• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

مراسم عزاداری مردم همدان در روز سوم عاشورا بی نظیر است

  • کد خبر : 19794
  • 21 شهریور 1398 - 10:41
مراسم عزاداری مردم  همدان در روز سوم  عاشورا بی نظیر است

مسئول شورای هیئات مذهبی همدان با بیان اینکه مراسم عزاداری روز سوم عاشورا در همدان در سراسر کشور بی نظیر است گفت: سابقه برگزاری مراسم عزاداری در روز سوم به سال ۱۳۴۱ برمی گردد. حسین شریفی، مسئول شورای هیئات مذهبی همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به آیین و مراسم عزاداری مردم همدان […]

مسئول شورای هیئات مذهبی همدان با بیان اینکه مراسم عزاداری روز سوم عاشورا در همدان در سراسر کشور بی نظیر است گفت: سابقه برگزاری مراسم عزاداری در روز سوم به سال ۱۳۴۱ برمی گردد.

حسین شریفی، مسئول شورای هیئات مذهبی همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به آیین و مراسم عزاداری مردم همدان در روز سوم عاشورا اظهار داشت: مراسم عزاداری در روز سوم مثل هر سال که از سابق متداول بوده در همدان برپا می‌شود.

وی افزود: در روز سوم تعزیه و مقتل خوانی اجرا می شود و با برپایی خیمه ها به صورت نمادین اتفاقات و وقایع رخ داده شام را برگزار می کنند.

مسئول شورای هیئات مذهبی همدان با بیان این که هیئت موسی بن جعفر و امام زاده یحیی هر ساله در روز سوم مراسم برگزار می کنند عنوان کرد: یک هیئتی هم از طرف روستای قاسم آباد به سمت آرامگاه حرکت می کند و سپس به سمت میدان امام می رود.

شریفی با اشاره به سابقه هیئات مذهبی در روز سوم گفت: سابقه برگزاری مراسم عزاداری در روز سوم  به سال ۱۳۴۱ برمی گردد.

وی به بیان خاطره ای از عزاداری های مردم همدان در زمان طاغوت پرداخت و افزود: در زمان طاغوت رئیس شهربانی در روز پنجم و ششم محرم به سرپرست هیئات بی احترامی کرده بود و این افراد هم یک طومار علیه شهربانی نوشتند و به تهران فرستادند و گفتند که به خاطر توهین شما ما ظرف ۴۸ ساعت شما را از همدان بیرون می کنیم.

مسئول شورای هیئات مذهبی همدان ادامه داد: سرپرست ها برای بیرون کردن رئیس شهربانی دنبال کار را گرفتند و چون در روز عاشورا رژیم مانع از بیرون آوردن هیئات شده بود بعد از مدتی سرپرست هیئات دنبال کار را گرفتند و توانستند رئیس شهربانی را فردای عاشورا از همدان بیرون کنند.

شریفی خاطرنشان کرد: بعد از رفتن سرهنگ شهربانی سرپرست ها اعلام کردند که روز سوم هیئت ها را در  سطح شهر برگزار می‌کنیم و این روز سوم از آن زمان سابقه دارد.

وی تاکید کرد: هیچ کجای کشور همانند همدان روز سوم عاشورا مراسم ندارد و برنامه روز سوم همدان در سراسر کشور بی نظیر است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=19794
  • دیدگاه‌ها برای مراسم عزاداری مردم همدان در روز سوم عاشورا بی نظیر است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.