• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
0

طلای سبز دشت و گردنه اسدآباد در معرض نابودی!/طبیعت و گیاهان دارویی این دیار را دریابید!

  • کد خبر : 149499
  • 22 فروردین 1401 - 8:39
طلای سبز دشت و گردنه اسدآباد در معرض نابودی!/طبیعت و گیاهان دارویی این دیار را دریابید!

این روزها که نیمی از آغاز اولین ماه از فصل بهاری در حال گذر است، گیاهان دارویی منحصر به فرد و بومی گردنه و دشت شهرستان اسدآباد هم به عنوان طلای سبز در معرض نابودی است. مسئولان چاره اندیشی کنند. به گزارش عصرهمدان؛ با آغاز فصل بهار، رویش گل و گیاه در مراتع و طبیعت […]

این روزها که نیمی از آغاز اولین ماه از فصل بهاری در حال گذر است، گیاهان دارویی منحصر به فرد و بومی گردنه و دشت شهرستان اسدآباد هم به عنوان طلای سبز در معرض نابودی است. مسئولان چاره اندیشی کنند.

به گزارش عصرهمدان؛ با آغاز فصل بهار، رویش گل و گیاه در مراتع و طبیعت هم شروع می شود؛ یکی از مناطقی که گیاهان منحصر به فرد و دارویی در آن رشد می‌کند، کوههای گردنه اسدآباد است.

اما این روزها که نیمی از اولین ماه فصل بهاری رفته است، کمتر شاهد رویش گیاه در این کوهها و طبیعت زیبای گردنه هستیم.

گیاهان دارویی منحصر و بومی شهرستان اسدآباد به عنوان طلای سبز و ذخایر ژنتیک شهرستان هستند که به علت چرای بی رویه دام و برداشت نادرست و ریشه کنی توسط افراد بومی و غیر بومی بسیاری از آنها در معرض انقراض قرار گرفته‌؛ این ذخایر ارزشمند بومی باید حفظ شوند با عطر و اسانس و ماده مؤثر و مخصوص که متأسفانه بدون هیچ کنترلی بر روی برداشت آنها رها شده‌اند و در معرض نابودی‌اند.

در این زمینه نیاز است که ادارات متولی اقدامی عملی و مؤثر برای حفظ این ذخایر ارزشمند بومی دشت انجام دهند.

با توجه به وضعیت فوق بحرانی دشت اسدآباد و از بین رفتن منابع آب در آینده یکی از گزینه های بسیار مفید جایگزین، کشت گیاهان دارویی بومی و غیر بومی با ارزش اقتصادی بالاست که می‌تواند هم اشتعال ایجاد کند هم مصرف آب بسیار کمی دارد.

البته با کشت آن هم می توان به کشورهای همسایه و اروپا صادر شود هم در کارخانجات داخلی ماده مؤثری استخراج شود.

متأسفانه توسعه گیاهان دارویی بومی به حال خود رها شده است و مراکز تحقیقاتی نیز در حد مزارع ۲۰۰ متری این گیاهان را کشت و کار علمی و تحقیقاتی انجام می دهند و نتایج تحقیقات آن‌ها به دست کشاورز نمی رسد و در مزرعه به اجرا در نیامده است.

انتهای پیام/ن

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=149499
  • دیدگاه‌ها برای طلای سبز دشت و گردنه اسدآباد در معرض نابودی!/طبیعت و گیاهان دارویی این دیار را دریابید! بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.