• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

مبحث طنز در رگ و پوست فرهنگ غنی ایرانی جریان دارد/کاهش آسیب های اجتماعی، از اهداف طنز رسانه ای

  • کد خبر : 155517
  • 24 خرداد 1401 - 8:49
مبحث طنز در رگ و پوست فرهنگ غنی ایرانی جریان دارد/کاهش آسیب های اجتماعی، از اهداف طنز رسانه ای

مسعود ویژه اظهار کرد: طنز، یک رسانه غیر متعارف است که در شرایط سخت روحی روانی مردم می تواند بسیار موثر بوده و در جهت کاهش آسیب اجتماعی تاثیرگذار باشد؛ لذا نباید با هزل و هجو اشتباه گرفته شود. به گزارش عصرهمدان؛ مسعود ویژه، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در آیین اختتامیه […]

مسعود ویژه اظهار کرد: طنز، یک رسانه غیر متعارف است که در شرایط سخت روحی روانی مردم می تواند بسیار موثر بوده و در جهت کاهش آسیب اجتماعی تاثیرگذار باشد؛ لذا نباید با هزل و هجو اشتباه گرفته شود.

به گزارش عصرهمدان؛ مسعود ویژه، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در آیین اختتامیه جشنواره شعر طنز در شهرستان بهار با اشاره به اینکه مبحث طنز در رگ و پوست فرهنگ غنی ایرانی جریان دارد، گفت: طنز ریشه در تاریخ دارد و در فرهنگ غنی ایرانی مبحث طنز از جایگاه بالایی برخوردار است که آثاری از ادیان، بزرگان و شعرای ایرانی این موضوع را تایید می کند.

ویژه تصریح کرد: در آموزه های اعتقادی ما هم بسیار به این موضوع تاکید شده چنانچه امام صادق علیه الاسلام میفرمایند “هر مسلمانی که مسلمان دیگر را ببیند و او را شاد کند خداوند متعال نیز وی را شاد خواهد کرد”؛ پس اگر ما دل فردی را شاد کنیم مثل این است که خدا را شاد کرده ایم.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: شوخی کردن بخشی از حسن خلق است و نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که طنز با هزل، هجو نباید اشتباه گرفته شود، امروزه همه ما با بستر جدیدی به نام فضای مجازی روبرو هستیم و یکی از نکاتی که در سواد رسانه متذکر آن می شویم این است که مسخره کردن آموزه های اخلاقی و مباحث هزل و هجو که قطعا مسائل اخلاقی را رعایت نمی کند قطعا مورد پسند فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی نیست و متاسفانه امروزه این روش در فضای مجازی رایج شده و نباید انتشار مباحث طنز و بانشاط با موضوعات فوق اشتباه گرفته شود.

ویژه با تاکید بر آموزه های اسلامی و فرهنگی نسبت به طنز گفت: در فرهنگ غنی فارسی و اسلامی ظرفیت مباحث طنز کم نداریم، اما غفلت هایی هم در این حوزه شده است و رویکردی که مورد نظر اداره کل ارشاد اسلامی استان همدان هست این است که با کمک هنرمندان ظرفیت و فضایی را ایجاد کنیم که بتواند حداقل ها و نشاط را به خوبی در بین اهالی استان همدان ایجاد کند و طرح جدیدی که توسط برخی از دوستان مطرح شده است، این بود که شادی های حلال را در قالب های مختلف برای مردم استان همدان و سطح کشور قابل استفاده نماییم؛ رویداد امروز که اختتامیه آن در حال برگزاری است یکی از رویدادهای این طرح است که با هدف کاهش آسیب های اجتماعی از نگاه رسانه ای برگزار شده است.

همچنین وی طنز را یک رسانه غیر متعارف نام برد که در شرایط سخت روحی روانی مردم می تواند بسیار موثر باشد و در جهت کاهش آسیب اجتماعی تاثیرگذار باشد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز اظهار کرد: با توجه با فراخوان کشوری جشنواره شعر طنز ، حدود ۳۵۲ اثر از سراسر کشور از ۲۷ استان کشور دریافت شد و در مرحله اول داوری هیئت داوران با در نظر گرفتن شاخص های خلاقیت محاوره، قوت زبان شعر، استفاده از مولفه های طنز، آراستگی محتوا و پرهیز از شوخی های طنز اصیل، ارتباط با موضوعات پیشنهادی ، دغدغه مند بودن اثر نسبت به معضلات اجتماعی، استفاده از آرایه های ادبی، انسجام اثر، که مبنای انتخاب آثار بود؛ ۱۲۰ اثر برای شرکت در مرحله پایانی انتخاب شد، و در نهایت از جمع این آثار یازده اثر برگزیده شدکه چهار اثر حائز رتبه برتر و هشت اثر شایسته تقدیر به این جشنواره معرفی شدند.

ویژه در پایان گفت: در برگزاری این رویداد قدردان همکاران و مسئولان شهرستان بهار و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان ها هستیم که فضای مناسب جهت برگزاری این رویداد را فراهم کردند و امیدواریم این حرکت آغازی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش نشاط و شادابی در بین عموم مردم باشد.

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=155517
  • دیدگاه‌ها برای مبحث طنز در رگ و پوست فرهنگ غنی ایرانی جریان دارد/کاهش آسیب های اجتماعی، از اهداف طنز رسانه ای بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.