• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

خودرو سازها می خواهند نقدینگی خود را از جیب مردم تامین کنند/لزوم راه اندازی سامانه جامع معاملات خودرو

  • کد خبر : 67762
  • 04 خرداد 1399 - 18:29
خودرو سازها می خواهند نقدینگی خود را از جیب مردم تامین کنند/لزوم راه اندازی سامانه جامع معاملات خودرو

مرتضی مصطفوی با بیان اینکه تنها راه حل مشکل بازار خودرو شفاف سازی و راه انداری سامانه جامع معاملات خودرو است گفت: با گذاشتن شرایطی همچون قرعه کشی  در ثبت نام خودرو فقط می خواهند مشکل نقدینگی خودروسازها را از جیب مردم تامین کنند. به گزارش عصر همدان؛ در شرایطی که  شاهد نوعی نابه سامانی […]

مرتضی مصطفوی با بیان اینکه تنها راه حل مشکل بازار خودرو شفاف سازی و راه انداری سامانه جامع معاملات خودرو است گفت: با گذاشتن شرایطی همچون قرعه کشی  در ثبت نام خودرو فقط می خواهند مشکل نقدینگی خودروسازها را از جیب مردم تامین کنند.

به گزارش عصر همدان؛ در شرایطی که  شاهد نوعی نابه سامانی و و قیمت های حبابی در بازار خودرو هستیم، خودروهای سازهای بزرگ کشور با راه اندازی پیش فروش خودرو التهاب دیگری در این بازار ایجاد کرده اند و امروز در هر جا صحبت از پیش ثبت نام برای خرید خودرو است.

با توجه به اینکه شرایط جدیدی همچون قرعه کشی بعد از ثبت نام در این دوره اضافه شده است جهت بررسی مزایا و معایب این موضوع و ارائه راهکارهای مناسب جهت ساماندهی بازار خودرو گفتگویی با مرتضی مصطفوی، کارشناس مسائل خودرو صورت گرفت که در ادامه می خوانید.

مرتضی مصطفوی در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان؛ با اشاره به سیاست های  وزارت صنعت برای خودروسازها گفت: من احساس می کنم وزارت صنعت و مجموعه حاکمیتی که برای بازار خودرو سیاست گذاری می کنند فقط صورت مسئله را پاک می کند.

وی با اشاره به تقاضای بیش از حد در بازار خودرو گفت: مشکل بحث قرعه کشی نیست زیرا ما الان در بازار با یک تقاضای خیلی عجیب مواجه ایم و نکته جالب این است که مردم نگاه مصرفی ندارند و فقط نگاه سرمایه گذاری دارند.

این کارشناس مسائل خودرو با تاکید بر اینکه اصلاً صورت مسئله ما برای شرایط  کنونی تولید و نحوه فروش خودرو نیست افزود: شما هر کاری هم کنید با چند صد هزار تقاضا که همه نگاهشان به خودرو سرمایه ای است مواجه اید.

آیا با گذاشتن شرط قرعه کشی عطش بازار خودرو کم می شود؟

وی با بیان اینکه وزارت صنعت نمی خواهد مشکل را حل کند، گفت: آیا با گذاشتن قوانین جدید همچون قرعه کشی عطش و تشنگی بازار  خودرو از بین می رود؟

مصطفوی با انتقاد از اینکه راه حل های دستگاه های تصمیم گیر فقط در خصوص صنعت خودرو است افزود: در بازار خودرو مصرف کننده و در صنعت خودرو، خودرو ساز مهم است و این دو با هم متفاوت هستند و الان مسئله اصلی بازار خودرو است.

لزوم راه اندازی سامانه جامع معاملات خودرو

وی با تاکید بر راه اندازی سامانه هایی جهت رصد صحیح بازار خودرو گفت: به جای آنکه قرعه کشی بگذارند بیاییند سامانه جامع معاملات خودرو را که چند سالی هست غیر فعال شده، فعال کنند.

این کارشناس مسائل خودرو ادامه داد: برای تشریح این سامانه می توان نظام بانکی را مثال زد که اگر در بانکی فرد چک برگشتی داشته باشد دیگر در هیچ بانکی به  او چک نمی دهند چون تمام اطلاعاتش در سامانه بانک مرکزی است و بازار خودرو نیاز به چنین سامانه ای دارد.

وی افزود: در هنگام خرید خودرو اطلاع خریدار در چند جا همچون تعویض پلاک و دفتر خانه ثبت می شود به راحتی با اشتراک گذاشتن این اطلاعات در سامانه، می توان مطلع شد  فرد در سال چند خودرو خرید و فروش کرده و محدودیت هایی برای خرید های بیشتر برای او بگذارند.

مصطفوی تا کید کرد: با راه اندازی این سامانه و گذاشتن محدودیت در تعداد خرید خودرو برای هر فرد، آن ها انگیزه ای ندارند که در بازار خودرو سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه در دنیا هیچ وقت برای حل مسائل اقتصادی راه حل های قضایی یا انتظامی ارائه نمی دهند افزود: مسائل اقتصادی راه حل های اقتصادی دارد و در دنیا قدرتمندترین ابزار در حکومت ها بانک های اطلاعاتی اشان است که می دانند افراد چه کالاهایی را خرید و فروش می کنند.

باید با انگیزه دلالی مقابله شود

این کارشناس مسائل خودرو بیان کرد: متاسفانه ساختار سیاست گذاری ما طوری است که به جای اینکه با انگیزه دلالی مقابله کنند با دلال مقابله می شود و این دو خیلی با هم فرق دارند.

وی تاکید کرد: ما می توانیم در اقتصاد با اعمال سیاست ها مسیر گردش پول را مشخص کنیم و سرمایه گذار را به سمتی که می خواهیم سوق دهیم.

دریافت هزینه قبل از قرعه کشی نوعی کاسه به کاسه کردن برای تامین نقدینگی خودرو سازها 

مصطفوی در ادامه با نقدی دیگر بر شرایط گذاشتن قرعه کشی در ثبت نام های جدید خودرو گفت: اینکه قبل از قرعه کشی هزینه ای از خریدار دریافت شود به نوعی کاسه به کاسه کردن برای تامین نقدینگی خودرو سازها است.

وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا چنین چیزی نیست و ابتدا فقط خریدار حدود ۲۵ درصد هزینه را می دهد و بقیه را قسطی پرداخت می کند چون نگاه مصرفی دارند ولی در ایران اینگونه نیست.

مصطفوی خاطر نشان کرد: چون خودرو ساز مشکل نقدینگی داره می خواهد دوره به دوره نقدینگی آنلاین خود را از جیب مردم تامین کند که این ظلم بزرگی در حق مردم است.

این کارشناس مسائل خودرو تاکید کرد: اگر خودروساز به دنبال قرعه کشی است باید بعد از قرعه کشی یک روز فرصت دهد تا خریدار هزینه را واریز کند نه اینکه قبل از قرعه کشی هزینه را دریافت کند.

وی در پایان با بیان اینکه راه حل مشکلات بازار خودرو شفاف سازی است گفت: اگر در بازار خودرو شفاف سازی باشد، دلال دیگر انگیزه ای ندارد که در این بازار سرمایه گذاری کند و دیگر نیازی به راه حل هایی همچون قرعه کشی نداریم چون دیگر نگاه مصرفی است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=67762
  • دیدگاه‌ها برای خودرو سازها می خواهند نقدینگی خود را از جیب مردم تامین کنند/لزوم راه اندازی سامانه جامع معاملات خودرو بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.