• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

سایه ابهام بر سر چرایی کاهش وحوش خانگرمز/مسئولان پاسخگو نشدند و نیستند!

  • کد خبر : 53113
  • 17 اسفند 1398 - 8:54
سایه ابهام بر سر چرایی کاهش وحوش خانگرمز/مسئولان پاسخگو نشدند و نیستند!

در حدود یک سال از نقل و انتقال وحوش منطقه حفاظت شده خانگرمز به لشگردر می گذرد و چندماهی هم خبر از کاهش قابل تأمل وحوش این منطقه به گوش می رسد، اما همچنان مسئولان حفاظت محیط زیست استان همدان، برای رفع ابهامات موجود و چرایی کاهش وحوش خانگرمز، به افکار عموم پاسخ شفافی نمی […]

در حدود یک سال از نقل و انتقال وحوش منطقه حفاظت شده خانگرمز به لشگردر می گذرد و چندماهی هم خبر از کاهش قابل تأمل وحوش این منطقه به گوش می رسد، اما همچنان مسئولان حفاظت محیط زیست استان همدان، برای رفع ابهامات موجود و چرایی کاهش وحوش خانگرمز، به افکار عموم پاسخ شفافی نمی دهند.

 

به گزارش عصر همدان؛ اوایل فروردین ماه سال جاری یعنی دوم و سوم فروردین ماه بود که  خبری در کانال و سایت خبری عصر همدان مبنی بر انتقال ۲۶ رأس از وحوش منطقه حفاظت شده خانگرمز به لشگردر ملایر، آن هم در سایه بی اطلاعی فرماندار وقت منتشر شد. خبری که پرده از نقل و انتقال کل و بزهای نر و ماده این منطقه حافظت شده در فصل و زاد و ولد وحوش و در روزهای پایانی سال ۹۷ برداشت.

خبری که نه تنها گروه های حامی محیط زیست را به شدت متأثر کرد بلکه گلایه مندی مردم این شهرستان را به اوج رساند. این مطلب را می توان به خوبی از پیام های ارسالی خوانندگان عصر همدان و سلسله گزارش های بعدی این سایت از همان روزها تا به امروز مشاهده کرد.

تناقض گویی های مسئولان حفاظت محیط زیست، مردم را بیشتر گلایه مند کرد

در ابتدای امر مسئولان شهرستانی و استانی از جمله محمد علی کرمعلی گیلانه رئیس حفاظت محیط زیست تویسرکان و عادل عربی مدیرکل وقت حفاظت محیط ‌زیست استان همدان مدعی شدند که ۲۰ رأس از وحوش خانگرمز انتقال داده شده و نه ۲۶ رأس و تمامی این کل و بزها از نر بوده است و نه ماده.

تناقض گویی های متولیان حفاظت محیط شهرستان و استان یکی پس از دیگری ادامه داشت و هیچ کدام از مسئولان در این باره شفاف سازی نکردند، این مسئولان حتی فرماندار وقت تویسرکان را هم نامحرم دیدند و مدعی شدند که ضرورتی نداشته این مسئول ارشد شهرستانی در جریان نقل و انتقال وحوش قرار گیرد!

اما با گزارش ها و پیگیری عصر همدان، مشخص شد سخنان این دو مسئول به واقعیت نزدیک نبود بلکه همان مدیر کلی که در ابتدای امر انتقال وحوش ماده را در یکی از رسانه های محلی تکذیب کرده بود، در گفتگو با خبرنگار عصر همدان معترف شد که دو رأس از ۲۱ وحوش انتقال داده شده به ملایر ماده بوده است.

 مسئولان حفاظت محیط زیست همدان در برابر کلانتری هم پاسخ شفافی به خبرنگاران ندادند

عربی و معاون ملایری او یعنی مهدی صفی خانی معاون فنی حفاظت محیط زیست استان همدان، بعدها پاسخ شفافی حتی در حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگاران تویسرکانی هم ندادند و این مسئله با رفتنی شدن عربی از سمت مدیر کلی، بیش از پیش به دست فراموشی سپرده شد.

ماجرا و بلاهای وارد آمده بر سر خانگرمز تویسرکان به اینجا ختم نمی شود، دیری نپایید که مسئولیت منطقه حفاظت شده خانگرمز را به یک ملایری دیگر سپردند و چند ماه از ورود او نگدشته بود که بنا بر انتشار منابع غیر رسمی شنیده شد که در حدود ۱۰۰ رأس از کل و بز این منطقه یعنی چیزی در حدود ۴۰ درصد از وحوش آن بنا به دلایل مختلف از بین رفتند.

کاهش وحوش خانگرمز را پذیرفتند، اما آمار ندادند 

گرچه کاهش جمعیت وحوش خانگرمز از سوی «مهدی صفی خانی» معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان، ششم بهمن ماه سال جاری در گفتگو با خبرنگار ما تأیید شد اما باز او در این باره از ارائه آمار وحوش از بین رفته امتناع کرد و در این خصوص شفاف سازی نکرد. وی در بخشی از سخنان خود به خبرنگار ما گفته بود که “بهم ریختگی جمعیتی وحوش منطقه یک عامل ناشناخته دارد.”

حال با گذشت یک سال از انتقال حوش خانگرمز به لشگردر، بدون بیان شفاف سازی درباره چرایی آن و عدم پاسخگویی روشن مبنی بر چگونگی نابودی نزدیک به ۴۰ درصد از وحوش این منطقه، ابهامات در اذهان عموم بیشتر و بیشتر شده است.

همچنان سایه ابهام بر سر چرایی کاهش وحوش خانگرمز وجود دارد

بنابراین مجموعه خبری عصر همدان؛ مجدد همان سوالات را تکرار می کند تا شاید پاسخگویی پیدا شود؛ که شفاف پاسخ دهد نه آنکه مصاحبه آن مسئول ابهام آفرین باشد.

ـ چرا مسئولان حفاظت محیط زیست شهرستانی و تویسرکانی مردم نامحرم می دانند و پاسخ شفافی درباره چرایی کاهش قابل تأمل وحوش خانگرمز به آنان نمی دهند؟

ـ می گویند طرح انتقال وحوش مطرح شده، به طور کامل علمی بوده و از قبل مطالعات دانشگاهی دقیق بر روی آن انجام شده، یعنی آن که در مجموع تحقیقات علمی برای تمام مراحل اجرای طرح در نظر گرفته شده است، پس فاز دوم پروژه که انتقال وحوش جاگیزین از لشگردر به خانگرمز بود نیز باید در پاییز سال جاری انجام می شد که نشد.

ـ با این وجود صفی خانی معاون فنی حفاظت محیط زیست استان گفته که برای انتقال وحوش به خانگرمز باید تحقیقاتی انجام دهند، یعنی تحقیقات و هزینه های مجدد نیاز است؟ یا اینکه اجرای فاز اول طرح هم علمی نبوده است؟

ـ مسئولان محیط زیست مدعی هستند کار در فاز نخست به طور کامل علمی انجام شده، سوال اینکه آیا انتقال وحوش ماده در فصل زاد و ولد پایه علمی و فنی دارد؟

ـ آیا همین نقل و انتقالات به دلیل وارد کردن شوک زیست محیطی به وحوش، زمینه ساز کاهش جمعیت کل و بزهای خانگرمز نشده است؟

عصر همدان و تمام مردم این دیار منتظر هستند تا متولیان امر در حوزه محیط زیست پاسخ شفافی برای رفع ابهامات موجود ارائه دهند، چرا که خانگرمز نگین محیط زیست استان همدان است و می تواند به ویژه در حوزه گردشگری برای تویسرکانی ها درآمدزا باشد، امری که تاکنون به دلیل کم توجهی برخی مسئولان به درستی محقق نشده است.

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=53113
  • دیدگاه‌ها برای سایه ابهام بر سر چرایی کاهش وحوش خانگرمز/مسئولان پاسخگو نشدند و نیستند! بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.