• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

سد معبر، چالشی بزرگ برای شهروندان همدانی

  • کد خبر : 207917
  • 02 دی 1402 - 7:45
سد معبر، چالشی بزرگ برای شهروندان همدانی
بستن و تنگ کردن راه عابران در پیاده‌روها و خیابان‌ها توسط برخی از کاسبان همدانی، موجی از نارضایتی شهروندان را ایجاد کرده که نیازمند رسیدگی هرچه زودتر مسئولان به این پدیده اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ سد معبر برخی از مغازه‌‌داران در خیابان‌های اصلی شهر همدان به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

شاید برای شما هم بارها پیش آمده باشد، هنگامی که می‌خواهید از خیابان‌ها عبور کنید تعداد زیادی از کاسب‌ها بساط و میز خودشان را در معبر عمومی کوچه‌ها و پیاده‌راه‌ها مستقر کرده که این مساله اخیراً به یک چالش واقعی تبدیل شده زیرا دیگر معبری برای تردد مردم باقی نمانده و خانواده‌ها برای رفت وآمد معذب هستند.

از طرفی با این معظل اجتماعی، مسائل شرعی در تردد نیز زیر سوال می‌رود، کسبه در پیشروی به معابر عمومی مسابقه گذاشته و به مرور ۲۰ الی ۵۰ سانتی متر میزشان را بیشتر به داخل معبر می‌آورند.

در بازار سرگذر، علاوه بر پیشرفت به معبر عمومی، مشاهده می‌شود که در وسط معبر هم بساط و میوه می‌ریزند، این مساله اجحاف و تعدّی به حقوق عمومی مردم محسوب می‌شود.

سد معبر علاوه بر اختلال در تردد و عبور و مرور شهروندان موجب بی نظمی و آشفتگی در سطح شهر نیز می‌شود، از نتایج دیگر این امر، داشتن چهره شلوغ و آشفته شهر، در هم ریختگی ظاهر شهر که از زیبایی شهر نیز می‌کاهد، که این موضوع می‌طلبد مسئولان شهرداری برای رفع مشکل، علاوه بر برخورد قاطع با جنبه‌های مختلف سد معبر باید با راهکارهای مناسب ساماندهی کسبه و دستفروشان را در دستور کار خود قرار دهند.

بهرام، جوان ۳۲ ساله همدانی به عنوان اولین مخاطب خبرنگار ما گفت: برخی از فروشندگان کالاهای خود را در پیاده‌رو می‌گذارند و راه عبور مردم را می‌بندند.

وی افزود: در این موضوع اگر از مسئله دین و حق‌ّالناس هم بگذریم، تعدّی به حقوق دیگران دور از اخلاق انسانی بوده و باید آن را در نظر داشته باشیم.

این جوان همدانی خواستار رسیدگی به شرایط موجود شد و گفت: بارها شاهد این بوده‌ام که افراد مسن برای رفت و آمد در داخل بازار بسیار اذیت شده‌، چراکه حاشیه بازار هم توسط میوه فروشان و دست فروشان بساط می‌شود.

بانوی ۳۰ ساله‌ای که با کالسکه به همراه دو بچه در بازار بود و برای عبور از میان بساط کاسبان راهی را پیدا نمی‌کرد، به ناچار راهش را کج کرده و با چهره خسته و عصبانی به کوچه پس کوچه‌ها رفت، که خبرنگار ما با او هم کلام شد.

وی با صدای بلند گلایه‌هایش را فریاد زد و گفت: آیا مسئولان نمی‌خواهند برای این آشفتگی بازارها چاره اندیشی کنند؟ هربار که برای خرید به بازار می‌آیم به خاطر بی‌نظمی و سدّ معبر کاسبان دچار مشکل شده‌ و خریدم را نصفه و نیمه رها می‌کنم.

این خانم تاکید کرد: سد معبر در هر شرایطی تضییع حقوق مردم بوده و قبل از این که قانون به وسط بیاید باید خود مردم آن را بفهمند و رعایت کنند.

یکی دیگر از شهروندان هم با گلایه به وضعیت بسیاری از پیاده‌روهای شهر بیان کرد: باید بدانیم که سد معبر بی‌توجهی به قانون بوده و مهم‌تر از آن پایمال کردن حق شهروندان است.

وی با بیان زشت شدن چهره شهر توسط سد معبر کردن بسیاری از کسبه‌ها در پیاده‌روها گفت: مسئولان می‌توانند با نظارت‌های مستمر مانع این پدیده شوند.

این رهگذر ادامه داد: کودکان، افراد توان‌خواه و سالمندان بیشترین آسیب را از شرایط فعلی می‌بینند، بنابراین ساماندهی وضعیت موجود نیازمند توجه هرچه بیشتر از سوی متولیان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ به قول معروف شهر خوب ساختنی است، بافتنی نیست. باید همه در این راستا کمک کنیم تا حق کسی پایمال نشود. تجاوز به حقوق مردم چه از طرف مسئولان و چه از طرف مردم از هیچ صنف و گروهی پذیرفته نیست.

کسبه اطراف میدان امام(ره)، نیز از این امر مستثنی نبوده و باید به حقوق دیگران احترام بگذارند. همچنین دستگاههای نظارتی و اجرائی هم باید به وظایف خود به نحو احسنت عمل کرده و این معضل را بصورت ریشه‌ای حل کنند.

برای حل ریشه‌ای این مسئله، به کار فرهنگی عمیقی نیاز است که در این راستا هم شأن اجتماعی کاسبان حفظ گردد و هم حقوق مردم بخوبی مطالبه گردد، در این امر به مشورت کاسبان خوش نام و کارشناسان زبده مسائل شهری نیز نیاز است.

انتهای خبر/ سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=207917
  • دیدگاه‌ها برای سد معبر، چالشی بزرگ برای شهروندان همدانی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.