• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
1
رئیس گروه هماهنگی سیاست های امنیت غذایی و محیط زیست دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی:

سواد مصرف غذایی موجب امنیت غذایی می‌شود

  • کد خبر : 206031
  • 09 آذر 1402 - 19:31
سواد مصرف غذایی موجب امنیت غذایی می‌شود
رئیس گروه هماهنگی سیاست های امنیت غذایی و محیط زیست دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با بیان اینکه دانش ناکافی در حوزه تغذیه‌ای و عادات غذایی نامناسب از علل مهم ناامنی غذایی هستند. گفت: اگر سواد مصرف غذایی وجود نداشته باشد نمی‌توان گفت امنیت غذایی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت پایگاه خبری و تحلیلی«عصر همدان» صبح امروز سومین مجمع سلامت استان همدان در دانشگاه علوم‌پزشکی همدان برگزار شد.

در این مراسم رئیس گروه هماهنگی سیاست های امنیت غذایی و محیط زیست دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید بر امنیت غذایی و استفاده عادلانه مردم از سبد غذایی کافی، مطلوب و سالم شده است، گفت: افزایش کمی و کیفی و تولید و غذای سالم موضوع مهمی است که دولت نیز در راستای همین سیاست‌ها اقداماتی انجام داده است.

زهرا عبدالهی با اشاره به اینکه اجرای برنامه شیر در مدرسه و برنامه آرد و نان کامل به همراه پایش سلامت و ایمنی غذا با تاکید بر بهبود کیفیت روغن های خوراکی و کاهش آلاینده ها در محصولات کشاورزی از برنامه های مهم سند ملی سلامت است، افزود: هدف دولت اجرای کامل سیاست‌های سند ابلاغی است.

وی با تاکید بر اینکه ارکان اصلی امنیت غذایی شامل ایمنی، سلامت، کیفیت، اصالت و حلیت غذا است، تصریح کرد: تامین پایداری غذای سالم و اقتدار غذایی موجب ارتقای سلامت جامعه و افزایش امید به زندگی می‌شود.

رئیس گروه هماهنگی سیاست های امنیت غذایی و محیط زیست دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با بیان اینکه ناامنی غذایی در جهان علل متفاوتی دارد، افزود: شوک.های اقتصادی، نوسانات و افزایش قیمت غذا، بحران‌های آب و هوایی، تحریم و کاهش واردات مواد غذایی، انرژی و نهاده‌های کشاورزی، کاهش کمک های غذایی بین المللی و بشر دوستانه، ناسالم بودن غذا و تلفات در کل زنجیره غذا از جمله برخی علت‌های ایجاد ناامنی غذایی هستند.

عبدالهی با اشاره به اینکه ناامنی غذا منجر به سوء تغذیه در کودکان درحال رشد و مادران باردار و جنین آن‌ها می‌شود، اظهار کرد: همین مسئله باعث افزایش شیوع بیماری های غیرواگیر، تضعیف سیستم ایمنی و کاهش مقاومت بدن و افزایش مرگ و میر در اثر تکرار ابتلا به بیماری های واگیر می‌شود.

وی با تاکید براینکه تغییرات میران بارش‌ها و خشکسالی بر میزان تولیدات مواد غذایی تاثیرگذار است، گفت: همین موضوع خطر بروز ناامنی غذایی را افزایش می‌دهد.

رئیس گروه هماهنگی سیاست های امنیت غذایی و محیط زیست دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی خاطرنشان کرد: شدت فرسایش خاک در ایران ۱۶ تن در هکتار معادل چهار برابر میانگین جهانی است و امنیت غذایی و اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عبدالهی با بیان اینکه طبق بررسی‌ الگوی مصرف فعلی خانوارها میزان مصرف غذاهای نشاسته‌ای، مواد قندی و شیرین، نمک و فست فود رو به افزایش است، عنوان کرد: مصرف سبزی و میوه، شیر، حبوبات و ماهی رو به کاهش است.

وی پیامد وضعیت کنونی الگوی مصرف غذایی نادرست را شیوع چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، پوکی استخوان و سو تغذیه دانست و گفت: عده‌ای فقر را علت مصرف نادرست مواد غذایی می‌دانند درحالی که این موضوع تنها عامل سو تغذیه و ناامنی غذایی نیست.

رئیس گروه هماهنگی سیاست های امنیت غذایی و محیط زیست دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ادامه داد: دانش ناکافی در حوزه تغذیه‌ای و عادات و رفتارهای غذایی نامناسب از علل مهم ناامنی غذایی هستند.

عبدالهی با بیان اینکه جامعه‌ای که غذای سالم دارد هزینه‌های درمانی در آن کم تر است، تصریح کرد: طبق مطالعات هزینه،های بهداشت و درمان در جوامع مواجه با ناامنی غذایی خفیف ۱۹ درصد، ناامنی غذایی متوسط ۳۲ درصد و ناامنی غذایی شدید بیش از ۷۶ درصد است.

وی با اشاره به اینکه احیا برنامه شیر در مدرسه با نظارت و تاکید رئیس جمهور اجرا شده است، افزود: در کنار توزیع شیرمدرسه با کمک همه دستگاه اجرایی فرهنگ و آموزش تغذیه صحیح نیز مد نظر است.

رئیس گروه هماهنگی سیاست های امنیت غذایی و محیط زیست دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ادامه داد: باید نگاه سلامت محور در کشور وجود داشته باشد تا بتوانیم به تامین پایدار غذا دست یابیم.

عبدالهی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سواد مصرف غذایی وجود نداشته باشد نمی‌توان گفت امنیت غذایی وجود دارد.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=206031
  • دیدگاه‌ها برای سواد مصرف غذایی موجب امنیت غذایی می‌شود بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.