• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3
استاد حوزه و دانشگاه:

سیره شهید سلیمانی، سرمایه اجتماعی تولید می‌کند

  • کد خبر : 208414
  • 12 دی 1402 - 18:19
سیره شهید سلیمانی، سرمایه اجتماعی تولید می‌کند
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سرمایه اجتماعی نیاز اصلی جامعه است، گفت: در سیره شهید سلیمانی سه موضوع مهم ساده زیستی، صداقت و راستگویی و اخلاص وجود دارد که تولید سرمایه اجتماعی می‌‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» پیش از ظهر امروز سید مجتبی حسینی یمین در نشست تبیینی با موضوع انتخابات با اشاره به نقش مکتب شهید سلیمانی در ارتقاء سرمایه اجتماعی نظام با تأکید بر وحدت، گفت: با چتر شهید سلیمانی، ملت‌ها در کل دنیا زیر این چتر جای گرفتند.

وی با بیان اینکه طبیعی است که در خصوص مسائل خصوصا مسائل سیاسی اختلاف نظر وجود داشته باشد، افزود: مهم این است که در کنار همه این اختلاف نظرها، شاهد وحدت در جامعه باشیم و سرمایه‌های اجتماعی را حفظ کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: سرمایه اجتماعی از انواع سرمایه‌های بشری است، اگر جامعه‌ای قرار باشد به توسعه پایدار برسد باید همه سرمایه‌ها در کنار هم قرار بگیرند و همگن باشند.

حسینی‌یمین با اشاره به اینکه امروز سرمایه اجتماعی نیاز اصلی است، عنوان کرد: این سرمایه اجتماعی چیزی است که بنام اتحاد ملی و انسجام می‌شناسیم.

وی با بیان اینکه سه عنصر اصلی اعتماد اجتماعی، هنجار اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی، زیر مجموعه‌های سرمایه اجتماعی هستند، گفت: موضوعی که باعث ایجاد سرمایه اجتماعی می‌شود اعتماد مردم به مسؤلین و مسئولین به مردم است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: سطح مشارکت در انتخابات مسئله بسیار مهمی است که به اعتماد عمومی وابسته می‌باشد.

حسینی‌یمین با اشاره به اینکه در دو انتخابات اخیر کمتر از ۵۰ درصد مشارکت داشتیم، تصریح کرد: این موضوع فاجعه است، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت بالای ۹۰ درصد داشتیم اما درحال حاضر به این وضعیت رسیده‌ایم که مسئله جدی است.

وی با تاکید براینکه در نظام مردم سالاری دینی وجهه جمهوری اسلامی به ما می‌گوید تئوری رأی یعنی مشورت و بیعت با ولی فقیه، گفت: این موضوع برای ما تولید مقبولیت می‌کند در نتیجه باید تمام دغدغه‌مان این باشد که مشارکت بالای ۵۰ درصد داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه با ارتقاء سرمایه اجتماعی از طریق روش مکتب شهید سلیمانی می‌توانیم به مشارکت بالای مردم در انتخابات برسیم.

حسینی‌یمین ادامه داد: در سیره شهید مطهری بین سیر و سیره تفاوت وجود دارد، به عبارتی سیر، تاریخ زندگی است ولی سیره برداشت کلی از سیره زندگی است.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال سیره شهید سلیمانی هستیم، خاطرنشان کرد: در سیره فردی این شهید بزرگوار سه موضوع مهم ساده زیستی، صداقت و راستگویی و اخلاص وجود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه ساده زیستی شهید سلیمانی تولید سرمایه اجتماعی می‌کند، گفت: گفتن این موضوع باید تولید گفتمان کند تا جایی که در جامعه ببینیم هیچ مسئولی مانور تجملات نمی‌دهد و از این کار خجالت می‌کشد.

حسینی یمین ادامه داد: دروغ در جامعه سرمایه اجتماعی در هر سطحی را از بین می‌برد به همین دلیل صداقت و راستگویی شهید سلیمانی موجب شد مورد علاقه همه رده‌های اجتماعی باشد.

وی با اشاره به اینکه صدق و اخلاص، عنوان و نماد در مکتب شهید سلیمانی است، افزود: سردار سلیمانی صدق اخلاقی داشتند، صدق یعنی حرفی که گفته می‌شود با واقعیت منطبق باشد و صدق اخلاقی یعنی فرد با صداقت حرفی را می‌زند که عمیقاً آن را قبول دارد و رفتارش مطابق با آن است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اخلاص شهید سلیمانی موجب محبوبیت ایشان شد، تصریح کرد: ایشان اهل ایمان بود، اهل تظاهر نبود به همین دلیل آن‌چنان تشییع جنازه‌ای را زمان شهادت ایشان شاهد بودیم که از زمان حضرت آدم تا آن موقع وجود نداشته.

حسینی یمین با تاکید براینکه شهید سلیمانی موجب ایجاد وحدت است، گفت: وحدت حول دشمن مهمترین موضوع است، اگر موضوع جذب را در جامعه درنظر بگیریم سرمایه اجتماعی افزایش خواهد داشت.

وی ادامه داد: همه افراد از هنرمندان تا فوتبالیست‌ها برای شهادت سردار سلیمانی پیام دادند، یک نفر نیست که در شهادت ایشان پیام نداده باشد و همین یعنی وحدت.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه شهید سلیمانی فردی کاملا ملی است، گفت: ایشان همه زندگی و عمر خود را برای ایران گذاشت و به همین دلیل تبدیل به یک سرمایه اجتماعی شد.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=208414
  • دیدگاه‌ها برای سیره شهید سلیمانی، سرمایه اجتماعی تولید می‌کند بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.