• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

فرهنگ‌سازی، تنها راه افزایش فرزندآوری

  • کد خبر : 207208
  • 25 آذر 1402 - 7:56
فرهنگ‌سازی، تنها راه افزایش فرزندآوری
برخی از صاحب‌نظران، ضعف دستگاه‌های اجرائی در خصوص فرهنگ‌سازی مناسب در زمینه افزایش فرزندآوری را مد‌نظر قرار داده و از نظر آنها بیشتر کسانی تمایل به فرزند کمتر دارند که از نظر معیشتی جزء مرفهین جامعه بوده و نیاز مالی آنچنانی ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ کشور به سرعت در حال حرکت به سوی سال‌خوردگی جمعیت است، یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر کاهش فرزندآوری در کشور بوده و به کرات این مسئله را خطرناک‌تر از هر بحرانی برای کشور اعلام کرده است.

تحولات جمعیتی سرمنشاء چالش‌های فراوانی برای دولت و کشور قلمداد شده، که با برنامه‌ریزی صحیح و به موقع می‌توان از اثرات سوء آن جلوگیری کرده و به بهبود وضعیت آینده کشور کمک کرد.

وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها و زوجین را در چند سال اخیر تحت تأثیر قرار داده، در این روزها گرانی و تورم امان مردم را بریده و موجبات کاهش سطح درآمد خانوارها شده که از نظر برخی صاحب نظران این مسئله یکی از دلایل کاهش فرزندآوری است.

مطابق با این نظریه و با توجه به پژوهش‌های انجام شده، اکثر زوج‌های جوان در مواجهه با چالش‌های مشکلات مالی، نداشتن مسکن، عدم حمایت از زنان شاغل و بالا بودن هزینه‌های فرزندآوری، استراتژی تک فرزندی را بکار می‌گیرند.

برخی دیگر از صاحب‌نظران، ضعف دستگاه‌های اجرائی در خصوص فرهنگ‌سازی مناسب در زمینه افزایش فرزندآوری را مد‌نظر قرار داده و از نظر آنها بیشتر کسانی تمایل به فرزند کمتر دارند که از نظر معیشتی جزء مرفهین جامعه بوده و نیاز مالی آنچنانی ندارند.

این زوج‌های مرفه، اکثراً تحصیل‌کرده و کارمند بوده که به تک‌فرزندی روی آورده‌ و یا اینکه اصلاً تمایلی به بچه‌دار شدن ندارند، این مسئله گویای این است که دلایل فرهنگی و اجتماعی نیز بر این موضوع تأثیرگذار است و چه بسیار زوج‌هایی با تمکن مالی و درآمد کافی تمایلی به داشتن فرزند نداشته و یا برخی از آنها جای خالی فرزند را با نگهداری از حیوانات خانگی پر می‌کنند.

بر طبق این نظریه، در نفوذ مفهوم کم‌فرزندی زنان کشور، سیاست کنترل جمعیتی فعال موجود در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ گذشته نیز تاثیر بسزایی داشته که باعث ایجاد شرایط فعلی شده است.
در این خصوص خبرنگار ما بر آن شد، موضوع را از دیدگاه مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری همدان بیان کند.

گفتمانی در خصوص افزایش جمعیت

فاطمه ستاری نوید، مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری همدان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان، اظهار کرد: گفتمانی در راستای افزایش ازدواج، فرزندآوری و کاهش فاصله بین چند فرزند، به استانداری ابلاغ شده که باید در فرمانداری‌ها و ادارات ابلاغ شده و اجرایی شود.

برخی از افراد مرفه تمایلی به فرزندآوری ندارند

ستاری نوید در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر افزایش تسهیلات فرزندآوری در کنار گفتمان، اذعان کرد: در تمام جلساتی که در این حوزه برگزار شده، تاکید شده است که اکثراً افراد قشر مرفه و بدون نیاز مالی جامعه هستند که تمایلی به فرزند آوری ندارند.

وی با تاکید بر اینکه از این‌رو ما به یک فرهنگ‌سازی در زمینه فرزندآوری نیاز داریم، عنوان کرد: طبق پیمایش‌های انجام شده اتفاقاً مراکز کم‌تر برخوردار و افرادی که سطح مالی کمتری دارند فرزندان بیشتری داشته و اکثراً قشر متمکن جامعه بوده که فاقد این امر می‌باشند.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری همدان تصریح کرد: طبق پیمایش‌های انجام شده علت عدم تمایل به فرزندآوری، ضعف اقتصادی خانواده‌ها نبوده و در این پژوهش‌ها فاکتور مالی پایین‌تر رده را به خود اختصاص داده است.

فرهنگ‌سازی و گفتمان در راستای فرزندآوری

ستاری نوید خاطرنشان کرد: در تحول راهبردی جمعیت، گروه هدف تمام افراد جامعه بوده، در آن به فرهنگ‌سازی و گفتمان پرداخته و در مقابل اشتباهی که قبلاً رایج بود شعار فرزند کمتر زندگی بهتر، را تبلیغ می‌کرد ایستاده و از مزایای فرزندآوری صحبت خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما به یک فرهنگ‌سازی صحیح در حوزه جمعیت نیاز داریم، افزود:
کار فرهنگ‌سازی مانند کارهای عمرانی نبوده تا ما نتایج آن را طی یکی دو سال آینده مشاهده کنیم،کار فرهنگی زمان‌بر بوده و در حقیقت همین‌که الان گفتمان جمعیتی در سطح جامعه اتفاق بیافتد و همه در رابطه با اتفاقات جمعیتی باهم صحبت کنند، یک گام مثبت به سمت افزایش جمعیت اتفاق می‌افتد.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری همدان در پایان یادآور شد: باید قبح فرزندآوری زیاد در بین مردم شکسته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان؛ به نظر می‌رسد برخی از مسؤولان مربوطه هنوز به موضوع مهم فرهنگ‌سازی صحیح پی‌نبرده و باید در حل این مورد همت بیشتری داشته و تمام نیروی خود را برای دست یافتن به نتایج بهتر بکار ببندند.

انتهای پیام/ سا

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=207208
  • دیدگاه‌ها برای فرهنگ‌سازی، تنها راه افزایش فرزندآوری بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.