• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

خواب عمیق میراث فرهنگی همدان

  • کد خبر : 97665
  • 02 دی 1399 - 12:50
خواب عمیق میراث فرهنگی همدان

  با شیوع ویروس کرونا که در سال جاری با مسائل اقتصادی و برخی از گرانی‌های مواد اولیه و مشکلات صادراتی میراث فرهنگی و زمین‌گیر کردن گردشگری و فعالین این عرصه گره خورد، گویی قرار نیست برای زیرساخت‌های گردشگری و نجات میراث فرهنگی همدان قدمی برداشته شود. به گزارش عصر همدان، با شیوع ویروس کرونا […]

 

با شیوع ویروس کرونا که در سال جاری با مسائل اقتصادی و برخی از گرانی‌های مواد اولیه و مشکلات صادراتی میراث فرهنگی و زمین‌گیر کردن گردشگری و فعالین این عرصه گره خورد، گویی قرار نیست برای زیرساخت‌های گردشگری و نجات میراث فرهنگی همدان قدمی برداشته شود.

به گزارش عصر همدان، با شیوع ویروس کرونا که در سال جاری با مسائل اقتصادی و برخی از گرانی‌های مواد اولیه و مشکلات صادراتی میراث فرهنگی و زمین‌گیر کردن گردشگری و فعالین این عرصه گره خورد، گویی قرار نیست برای زیرساخت‌های گردشگری و نجات میراث فرهنگی همدان قدمی برداشته شود.

از این میراث‌های فرهنگی می‌توان به تپه حاجی‌خان اشاره کرد که در دل پتروشیمی همدان تنها مانده و حفاظت‌های صورت‌گرفته از آن فقط در حد چیدمان چند گونی و گذاشتن رد پایی سفید است تا مانع از تخریب بیشتر آن توسط ماشین‌آلات پتروشیمی شوند و فکری برای نجات از برف و باران برای آن نشده است و اینکه چرا پتروشیمی سروکله‌اش در این منطقه تاریخی پیدا شده و غیره، بماند.

از طرفی دیگر این‌روزها وضعیت نورمهال و عمارت جنانی و کاروانسراها و خانه‌های تاریخی که قفلی بر سردرب آن‌ها هست و غیره را کجای دل همدان بگذاریم؟

بافت‌های تاریخی روستاهای گردشگری همدان همچون ورکانه، خاکو و غیره به چه وضعیتی درآمده‌اند؟ تپه هگمتانه چرا این‌روزها پارکینگ خودروها شده است؟

حمام اعظم کبودراهنگ چرا و چگونه تبدیل به انبار مبلمان شده است؟

موزه نهاوند را مجبور به تخلیه کردند…

شهر نهفته در صالح‌آباد چشم‌انتظار اعتبار تا کی باید در این وضعیت بماند؟

شهر زیرزمینی سامن چرا مدفون شده و با کمبود اعتبار رها شده است؟

پای اعتبار چه زمانی از روی گلوی دستکند ارزانفود برداشته می‌شود؟

فروردین‌ماه ۹۸ باران آمد و با خود بخش بسیاری از یخدان میرفتاح ملایر را شست و بُرد؛ اما چه شد؟

تپه گیان نهاوند به‌عنوان سند هویت ۶ هزار ساله شناخته می‌شود، اما فروردین‌ماه ۹۹ باران آمد و بخشی از آن را با خود شست و بُرد؛ باز چه شد؟

آیا خواب مسئولین مربوطه آن‌قدر عمیق است که قرار نیست این وضعیت خاتمه پیدا کند؟

چه اتفاقی افتاده که حتی خبری از تزریق اعتبارات قطره‌چکانی هم نیست؟

اما به‌راستی با این وضعیت و به قول معروف با این فرمان که ما پیش می‌رویم، باید فاتحه میراث فرهنگی و داشته‌های تاریخی همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن را خواند!

با وضعیتی مرمت‌ها و طرح‌های استحکام‎بخشی وغیره در میراث فرهنگی همدان، به‎راستی باید گفت که با یک خواب عمیق زمستانی مسئولین مربوطه روبه‌رو هستیم! خوابی که در آن ماجرای بافت تاریخی همدان و ورود شهرداری و مجوز دادن‌ها را نیز به همراه داشت.

شکیبا کولیوند

انتهای پیام/د

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=97665
  • دیدگاه‌ها برای خواب عمیق میراث فرهنگی همدان بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.