• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
5

عدالت علی(ع) سیره ی امام خمینی(ره) و مقصد راه خونین مطهری/ عدالت طلبی جوانان در انتخاب، رمز پایداری انقلاب است

  • کد خبر : 112439
  • 15 اردیبهشت 1400 - 13:30
عدالت علی(ع) سیره ی امام خمینی(ره) و مقصد راه خونین مطهری/ عدالت طلبی جوانان در انتخاب، رمز پایداری انقلاب است

عدالت خواهی و قسط‌ طلبی ریشه در نهاد بشر دارد. حکومت عادل غایت کمال بشری است؛ پیش رفتن به سمت عدالت علی وار، امروز منوط به انتخاب صحیح جوانان نظام اسلامی در کارزار انتخابات است. (و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل) به گزارش عصر همدان؛ عدالت طلبی همان اصلی است که از آدم […]

عدالت خواهی و قسط‌ طلبی ریشه در نهاد بشر دارد. حکومت عادل غایت کمال بشری است؛ پیش رفتن به سمت عدالت علی وار، امروز منوط به انتخاب صحیح جوانان نظام اسلامی در کارزار انتخابات است.

(و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل)

به گزارش عصر همدان؛ عدالت طلبی همان اصلی است که از آدم تا خاتم دنیا را به دو قطب حق و باطل تقسیم کرده.

دنیای امروز درگیر بی عدالتی ها و فاصله ی شدید طبقاتی بین افراد و ملل مختلف در سایه ی تفکر لیبرالی است و حق طلبان و مستضعفان جهان در جستجوی عدالت علی(ع)، منتظران ظهور ولی امر خود هستند.

گام اول در تحقق عدل، ایجاد نظام اسلامی است تا عدالتی علی وار در سطح جهانی حاصل تشکیل این حکومت باشد.

آموزه ها و تدابیر ناب اسلام تنها راه رسیدن به مساوات و برابری در جهان است البته همین آرمان بود که مردم ایران را به بهمن ۵۷ رسانید و ۴۰ سال ثبات اندیشه را در پیش چشم جهانیان نمایش داد.

عدل مقصد، بنیان و اساس اسلام است

از دید امام کبیر انقلاب، عدالت دارای ابعاد فردی و همچنین ابعاد اجتماعی اقتصادی و سیاسی است از این لحاظ است که باعث اصلاح جهان و زندگی بشر در دنیا می شود.

از نظر امام خمینی(ره) عدل مقصد، بنیان و اساس اسلام است؛ شکل گیری حکومت و قانون گذاری همه و همه برای تحقق عدالت در جامعه صورت می گیرد و تلاش برای رسیدن به یک جامعه ی آرمانی وظیفه ای بر دوش هر مسلمان است.

هر فردی که اسلام را قبول دارد باید قدمی در راه رسیدن به جامعه ی اسلامی عدالت محور برادرد.

بر همین اساس در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عدالت به صراحت و ضمنی مطرح شده است.

در فصل حاکمیت ملت، حق خدادادی حاکمیت را عادلانه به ملت واگذار می کند و در اصل ۶۱ اجرای عدالت را وظیفه قوه قضائیه می داند و در اصل ۶۷ در سوگندنامه نماینده مجلس، نماینده قسم یاد می کند که «به عنوان امینی عادل» از دست آوردهای انقلاب اسلامی و مبانی عادلانه نظام اسلامی پاسداری کند.

آیت الله مرتضی مطهری استادی که در عنفوان انقلاب توسط گروهک کور دل فرقان به شهادت رسید؛ شهید راه تفکر بود.

او با نوشتن ۷۲ جلد کتاب نفیس در زمینه ی تبیین فلسفی و عقلانی اصول اسلام و همچنین سخنرانی های کوبنده بر ضد استکبار و توضیح نظام اسلامی، به جرم عدالت خواهی و جستجوی مدینه ی فاضله ای که دین مبین اسلام برای انسان ترسیم کرده است ترور شد.

این شهید بزرگوار در خصوص عدالت خواهی انسان می فرمایند: انسان موجودی است که فطرتاً دارای یک سری گرایشها و تمایلات است.

تحت عنوان گرایشها و تمایلات عالی و ارزشمند یاد می‌کنیم، زیرا به کارگیری این گرایشها می‌تواند انسان را در مسیر صحیح زندگانی قرار داده و به سوی کمال راستین و سعادت به پیش ببرد.

عدالت خواهی یکی از برچسته ترین گرایش های متعالی انسان

شهید مطهری در دومین مورد از ارزش های انسانی از “حسّ عدالت‌طلبی و قسط‌ورزی (گرایش به خیر و فضیلت)” می گویند و ادامه می دهند: یکی از این گرایشهای متعالی در وجود انسان «تمایل و گرایش به عدالت» یا «عدالت‌خواهی» و «قسط‌ طلبی» است. از ویژگیهای این گرایش والا این است که فطری و غیر قابل تقلید است؛ اکتسابی و همگانی است سفید و سیاه ندارد بلکه همه ی انسان ها عدالت طلب هستند. عدالت عامل وحدت جامعه بشری و اجتناب از اختلاف و پراکندگی است. در جامعه عادلانه یا مبتنی بر قسط نشانه‌ای از اختلاف، فتنه و آشوب دیده نمی‌شود. ولی در جایی که عدالت وجود ندارد، تبعیض حاکم است و تبعیض منشأ عمده فسادها و اختلافات در جامعه است. جامعه مبتنی بر تبعیض جامعه نامتعادل و ناهمگون است.

نقش اساسی عدالت محوری در گام دوم انقلاب

هم زمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب در بیانیه ای مفصل خطاب به جوانان برداشتن گام دوم انقلاب را ضروری دانستند و محور های گام دوم انقلاب را در ۷ بخش و با عناوین جداگانه بیان کردند.

در بند چهارم از این بیانیه در خصوص لزوم عدالت محوری آمده است: «این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده‌ی چرکین کشورها و نظامها و اگر در بدنه‌ی حکومتها عارض شود، زلزله‌ی ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیت آنها است؛ و این برای نظامی چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیتی فراتر از مشروعیتهای مرسوم و مبنائی‌تر از مقبولیت اجتماعی است، بسیار جدّی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظام‌ها است. عدالت در صدر هدف‌های اوّلیه‌ی همه‌‌ی بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است؛ این، کلمه‌ای مقدّس در همه‌ی زمان‌ها و سرزمین‌ها است و به‌صورت کامل، جز در حکومت حضرت ولی‌عصر (ارواحنافداه) میسّر نخواهد شد ولی به‌صورت نسبی، همه جا و همه وقت ممکن و فریضه‌ای بر عهده‌ی همه بویژه حاکمان و قدرتمندان است. جمهوری اسلامی ایران در این راه گامهای بلندی برداشته است که قبلاً بدان اشاره‌ای کوتاه رفت؛ و البتّه در توضیح و تشریح آن باید کارهای بیشتری صورت گیرد و توطئه‌ی واژگونه‌نمایی و لااقل سکوت و پنهان‌سازی که اکنون برنامه‌ی جدّی دشمنان انقلاب است، خنثی گردد.

اینجانب به جوانان عزیزی که آینده‌ی کشور، چشم‌انتظار آنها است صریحاً می‌گویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصله‌‌ای ژرف است… این سخنان در قالب سیاستها و قوانین، بارها تکرار شده است ولی برای اجرای شایسته‌ی آن، چشم امید به شما جوانها است؛ و اگر زمام اداره‌ی بخشهای گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد؛ ان‌شاءالله.»

به گزارش عصر همدان؛ وظیفه ی اصلی آحاد مردم تحت لوای نظام اسلامی مخصوصا جوانان در برقراری عدالت انتخاب صحیح است.

انتخاب افرادی که شایسته ی خدمت در نظام اسلامی هستند و بر قراری عدالت از ارزش های وجودی این افراد است. وظیفه ی امت اسلامی در انتخاب سران حکومت خود بسیارسنگین بوده و تاثیر کلیدی در رقم خوردن آینده ی نظام اسلامی دارد.

سیطره ی تفکر سرمایه داری و حاکمیت بر ثروت های جهان هر روز زندگی را برای کسانی که دم از عدالت می زنند تنگ تر و دشوار تر و همچنین انسان های آزاده را بر تلاش برای اقامه ی عدل ثابت قدم تر می کند.

به تعبیر قرآن کریم همانگونه که پیامبران آماج حملات ستمکاران هستند، انسانهای عدالت‌خواه نیز آماج تیرهای آنان هستند؛ اما بشارت برای آنان عذابی دردناک است

“و یقتلون النبیین بغیر الحق و یقتلون الذین یأمرون بالقسط من الناس فبشرهم بعذاب الیم”

انتهای پیام / رض

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=112439
  • دیدگاه‌ها برای عدالت علی(ع) سیره ی امام خمینی(ره) و مقصد راه خونین مطهری/ عدالت طلبی جوانان در انتخاب، رمز پایداری انقلاب است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.