• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3
عصر همدان گزارش می‌دهد؛

خام فروشی بلای جان شهر سیب استان همدان

  • کد خبر : 202348
  • 06 آبان 1402 - 23:39
خام فروشی بلای جان شهر سیب استان همدان
برداشت سیب‌ درختی از باغ‌های نهاوند آغاز شده است و باغداران نهاوندی همچنان از خام فروشی گلایه دارند و از مسئولان درخواست ایجاد صنایع تبدیلی و احداث سردخانه را دارند.

به گزارش عصر همدان، شهرستان نهاوند در جنوب استان همدان دارای بیشترین سطح زیر کشت باغات استان است و به‌ عنوان قطب تولیدات کشاورزی شناخته می‌شود.

وجود آب کافی نسبت به دیگر مناطق استان و داشتن خاک حاصلخیز ازجمله علت‌های برداشت محصولات بیشتر و باکیفیت‌تر در این شهرستان است.

علاوه بر محصولات زراعی در تولید انواع میوه‌ها نیز شهرستان نهاوند سرآمد است و میوه‌های خوش‌رنگ کشاورزان نهاوندی زینت‌بخش منازل شهروندان است.

با توجه به بارندگی‌های خوب سال زراعی جاری محصولات باغی نهاوند امسال تولید بیشتری دارند ولی این تولید بیشتر نتوانسته کام کشاورزان را شیرین کند.

یکی از انواع تولیدات باغی نهاوند سیب باکیفیت و خوشمزه نهاوند است که در منطقه شهرت دارد و این شهر را به شهر سیب مشهور کرده است.

علی دهپهلوان کارشناس جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: برداشت محصول سیب‌درختی از نوع پاییزه در شهرستان آغازشده است و امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ هزار تن سیب از باغات نهاوند برداشت شود.

وی اظهار داشت: در شهرستان ۱۴ هزار هکتار انواع باغ وجود دارد که بیشترین باغات استان را شامل می‌شود. دهپهلوان افزود: سیب زرد و قرمز بیشتر از دیگر انواع در نهاوند کاشته می‌شود و کیفیت بسیار خوبی دارد و هم به مصرف شهرستان و هم به دیگر شهرها منتقل شود.

کارشناس جهاد کشاورزی گفت: در نهاوند ۴ هزار هکتار باغ سیب داریم که ۲۲ تن میانگین برداشت سیب از هر هکتار است که قسمتی تازه خوری و قسمتی هم در سردخانه نگهداری می‌شود.

خام فروشی معضل اصلی باغداران نهاوند

حسین مراد نادری یکی از باغداران بخش مرکزی نهاوند در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه هزینه‌های برداشت بسیار زیاد است و سود فروش میوه‌های ما هم در جیب دلال می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: همه زحمت برداشت میوه را باغدار بر گردن می‌گیرد ولی سود زیادی از فروش محصول نصیب ما نمی‌شود.

این باغدار نهاوندی می‌افزاید: کمبود سردخانه یکی دیگر از مشکلات ما است چون یکی دو تا سردخانه در شهرستان داریم که جوابگوی باغداران نیست.

نادری می‌گوید: محصول تولیدی چند کشاورز کافی است تا ظرفیت این سردخانه‌ها تکمیل شود و باید فکری شود چون میوه‌های نهاوند در سردخانه تویسرکان و دیگر شهرها نگهداری می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: هزینه نگهداری میوه، سم و کود، کارگری، حمل‌ونقل و سردخانه واقعاً زیاد است و هزینه جعبه نگهداری میوه هم بسیار زیاد شده است و واقعاً کشاورز سود زیادی را از محصول خود نمی‌برد.

کمبود سردخانه موجب شده است که بخش زیادی از سیب تولیدشده را دلال و واسطه‌ها خریداری کنند و آن‌چنان سود و بهره‌ای نصیب کشاورز نشود.

به گزارش عصر همدان، از دیگر معضلات برداشت محصولات کشاورزی در نهاوند نبود صنایع تبدیلی و فراوری است.

باوجود همه وعده‌ها و اقدامات مقطعی که بعضاً انجام‌شده است ولی هنوز کارخانه فراوری و بسته‌بندی میوه در نهاوند احداث نشده است.

کشاورزان نهاوندی همچنان باید محصول خود را با پایین‌ترین قیمت به‌واسطه بفروشند و سود اصلی را نصیب آن‌ها کنند و باوجود زحمات شبانه‌روزی ولی فقط متحمل هزینه‌ها شوند.

قطب کشاورزی استان همدان این روزها بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه مسئولان برای فرآوری، بسته‌بندی و ایجاد صنایع تبدیلی مانند کارخانه‌های تولید کمپوت است. با ایجاد این صنایع تبدیلی کشاورزان نهاوندی با هزینه کمتر و باقیمت بیشتر محصول خود را در اختیار کارخانه شهر خود قرار می‌دهند و با کوتاه کردن دست واسطه‌ها سود بیشتری نصیب باغداران می‌شود.

امیدواریم مسئولان با پیگیری و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و یا بخش دولتی به این درخواست کشاورزان نهاوندی عمل کنند و موجبات خوشحالی این قشر زحمت‌کش را فراهم کنند.

 

انتهای پیام/س

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=202348
  • دیدگاه‌ها برای خام فروشی بلای جان شهر سیب استان همدان بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.