• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1
خدماتی در راستای ارتقاء تولید محصولات کشاورزی استان؛

مسیر راه آینده‌ای روشن به ما هدیه می‌دهد

  • کد خبر : 203636
  • 16 آبان 1402 - 23:57
مسیر راه آینده‌ای روشن به ما هدیه می‌دهد
مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: مسیر راه مطالعه‌ای علمی در بخش تولید محصولات کشاورزی است که در پنج جلد کتاب تدوین شده  و بزودی از آن رونمایی خواهد شد

رضا بهراملو در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان در خصوص نقش آفرینی جهاد کشاورزی در تولید محصولات، اظهار داشت: نقشه راه تولیدات در آینده با حفظ زمین، آب، نهاده‌ها، تولیدات کشاورزی بصورت علمی و کارشناسی شده تهیه شده و بزودی از آن رونمایی خواهد.

وی افزود: این نقشه راهی در ۲۱ تخصص مختلف از جنبه‌های مختلف در زمینه کشاورزی، باغبانی، دام، طیور و شیلات کارشناسی شده، از لحاظ فنی و اقتصادی مشخص شده که بر اساس آن می‌توان فهمید در آینده تولیدات استان به چه میزان و در کدام مناطق انجام شود، نتیجه آن تولید محصولات به اندازه نیاز جامعه بدون نوسان قیمتی است که در بخش صادرات و واردات این محصولات نیز برنامه‌ریزی شده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی همدان با اشاره به مسیر راه تولیدات، عنوان کرد: این مطالعه برای اولین بار در کشور در بخش کشاورزی مطالعه و ارزیابی شده که در آن هم اقتصاد کشاورز مدنظر قرار داده شده و هم مصرف کنندگان بدانند بر اساس نیاز جامعه تولیداتی خواهیم داشت.

بهراملو با بیان اینکه در بخش احداث گلخانه‌ها اقدامات بی‌نظیری در استان انجام شده، اذعان داشت: عملکرد تولید در گلخانه‌ها بین پنج تا ۱۰ برابر شده و در آینده کمک به ارتقاء بهره‌وری تولید می‌شود، این کسب و کار یک شغل ثابت بوده و اشتغالزایی آن حدود ۲۲ برابر تولید در سطح زمین معمولی است.

وی ادامه داد: با توجه به کم آبی استان می توان گفت احداث گلخانه‌ها مصرف آب را بین ۱۰ تا ۲۰ پائین آورده، که در این بخش در مدت یک سال و نیم گذشته برای تغییر کاربری اقداماتی انجام شده که برخی اجراء و برخی دیگر هم در حال دریافت تسهیلات هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: شاغلین گلخانه‌ها اکثراً تحصیلکرده بوده، کارها اکثراً دانش‌بنیان بوده و کارها بصورت علمی با بهروری خوبی در حال انجام است.

بهراملو با اشاره به سفرهای شهرستانی در راستای کمک به بهبود عملکرد تولیدکنندگان، خاطرنشان کرد: این کار یکی‌دیگر ازخدمات جهاد کشاورزی است که هدف از انجام این سفرها فقط بازدید و گرفتن عکس برای گزارش کار نبوده بلکه شناسایی واحدهای نیمه فعال بصورت تیمی و کمک به بهبود واحدهای نیمه فعال است.

وی با بیان اینکه در سال پیش حدود ۷۶ واحد را از طریق نشست مردمی مسیریابی کرده و مشکلات تولیدکنندگان را حل کرده‌ایم، عنوان کرد: نشست مردمی با حضور فرماندار و مسئولین مربوطه هر شهرستان که در آن کشاورزان مشکلات خود با مسئولین در میان گذاشته و در زمینه تولید بسیار امید آفرین است که در نتیجه رضایت کشاورزان را در پی داشته است.

مدیر کل جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: در این سال‌ها به مساحت ۴۳۵ هزار هکتار جهش تولید در دیم‌زارها را داشته‌ایم.

بهراملو با تاکید بر امنیت غذایی پایدار برای جمعیت حاضر و نسل‌های آینده، یادآور شد: برنامه‌هایی برای حفاظت در آب، حفظ خاک حاصلخیز، جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح خاک‌های حاصلخیز برای حفظ تولید جامعه، در استان انجام شده است.

وی به ارتباط خوب جهاد با دانشگاه‌ها و مراکز علمی، اشاره کرد و گفت: با برگزاری همایش‌هایی در بخش‌های تولید کشاورزی، پسآب، مبارزه برای حفظ نباتات برنامه‌هایی انجام شده که هم به نفع علم دانشگاه و هم به نفع تولید است.

مدیرکل جهاد کشاورزی همدان تصریح کرد: در زمینه تولید گندم در بخش‌های کاشت و برداشت برنامه‌های متنوع با استفاده از آخرین یافته‌ها و مجموعه‌ای همدل و اثر بخش انجام شده که باعث رشد تولید و در نتیجه مهار تورم شده است.

بهراملو در پایان به موفقیت تولید استان در بخش تولید طیور اشاره کرد و افزود:  در این بخش امسال دو و نیم میلیون جوجه ریزی داشته که در حال حاضر در تولید این محصول ماهانه جزء رتبه‌های اول تا دوم کشوری بوده‌ایم، که این عامل از لحاظ میزان تولید، باعث اطمینان و آرامش مردم جامعه شده است.

انتهای خبر/ سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=203636
  • دیدگاه‌ها برای مسیر راه آینده‌ای روشن به ما هدیه می‌دهد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.