• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
4

شکوفه های یخ زده تصویر جدید و دردناک بهار / باغداران محصولات خود را بیمه کنند

  • کد خبر : 106707
  • 22 اسفند 1399 - 12:37
شکوفه های یخ زده تصویر جدید و دردناک بهار / باغداران محصولات خود را بیمه کنند

پدیده ی سرما زدگی اتفاق تازه به دوران رسیده ای است که در بهار خساراتی را به محصولات کشاورزی و باغات وارد می کند؛ آنچه مسلم است اینکه برودت هوا و کاهش محسوس دما اجتناب ناپذیر است؛ اما کشاورزان می‌توانند با انجام اقدامات ایمنی و بیمه محصولات کشاورزی خود تا حدی برای جبران خسارت‌ها اقدام […]

پدیده ی سرما زدگی اتفاق تازه به دوران رسیده ای است که در بهار خساراتی را به محصولات کشاورزی و باغات وارد می کند؛ آنچه مسلم است اینکه برودت هوا و کاهش محسوس دما اجتناب ناپذیر است؛ اما کشاورزان می‌توانند با انجام اقدامات ایمنی و بیمه محصولات کشاورزی خود تا حدی برای جبران خسارت‌ها اقدام کنند.

به گزارش عصر همدان؛ تغییر دمای پیش بینی نشده ، جلو افتادن فصول، افزایش دمای کره ی زمین، به هم ریختگی الگوی بارش های سالانه ماحصل دخالت انسان در روند طبیعی جهان، به قیمت پیشرفت تکنولوژی و افزایش بهره وری از آب و خاک است. چند سالی است که در آستانه ی بهار با پدیده ای رو به رو می شویم که بزرگتر هایمان در خاطراتشان سراغی از آن ندارند. پدیده ی سرما زدگی درختان بعد از بیدار شدن از خواب زمستانی که در اصطلاح کشاورزی و باغبانی به “تنش یخ زدگی” معروف است.

خسارت مربوط به تنش یخ زدگی در نتیجه بروز درجه حرارتهای زیر صفر درجه سانتی گراد و در مدت زمانی است که از تحمل درخت یا گیاه خارج باشد. کاهش دما تا چند درجه زیر صفر( یخبندان زمستانه و بهاره) که بر اثر آن آب درون سلولی و برون سلولی منجمد شده و به دلیل متلاشی شدن آوندهای چوبی و آبکش و قطع جریان مواد غذایی، مرگ سلول را باعث می گردد.

به گزارش یک پایگاه تحقیقاتی آمریکایی امروزه فقط ۱۰ درصد از کل مزارع و باغات جهان هستند که از خطر سرمازدگی به طور کامل در امانند.

استان همدان یک هزار و ۹۵۰ هکتار وسعت دارد که ۴۶ درصد آن منابع طبیعی، ۳۳درصد اراضی زراعی، ۳.۷ درصد باغ‌ها و حدود۱۳.۱درصد آن نیز آیش است و در همین راستا با ۱۱۷ هزار بهره برادر کشاورزی ۲۶درصد اشتغال استان و ۲۹درصد ارزش افزوده را یدک می‌کشد و سالانه حدود۴.۵۵ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند که این میزان ۹ درصد تولیدات کشور را شامل می‌شود.

میزان تولیدات زراعی استان همدان سالانه سه میلیون و ۶۸۴ هزار تن، میزان تولید محصولات دامی ۶۶۶ هزار تن و میزان تولیدات باغی این استان ۶۵۰ هزار تن و سیب زمینی، گندم، جو، سیر، بادام، گردو و انگور از مهمترین محصولات کشاورزی هستند که در استان همدان تولید می‌شوند.

کاهش دمای هوای استان در روزهای آینده و احتمال سرمازدگی

حسن باقری شکیب با بیان اینکه وزش باد تا آخر هفته به قوت باقی است از ورود سامانه بارشی و کاهش دما در هفته ی آینده خبر داد

حسن باقری شکیب کارشناس هواشناسی استان همدان در پیش بینی وضع هوای استان تا هفته ی آینده گفت: وزش  باد تا آخر هفته ادامه دارد و در روز پنج شنبه شدید تر می شود،؛ در برخی مناطق ممکن است تا ۸۰ کیلو متر برساعت سرعت داشته باشد.

وی در ادامه از ورود سامانه بارشی از روز پنج شنبه به استان خبر داد و افزود: در روز های جمعه و شنبه شاهد بارش به صورت برف در ارتفاعات و گردنه ها خواهیم بود و به دنبال این بارش ها با کاهش ۷ تا ۸ درجه ای دما مواجه خواهیم بود.

این کارشناس هواشناسی در ۲۴ ساعت گذشته شهرستان اسدآباد را با دمای ۱۸ درجه سانتیگراد گرمترین و شهرستان فامنین با صفر درجه سانتیگراد سردترین نقاط استان دانست.

بیشنیه ی دمای شهر همدان در ۲۴ ساعت گذشته مثبت ۱۶ درجه و کمینه ی دما در این شهر منفی ۲ درجه ی سانتی گراد بوده است.

آیا برای کاهش صدمات احتمالی راه حلی وجود دارد؟

رئیس اداره بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان میزان خسارت ناشی از سرمازدگی در ۲ سال اخیر را بیشتر از سال های ابتدایی دهه ۹۰ می داند. با توجه به بیدار شدن تقریبی درختان در سطح شهر و باز شدن درصدی از شکوفه های بهاری به منظور جلو گیری هر چه بیشتر از خسارت به باغات و مزارع از همین الان تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده توصیه های قابل توجهی توسط رئیس اداره بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی همدان مطرح می شود.

این ستاد در سال های اخیر با تاکید همواره بر تأمین سوخت و کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه‌ها در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها از کشاورزان می خواهد در باغات، مزارع و مناطق کوهپایه ای محافظت از تأسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار را با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین مدنظر داشته باشند.

اداره بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی همچنین در این ایام هرساله با تاکید بر آماده سازی وسایل مواجهه با سرمازدگی بهاره در باغات و اطراف مزارع نظیر بخاری باغی، سوزاندن کاه و کلش خواستار ایجاد پوشش پلاستیکی بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر می شود.

به گزارش عصر همدان با شرایط کنونی که برای اقلیم جهان ایجاد شده بروز سرمای پیش بینی نشده در استان همدان هم مثل دیگر مناطق به یک معضل برای مسئولان و کشاورزان منطقه تبدیل شده است.

در این میان اما اداره بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی همدان از عدم استقبال جامعه ی کشاورزان از بیمه ی محصولات و باغات خود می گوید.

بنا بر این لازم است دستگاه‌های بیمه گر و متولی بیمه نهایت تلاش را در راستای  تبلیغ و بیمه کردن اراضی کشاورزی، دامی و زراعی و باغی به‌کارگیرند و شرایط را به‌گونه‌ای تسهیل کنند تا کشاورز و بهره‌برادر با اطمینان خاطر نسبت به بیمه کردن محصولات کشاورزی و دامی خود اقدام کنند.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه برودت هوا و کاهش محسوس دما اجتناب ناپذیر است اما کشاورزان می‌توانند با انجام اقدامات ایمنی و بیمه محصولات کشاورزی خود تا حدی برای جبران خسارت‌ها اقدام کنند.

انتهای پیام/ رض

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=106707
  • دیدگاه‌ها برای شکوفه های یخ زده تصویر جدید و دردناک بهار / باغداران محصولات خود را بیمه کنند بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.