• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3

«قدرت نمایی» نظام بهداشت و درمان ایران در مقابله با کرونا/ چرا اقدامات «نظام سلامت» مورد «تحسین غربی ها» قرار گرفت؟

  • کد خبر : 59576
  • 23 فروردین 1399 - 14:29
«قدرت نمایی» نظام بهداشت و درمان ایران در مقابله با کرونا/ چرا اقدامات «نظام سلامت» مورد «تحسین غربی ها» قرار گرفت؟

در حالیکه ایران با ایستادگی در برابر ویروس جهانی کرونا و رسیدگی به بیماران مبتلا مورد تحسین بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی قرار گرفته، در آن سوی مرز ها این ویروس بحران مدیریت، شکنندگی و ادعای کشور های غربی را به نمایش گذاشته است تا به همگان ثابت کند که ایران با وجود تحریم […]

در حالیکه ایران با ایستادگی در برابر ویروس جهانی کرونا و رسیدگی به بیماران مبتلا مورد تحسین بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی قرار گرفته، در آن سوی مرز ها این ویروس بحران مدیریت، شکنندگی و ادعای کشور های غربی را به نمایش گذاشته است تا به همگان ثابت کند که ایران با وجود تحریم های بی سابقه و جنگ اقتصادی و بیولوژیکی در حوزه بهداشت و درمان در قله ایستاده و کارآمدی خود را نشان می هد.

به گزارش عصر همدان؛ نزدیک به دو ماهی می شود که ایران در حال مبارزه با ویروس منحوس کرونا است و از همان روزهای اولیه شیوع این بیماری با کار آموزشی در زمینه پیشگیری این بیماری به روش های مختلف در حال فعالیت در جامعه است تا تعداد کمتری از مردم درگیر این ویروس و بیماری جهانی شوند.

البته در این مدت با اقدامات سیستم بهداشت و درمان و کادر پزشکی و پرستاری کشور و همیاری مردم و دستگاه‌های مختلف، کشورمان تبدیل به یکی از موفق‌ترین کشورها در بهبود مبتلایان به این بیماری شده است به طوری که در سفر رئیس‌هیئت اعزامی سازمان بهداشت جهانی به ایران و مشاهده سیستم بهداشتی کشورمان و نوع مواجهه سیستم بهداشت و درمان گفت که درست است که کرونا یک ویروس جدید، پیچیده و نوپدید است، اما نظام سلامت ایران توانسته بسیار قدرتمند و مدرن در مقابل آن ایستادگی کند.

کارآمدی بالا و قابل قبول کشور در مقابله با کرونا

البته با گسترش و شیوع بیماری کرونا در بیش از ۲۰۰ کشور جهان از جمله کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا، اکنون با مقایسه عملکرد ایران با بسیاری از این کشورها می‌توان به جرأت از کارآمدی بالا و قابل قبول کشورمان در این عرصه سخن گفت.

به طوری که کشورهای مدعی ابرقدرتی در حوزه های اقتصادی و پزشکی از رسیدگی عادلانه و فراگیر در این زمینه امتناع می کنند و با کمبود جدی اقلام اولیه بهداشتی مواجه هستند، اما در کشور ما حتی یک بیمار کرونایی با عدم پذیرش در مراکز درمانی مواجه  نشده است.

در همین رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در گفتگوی قبلی خود با عصر همدان گفته بود که کشو های بزرگ دنیا که ادعای ابرقدرتی در حوزه اقتصادی، نرم افزاری و سخت افزاری دارند الان در برابر این ویروس درماده اند بطور مثال ایتالیا و اسپانیا که بخشی از بیمارستان های برتر دنیا را دارند در مقابله با این ویروس زانو زدند.

 در اروپا و آمریکا غربالگری مرگ انجام می دهند

رشید حیدری مقدم همچنین با مقایسه وضعیت بهداشت و درمان و نظام سلامت کشور با کشو رهای اروپایی و آمریکا عنوان کرده بود که ما در کشور ارزیابی و  غربالگری سلامت داریم در حالیکه در اروپا و امریکا غربالگری مرگ انجام می دهد یعنی افرادی که در برابر ویروس نمی توانند مقاومت کنند را به حال خود رها می کنند تا بمیرند اما در کشور خودمان حتی یک مریض نداشتیم که پذیرش نشده باشد.

در گزارش رویترز از وضعیت کمبود اقلام بهداشتی در امریکا آمده است: شماری از پرستاران بیمارستان هارلم در نیویورک آمریکا در اعتراض به کمبود تجهیزات مورد نیاز برای درمان بیماران مبتلا به کرونا در برابر این بیمارستان تجمعی اعتراضی برگزار و به سیاست های دولت و مقامات ایالتی اعتراض شد.

کمبود ها در غرب تحسین ها در ایران

و همچنین تصاویر منتشر شده از فلوریدای آمریکا نشان می‌دهد که صف طولانی از خودروها برای دریافت غذای رایگان از مرکزی خیریه در فلوریدا تشکیل شده است و بانک‌های غذا در فلوریدا می‌‌گویند در پی شیوع کرونا، با افزایش ۶۰۰ درصدی تقاضا برای دریافت غذای رایگان مواجه شده‌اند و بسیاری از بیمارستان‌ها در سراسر آمریکا با کمبود درآمد ناگهانی مواجه شده‌اند.

به گزارش سی‌بی‌اس بیمارستان ها مجبور شده‌اند حقوق کارکنانشان را کاهش دهند و از شمار دیگری از کارکنان هم خواسته شده به دلیل فشار مالی روی بیمارستان به مرخصی بروند اما این اتفاق نه تنها در کشور ما رخ نداده بلکه همه کادر درمانی مورد تحسین و تقدیر بالاترین مقام کشور، مسئولین و مردم قرار گرفته اند.

در حالی است که با وجود هزینه هنگفت درمان بیماری کرونا در کشورهای اروپایی و آمریکا، وزیر بهداشت کشورمان گفته به هیچ وجه نیازی نیست بیماران کرونایی ۱۰ درصد هزینه ها را پرداخت کنند و درمان کاملاًً رایگان است وهر کسی که به دلیل بیماری کرونا بستری شود به صورت رایگان از محل منافع طرح تحول سلامت درمان می شود اما در بسیاری از همین کشور های غربی بیماران به خاطر نداشتن بیمه و توان مالی، در بیمارستان ها و یا در جاهای دیگر به استقبال مرگ می روند.

ویژگی بزرگ نظام بهداشتی ایران، داشتن شبکه بهداشتی منسجم است

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با اشاره به اهمیت طرح غربالگری گفت: با گرفتن اطلاعات بیماران در مراحل اولیه بیماری و درمان آنها توانستیم کانون های اولیه بیماری را از بین ببریم.

فرهاد فراهانی  افزود: نظام بهداشتی ایران یک ویژگی مثبت بزرگ دارد که آن را از سایر کشورها متمایز کرده است و آن شبکه بهداشتی منسجم است که از دورترین نقاط شهری و حاشیه ای اطلاعات و فعالیت های بهداشتی و درمانی به مراکز شهری و بالعکس منتقل می شود.

وی ادامه داد: حتی در کشورهای توسعه یافته شاهد چنین شبکه بهداشتی منسجم نیستیم و اگر درایران سایر شبکه ها همانند بهداشت و درمان عمل می کردند بدون شک در دنیا نسبت به خیلی ازکشورها جلوتر بودیم.

فراهانی با اشاره به اینکه حجم زیادی از فعالیت ها و هزینه ها در ایران صرف نظام بهداشت و درمان شده است، افزود: آموزش و شبکه ای بودن بهداشت و درمان در ایران باعث شده نظام سلامت ایران در برابر خیلی از بحران ها مثل کرونا که جهان در برابرش مستأصل است خوب عمل کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: غربالگی موجب شده کانون های اولیه بیماری را از بین ببریم چرا که وقتی  بتوانیم اطلاعات همه افراد اعم از مشکوک و مبتلا را داشته باشیم و کادر درمان خودش به دنبال بیماربرود و او را درمان کند در حقیقت کانون اولیه بیماری از بین رفته است.

وی یکی دیگر از موفقیت های ایران در کرونا را مدیریت کنترل بیماری دانست و افزود: خوشبختانه در داخل کشور به هیچ وجه وارد فاز بحران نشدیم چرا که در سطح اول بیمار یابی کردیم و بیمار را در مراحل اولیه  درمان و خانواده اش را قرنطینه کردیم .

در ماندگی کشور های غربی در تامین تجهیزات حفاظتی

اکبر رنجبرزاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه برخی تصور می کنند در کشورهای غربی وفور نعمت است، اما آنها برای ماسک و تجهیزات اولیه حفاظتی مراقبتی پرسنل بهداشت و درمان‌شان هم درمانده‌اند، خاطرنشان کرد: در حالی که مردم بسیاری از کشورها برای دریافت خدمات آزمایشگاهی، دارو با بحران‌ مالی مواجه‌اند، خوشبختانه در ایران هزینه‌ها دولت پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت نظام بهداشتی و درمانی کشور ایران در مقایسه با کشورهای غربی، اظهار کرد: ایران یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه بهداشت و درمان است و امروز این پیشرفت را در وضعیت بحرانی در مقابله با کرونا نشان داده است.

رنجبرزاده با بیان اینکه قطعا از قافله رقابتی با بسیاری از کشورهای دنیا پیشتاز و پیشگام تر هستیم، افزود: در این عرصه جمهوری اسلامی علیرغم همه تحریم‌ها و مشکلاتی که آمریکایی‌ها به وجود آوردند، خم به ابرو نیاورد و دست به سمت غربی ها دراز نکرد.

کشورهای غربی در مقابله با مشکلات شکننده و آسیب‌پذیر هستند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه با وجود ویروس کرونا در جهان ثابت شد کشورهای غربی در مقابله با مشکلات خیلی شکننده و آسیب‌پذیر هستند، افزود: بیماری کرونا موضوعی بود که کشورهای غربی می‌توانستند با ادعای پیشرفت و توسعه تکنولوژی و منابع اقتصادی موفق باشند، درحالی که در مدیریت بحران‌ها، امروز شاهدیم که نه تنها انسجام بین سیاستمداران و مسئولان، تصمیم‌سازان آنها جود ندارد بلکه مشارکت مردمی هم نیست.

وی با بیان اینکه ازهمه کشورها به خصوص اسپانیا، ایتالیا، آمریکا، فرانسه در مقابله با ویروس کرونا درمانده شده اند، افزود: ناتوانی در آنها موج می زند اما این در حالی است که آرامش خاصی در کشور ما در این زمینه حکمفرماست.

رنجبرزاده در خصوص وضعیت رسیدگی بیماران کرونایی در ایران و در دیگر کشورها اظهار کرد: کسانی که در ایران مبتلا به بیماری کرونا هستند، هزینه نمی پردازند و حتی برای افراد مشکوک هم بیمه درمانی لحاظ می شود؛ در واقع جای هیچگونه نگرانی برای بیماران کرونا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها این بود که آیا ما می‌توانیم ویروس کرونا را مدیریت و کنترل کنیم، افزود: خوشبختانه ما خیلی از کشورهای مختلف پیشرفته دنیا پیشی گرفته و توانستیم آن را مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=59576
  • دیدگاه‌ها برای «قدرت نمایی» نظام بهداشت و درمان ایران در مقابله با کرونا/ چرا اقدامات «نظام سلامت» مورد «تحسین غربی ها» قرار گرفت؟ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.