• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

دومینوی صعودی قیمت حبوبات از تولید تا مصرف/ وقتی تولید کننده نقشی در تعیین قیمت محصول ندارد

  • کد خبر : 96896
  • 27 آذر 1399 - 10:36
دومینوی صعودی قیمت حبوبات از تولید تا مصرف/ وقتی تولید کننده نقشی در تعیین قیمت محصول ندارد

سرمایه گذاران یا به نوعی دلالان صنعت کشاورزی نبض بازار  علی الخصوص در بخش عرضه حبوبات را به دست گرفته اند و این افراد همیشه در بازار هستند و باعث می شوند که دچار مشکلات عرضه و تقاضا باشیم  که در نهایت تولید کننده از تولیدش به نفع خودش استفاده نمی کند. به گزارش عصر […]

سرمایه گذاران یا به نوعی دلالان صنعت کشاورزی نبض بازار  علی الخصوص در بخش عرضه حبوبات را به دست گرفته اند و این افراد همیشه در بازار هستند و باعث می شوند که دچار مشکلات عرضه و تقاضا باشیم  که در نهایت تولید کننده از تولیدش به نفع خودش استفاده نمی کند.

به گزارش عصر همدان، این روزها شاهد افزایش صعودی قیمت حبوبات در بازار نسبت به یک سال گذشته هستیم به طوری که این افزایش قیمت سبب نارضایتی بسیاری از مردم شده است.

با توجه به اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده های حبوبات را دارد این افزایش قیمت غیر منطقی است، در این میان هم دستگاه های نظارتی از تولید تا عرضه نظارتی بر این امر نمی کنند و این موضوع سبب شده که بسیاری از افراد سودجو همچون دلال ها و یا حتی فروشگاه های عرضه کننده حبوبات تعیین کننده قیمت باشند.

سود افزایش قیمت ها باید به جیب کشاورز برود نه دلال ها

در این خصوص بختیاری فاتحی، کشاورز نمونه وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۸ و تولیدکننده حبوبات در استان کردستان با بیان اینکه افزایش قیمت حبوبات و تمام محصولات کشاورزی به عوامل مختلفی بستگی دارد گفت:  این مشکل به عوامل مختلف همچون صادرات، قاچاق محصولات کشاورزی و همچنین بالارفتن قیمت نهاده ها و هزینه های تولید بستگی دارد.

وی با تاکید براینکه باید حقوق مصرف کننده رعایت شود گفت: اگر قیمت افزایش یابد کشاورز هم باید سود ببرد نه اینکه سودش به جیب دلال و قاچاقی برود.

کم فروشی در فروشگاه های عرضه کننده حبوبات

این تولید کننده حبوبات با اشاره به کم فروشی فروشگاه های عرضه کننده محصولات کشاورزی گفت: اکثر فروشگاه ها و کسانی که در کار فروش هستند می گویند ۷۰۰ گرم ۳۰ هزار تومان نخود و این یعنی کم فروشی و ۳۰۰ گرم را کم کرده اند.

وی در پایان تاکید کرد: همه عوامل دست به دست هم داده و همه  بخاطر نوسانات ارز است و اگر محصولات قاچاق نمی شد این بلا بر سر ما نمی آمد.

قیمت محصولات از دست کشاورز خارج است

در ادامه حسین سلطانی، تولید کننده نمونه حبوبات آبی  زنجان با بیان اینکه مشکلات کشاورزان فراوان است گفت: در خصوص فروش محصولات کشاورزی قیمت دست کسانی است که خرید و فروش می کنند و دیگر از دست کشاورز خارج شده است.

وی با بیان اینکه هزینه های تولید محصولات کشاورزی بالا رفته است گفت: نسبت به سال گذشته بسیاری از هزینه ها افزایش یافته است اما با این وجود ما راضی و شاکر هستیم.

دلالان صنعت کشاورزی را به دست گرفته اند

در ادامه علی خان محمدی، مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به مشکلات کشاورزان گفت: وقتی کشاورزی براساس الگوی کشت و قرادادی نباشد و از نظر آمار و ارقام و همه چیز در کشور به پول بینجامد این مشکلات همیشه  برای تولید کننده و مصرف کننده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران یا به نوعی دلالان صنعت کشاورزی را به دست گرفته اند تصریح کرد: این افراد همیشه در بازار هستند و باعث می شوند که ما دچار مشکلات عرضه و تقاضا باشیم و هیچ موقع  تولید کننده امان نمی تواند از تولیدش به نفع خودش استفاده کند.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی ادامه داد: از طرفی دیگه مصرف کننده هم چون توان مصرف به موقع را ندارد دچار مشکل می شود و در نهایت باعث می شود که  در تمام محصولاتمان نوسان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همه محصولات ما  به عناوین مختلف وابسته به پول  های سرگردانی است که دست مردم است و این باعث می شود که در جامعه حالت دلالی ایجاد شود افزود: از طرف دیگر چون دلار در نوسان است و می بینند که کشاورزها در مواقع  مختلف دچار مشکل منابع مالی هستند پس به قسمت حبوبات هجوم می آورند و آن را در انبار جمع می کنند.

تولید کننده نقشی در تعیین قیمت محصول ندارد

خان محمدی با بیان اینکه تولید کننده تعیین کننده  قیمت محصول نیست ادامه داد:  آمار تولیدمان دقیق باشد از طرفی دیگر وزارت بهداشت و درمان بتواند آمار دقیق مصرف سرانه ما را ارائه بدهد و مرکز آمار هم آمار دقیق مصرف را ثبت بکند، وزارت جهاد کشاورزی هم تولیدش را براساس آمار دقیق برنامه ریزی کند ما هیچ موقع مشکلی نخواهیم داشت و  براساس مصرف سرانه خودمان سفارش تولید می دهیم و مازادش هم برای صادرات استفاده می کنیم.

وی اظهار کرد: با وجود تولیدات فراوان کشاورزان تجار برای اینکه موقعیت خودشان را حفظ کنند لوبیا چیتی را با محصول وارداتی از ترکیه مخلوط و در بازار عرضه می کنند.

نیازمند تشکل های قوی در سیستم تولید و عرضه محصولات کشاورزی هستیم

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با تاکید بر وجود تشکل های قوی در سیستم تولید و عرضه محصولات کشاورزی افزود: ما تشکل های قوی در سیستم تولید و عرضه نداریم یعنی زنجیره های تولید که به جامعه عرضه وصل شود تا بتواند محصولات را از مزرعه تا سفره مردم بیاورد نداریم .

وی ادامه داد:  نبود تشکل ها سبب شده است که مبالغ به راحتی به دست سرمایه گذار یا همان  دلال ها برسد ولی به دست کشاورز نمی رسد.

خان محمدی تصریح کرد: ما تشکل قوی نداریم که بیاید از کشاورز پشتیبانی کند، از طرفی هم کشاورز اگر بخواهد محصولش را به موقع عرضه نکند دچار مشکل پرداخت بانک ها و خریدهایی که برای کشت انجام داده خواهد شد  به همین دلیل مجبور هست که به هر قیمتی که سرمایه دار می خواهد بفروشد .

وی با انتقاد از اینکه ما نتوانستیم در کشورمان تشکل های قوی یا تعاونی یا اتحادیه های قوی را به وجود بیاوریم گفت:  به جای اینکه دولت بیاید همه چیز را زیر چتر خودش نگه دارد باید دولت را کوچک کند و به بخش خصوصی که در اصل ۱۴۴ آمده واگذار کند نه به ان صورتی که هم اکنون دارد عمل می کند و آنها به صورت تشکل های قوی زنجیره وار از تولید حمایت و محصول سالم را بر سفره مردم بیاورند.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در ادامه با انتقاد از کم فروشی فروشگاه های عرضه کننده حبوبات افزود: عرضه کننده همیشه به فکر منافع خودش است به عنوان مثال در فروشگاه وزن بسته بندی را از وزن اصلی محصول کسر و به نوعی کم فروشی می کنند.

وی ادامه داد: همه این مشکلات به این علت است که نظارت نیست و همچنین  تشکل ها هم نظارت ندارند و مردم هم یاد نگرفتند سئوال و مطالبه گری کنند .

خان محمدی در پایان با بیان اینکه ماهنوز یاد نگرفتیم که چطور از حق خودمان دفاع کنیم گفت: این مشکل به علت نبود گفتمان درست،  مطالبه گری حساب شده و  نبود تشکل های پاسخگو است .

محصولات کشاورزی در کشور سرو سامانی ندارد

در این خصوص احد آزادی خواه، عضو کمیسیون کشاورزی  مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما،  با بیان اینکه محصولات کشاورزی در کشور سرو سامانی ندارد گفت: به عنوان مثال در استان همدان ما برای عرضه محصولات کشاورزی به بازار و فروش آنها مشکل داریم.

وی اظهار کرد: در خصوص حبوبات علی الخصوص در غرب کشور هم یک مشت دلال کشاورزی را نابود کرده اند.

عضو کمیسیون کشاورزی  مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امسال هم وجود ارز نیمایی سبب شد که  قیمت کود شیمیایی ۴ الی ۵ برابر شود و این آزاردهنده است و  نباید غافل باشیم که البته در خصوص حبوبات چون به صورت دیم کاشته می شود  خیلی نیاز به کود و آب نداریم.

آزادی خواه با تاکید بر اینکه اگر واقعا بتوانیم بازار را برای کشاورز نگه داریم بهترین سودآوری را دارد افزود: امروز چرخه  تولید، عرضه و مصرف محصولات کشاورزی به ویژه حبوبات ناقص انجام می شود.

وی ادامه داد: اگر ثبت سفارش توسط دولت انجام بگیرد و به کشاورزان  سفارش محصول بدهند مثلا  وزیر خاصی بیاید بگوید من امسال از کشاورزان غرب کشور ۱۲ هزار تن نخود نیاز دارم و خرید تضمینی انجام دهد و در نهایت به موقع به بازار عرضه و با قیمت مناسب از کشاورز بخرد حتما به کشاورزی به عنوان یک صنعت نگاه می شود.

امروز صنعت تولید کشاورزی مسموم شده است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز صنعت تولید کشاورزی مسموم شده و کشاورزان رغبتی ندارند چون محصول با قیمت کم خریداری می شود و به دست دلال ها می رسد.

لزوم آنالیز میزان نیاز و ظرفیت صادرات برای محصولات کشاورزی

وی بیان کرد: بهترین پیشنهاد در این شرایط آنالیز میزان نیاز و ظرفیت صادرات برای محصولات کشاورزی است، به این معنا که دولت باید سالانه ۵۰ قلم از اصلی ترین کالاهای کشاورزی را احصا و میزان نیاز کشور را به دست بیاورد و برابر نیاز کشور و ظرفیت صادرات، سفارش صادرات به کشاورز بدهد و این بین اقلیم های مختلف کشور تقسیم شود.

آزادی خواه در پایان تصریح کرد: در این خصوص به وزیر جهاد پیشنهاد داده ام که کمیته ای متشکل از وزرای کشور یعنی وزیر کشور از این باب که  می تواند فرمانداری ها و استاندارد ی ها زیر نظرش است و وزارت صمت تشکیل دهد و اگر این دستگاه ها ورود کنند حتما این ثبت سفارش انجام می شود و ما هدررفت محصولات کشاورزی را نخواهیم داشت.

گزارش از مینو جعفری ممتاز

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=96896
  • دیدگاه‌ها برای دومینوی صعودی قیمت حبوبات از تولید تا مصرف/ وقتی تولید کننده نقشی در تعیین قیمت محصول ندارد بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.