• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
0

برداشت بی رویه گونه های گیاهی در «اردیبهشت ماه» آسیب جبران ناپذیری به بافت خاک می زند/ رویش ۳۱۵ گونه گیاهی داروئی در همدان

  • کد خبر : 61522
  • 03 اردیبهشت 1399 - 10:39
برداشت بی رویه گونه های گیاهی در «اردیبهشت ماه» آسیب جبران ناپذیری به بافت خاک می زند/ رویش ۳۱۵ گونه گیاهی داروئی در همدان

قاسم اسدیان با بیان اینکه ۸۰۰۰ گونه گیاهی در کشور وجود دارد، گفت: حدود ۱۶۵۸ گونه گیاهی در سطح استان همدان داریم که ۳۱۵ گونه مصرف داروئی و صنعتی دارند. به گزارش عصر همدان؛ اردیبهشت که از راه می رسد عطر و بوی شکوفه و گیاهان تازه روییده شده را در دامنه های الوند می […]

قاسم اسدیان با بیان اینکه ۸۰۰۰ گونه گیاهی در کشور وجود دارد، گفت: حدود ۱۶۵۸ گونه گیاهی در سطح استان همدان داریم که ۳۱۵ گونه مصرف داروئی و صنعتی دارند.

به گزارش عصر همدان؛ اردیبهشت که از راه می رسد عطر و بوی شکوفه و گیاهان تازه روییده شده را در دامنه های الوند می پیچاند.

در اردیبهشت ماه علاوه بر حضور کوهنوردان مردمان زیادی را می بینیم که برای امرار و معاش راهی مناطق کوهستانی هستند تا با جمع آوری گونه های گیاهی کمیاب امرار و معاش کنند.

هر چند نقدهای فراوانی توسط کارشناسان منابع طبیعی بر برداشت بی رویه برخی گونه های گیاهی وجود دارد اما هر ساله شاهد خرید و فروش این محصولات در بازار روزهای همدان هستیم.

 همدانی ها بسیاری از بیماری های گوارشی را با گیاهان و دم نوش های کوهی رفع می کنند

همدان از یک سو به علت هوای کوهستانی خاستگاه رویش گیاهان بیشماری است و از سوی دیگر دیار بوعلی سینا دانشمند طب سنتی می باشد و به همین دلیل همدانی ها بسیاری از بیماری های گوارشی و غیره را با استفاده از گیاهان و دم نوش های کوهی رفع می کنند.

کمتر سفره ای را در همدان میبینیم که در ماه اردیبهشت یکی از گونه های گیاهی در آن نباشد چرا که حتی اگر تمایلی به طبخ سبزیجات نداشته باشند حداقل از پودرهای گوناگون مثل آویشن و آذربه برای نوشیدنی ها استفاده می کنند.

 ۱۶۵۸ گونه گیاهی در سطح استان داریم

مسئول مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان با اشاره به ۸۰۰۰ گونه گیاهی در کشور گفت: حدود ۱۶۵۸ گونه گیاهی در سطح استان داریم که ۳۱۵ گونه مصرف داروئی و صنعتی دارند.

قاسم اسدیان افزود: همدان به علت آب و هوا و ارتفاعات زیادی که دارد محل رویش گیاهان بیشماری است که انواع و اقسام گیاهان خوراکی، داروئی و صنعتی را در خود جای می دهد.

وی ادامه داد: شیرین بیان یک گیاه صنعتی است و در صنایع کاربرد دارد و گیاهانی مثل آذربه،گل کوفته، گل گاو زبان، خانواده نعناعیان و مفراح که بیشتر در مکان های آبگیر و چشمه ها رشد می کنند مصرف خوراکی دارند.

اسدیان با انتقاد از برداشت بی رویه برخی از محصولات گفت: متاسفانه موسیر و کنگر به حدی از منابع طبیعی برداشت شده که باعث انقراض این گونه های گیاهی شده است.

رداشت بی رویه در اردیبهشت ماه آسیب های جبران ناپذیری به بافت خاک می زند

وی با تاکید بر جلوگیری از برداشت بی رویه افزود: گیاهان علاوه بر تولید اکسیژن، در حفظ و نگهداری خاک و آب نقش مهمی دارند و تردد و برداشت بی رویه در اردیبهشت ماه آسیب های جبران ناپذیری به بافت خاک می زند بنابراین نباید به سادگی اجازه بهره برادری گیاهان صورت گیرد چرا که در حال حاضر بخش خصوصی به تولید انبوه این گیاهان پرداخته است.

اسدیان با اشاره به حفظ اکوسیستم طبیعی عنوان کرد: همان طور که کسی گیاه را در منابع طبیعی نمی کارد و گیاهان در طبیعت خودرو هستد نباید از آن هم چیزی برداشت کند چرا که منطقه را عاری از پوشش گیاهی می کند و صدمات زیادی به زراعت منطقه وارد می شود.

مسئول مرکز تحقیقات کشاورزی با تاکید بر مصرف گیاهان داروئی و خوراکی گفت: شهروندان همدانی باید سعی کنند از گیاهانی که بصورت زراعی کشت شده اند حتما استفاده کنند چرا که برداشت از طبیعت شاید از نظر اقتصادی به صرفه باشد اما در کوتاه مدت باعث تخریب طبیعت می شود و خیلی از سیل هایی که در شهرهای مختلف شاهد آن هستیم به علت از بین رفتن پوشش گیاهی آن منطقه بوده است.

انتهای پیام/ آ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=61522
  • دیدگاه‌ها برای برداشت بی رویه گونه های گیاهی در «اردیبهشت ماه» آسیب جبران ناپذیری به بافت خاک می زند/ رویش ۳۱۵ گونه گیاهی داروئی در همدان بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.