را در مورد بوهای منتشر شده در شهر جویا شدیم. وی انتشار این بوها در شهر را تائید کرد و گفت: امسال تا اردیبهشت ماه این بو مهار شده بود تا اینکه چند روزی است یک بار دیگر شاهد منتشر شدن این بوها در سطح شهر هستیم.
وی ادامه داد: در هفته های اخیر بازدیدهای میدانی از سطح شهر و در ساعاتی از شب از شهرک صنعتی صورت گرفته که چند شب قبل آخرین بازدید رئیس اداره محیط زیست و رئیس شورای شهر و چند نفر از افراد پیگیر این موضوع از شهرک صنعتی صورت گرفت و متوجه شدیم که این بو از کارخانه کارتن سازی است و رئیس اداره محیط زیست هم اظهار داشت که برای این کارخانه که تخلف کرده اخطار صادر خواهند کرد.

 

نامشخص بودن منشا بو

در ادامه با معصومه پارچیان رئیس اداره محیط زیست شهرستان بهار در خصوص پیگیری یوهای منتشر شده در شهر گفتگو داشتیم. پارچیان با بیان نامشخص بودن منشاء بو گفت: هر بار گزارشهای متفاوتی از شهروندان دریافت می کنیم و ما نیز با توجه به این گزارشات از همه کارخانجات آلاینده که ممکن است منشاء بو باشد بازدید کرده ایم. در ابتدا از کشتارگاه بازدید کردیم و با توجه به سیستم جدید پخت ضایعات آن مطمئن شدیم که بویی از آن متصاعد نمی شود. در شهرک صنعتی بهاران دو واحد اسیدسازی داریم که از اول سال ۹۷ استاندارد د کار می کنند و زمان های بازدید نیز مشکلی نداشته اما ممکن است در ساعاتی از شبانه روز فیلتر ها از مدار خارج شود و یا نقص فنی پیدا کند و بررسی این موضوع مستلزم نصب پایش آنلاین است که به اداره کل متصل خواهد بود؛ اما به دلیل بار مالی بالا که هم اکنون چندین برابر شده هیچ یک از کارخانجات زیر بار نصب این سیستم نمی روند.

پارچیان ادامه داد: یکی از واحدهای اسیدسازی اعلام کرده که به جای هزینه ای که برای پایش آنلاین بخواهم انجام دهم ، سیستم را تغییر می دهم از تک جذبی به دو جذبی تغییر داده و همین باعث شده که تولید دی اکسید گوگردش صفر شود.

وی ادامه داد: از واحد کارتن سازی در بازدیدهایی که در چند شب قبل داشتیم متوجه شدیم که بوهای منتشر شده در شهر از این واحد است و به این واحد اخطاریه داده ایم. به اداره کل و فرمانداری و دادستان اعلام کرده ایم و قرار است زمین کنار واحد را خریداری کرده و تسویه فاضلاب بسته راه بیندازد که ممکن است بوی این واحد را کم کند. در هر صورت بازدیدهای ما ادامه دارد و اگر متخلف دیده شود حتما به اطلاع و مردم و دستگاههای نظارتی می رسانیم.

شایان ذکر است که هفته گذشته در قالب دیدار فعالین اجتماعی و خبرنگاران با دادستان شهرستان بهار به مناسبت هفته قوه قضائیه موضوع انتشار بوهای مشمئز کننده یکی از مهمترین موضوعات بود و دادستان در این دیدار گفت: از آنجایی که خودم ساکن شهرک فرهنگیان بهار هستم خود شاهد آزار و اذیت مردم ساکن در این منطقه هستم و در صورتی که ببینیم تخلفی صورت گرفته پس از مطالبه از دستگاه های متولی با متخلف برخورد می کنیم.
به گزارش بهارانه استفاده از هوای پاک و سالم یکی از موهبت های طبیعی و حق مسلم مردم است که جا نمایی غلط شهرک صنعتی بهاران در بالادست شهر بهار و اجازه فعالیت به کارخانه های آلاینده که موجب به خطر افتادن سلامتی مردم می شود باعث شده که این موهبت از مردم شهر بهار سلب شود و حل این مشکل با پیگیری و نظارت مداوم مسئولین امکان پذیر است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=9198
  • دیدگاه‌ها برای نفس مردم بهار به شماره افتاده/ حال مردم از بوهای نامطبوع خراب است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.