• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1

حوزه در ارتقای علوم انسانی و دانشگاه در حوزه علوم پایه نقش ارزنده ای دارند/ با تلاش های شهید مفتح وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد شد

  • کد خبر : 37877
  • 27 آذر 1398 - 8:41
حوزه در ارتقای علوم انسانی و دانشگاه در حوزه علوم پایه نقش ارزنده ای دارند/ با تلاش های شهید مفتح وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد شد

وحدت حوزه و دانشگاه یکی از ضروریات مهم در جامعه است چراکه دو قشر متفکر جامعه یعنی حوزوی و دانشگاهی از اهمیت والایی در جامعه برخوردارند. ۲۷ آذرماه سالروز شهادت آیت الله مفتح یکی از پیشگامان وحدت حوزه و دانشگاه است که در این زمینه اقدامات چشمگیری داشته اند تا در بین دو قشر تحصیلکرده […]

وحدت حوزه و دانشگاه یکی از ضروریات مهم در جامعه است چراکه دو قشر متفکر جامعه یعنی حوزوی و دانشگاهی از اهمیت والایی در جامعه برخوردارند. ۲۷ آذرماه سالروز شهادت آیت الله مفتح یکی از پیشگامان وحدت حوزه و دانشگاه است که در این زمینه اقدامات چشمگیری داشته اند تا در بین دو قشر تحصیلکرده جامعه محبت ، همیاری ، مسئولیت پذیری و از خودگذشتگی ایجاد شود.

حجت الاسلام احمد حسین فلاحی در گفتگو با عصر همدان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح و تبریک به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: شهید مفتح قبل از پیروزی انقلاب آنچنان شخصیتی داشتند که نماز عید فطر سال ۵۷ به امامت ایشان مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه شهادت و خیزش جمعی از مردم انقلابی در میدان ژاله سابق پس از نماز عید فطر آن سال، نشانه اعتماد به این شخصیت بود افزود: ایشان علاوه بر حضور در مجامع علمی در بین توده های مردمی دارای محبوبیت خاصی بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تفرقه میان حوزه و دانشگاه از زمان رضا خان در ایران شکل گرفت ادامه داد: با جدا کردن حوزه از دانشگاه بود که در طول ۲۱ سال از جمعیت ۵ هزار و ۹۰۰ طلبه فقط ۷۰۰ نفر از طلاب باقی ماند.

حجت الاسلام فلاحی با تاکید بر اینکه این دو نهاد ماموریت های مهم و مختلفی دارند بیان کرد: حوزه در ارتقای علوم انسانی و دانشگاه در حوزه علوم پایه نقش ارزنده ای دارد اما از زمان رضاخان بود که وی درصدد محدود کردن ماموریت حوزه ها برآمد.

وی با اشاره به اینکه تلاش رژیم پهلوی در تفرقه بین این دو نهاد به حد گسترده خود رسید خاطرنشان کرد: پس از انقلاب به یمن تلاش های شهید مفتح و امثال ایشان بود که این وحدت دوباره ایجاد شد و روزی به نام وحدت حوزه و دانشگاه مصادف با شهادت شهید مفتح نامگذاری شد.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص وظیفه امروز برای وحدت و انسجام بین حوزه و دانشگاه تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری در گام دوم بیانیه انقلاب آمده که باید این دو نهاد مقدس به وظیفه علم و پژوهش و رسالت خود عمل کنند و در تحقیق میان رشته ای همپا و همسو باشند.

شهید مفتح شخصی فاضل و باسواد بود

آیت الله موسوی اصفهانی رئیس حوزه علمیه همدان نیز در گفتگو با عصر همدان با بیان اینکه شهید مفتح چهره ای بسیار فاضل و باسواد و از شخصیت های برجسته حوزه و دانشگاه بود اظهار کرد: ایشان از منظر مسائل انقلابی یکی از شخصیت های مطیع در برابر دستورات امام راحل بود.

وی با اشاره به اینکه طرز تفکر شهید مفتح، آیت الله مطهری و باهنر عاملی برای وحدت حوزه و دانشگاه بود ادامه داد: امام راحل نیز با تایید این طرز تفکر معتقد بودند که رهبری فکری و دینی این دو گروه می تواند نقش موثری در جامعه داشته باشد.

رئیس حوزه علمیه همدان گفت :به برکت خون شهید مفتح این طرز تفکر وحدت حوزه و دانشگاه نه تنها خاموش نشد بلکه با پشتکار ادامه یافت.

انتهای پیام/ف

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=37877
  • دیدگاه‌ها برای حوزه در ارتقای علوم انسانی و دانشگاه در حوزه علوم پایه نقش ارزنده ای دارند/ با تلاش های شهید مفتح وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد شد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.