• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1

تبیین جهانی اندیشه های انسان دوستانه سعدی در روزگار کرونایی

  • کد خبر : 61091
  • 01 اردیبهشت 1399 - 8:52
تبیین جهانی اندیشه های انسان دوستانه سعدی در روزگار کرونایی

اندیشه های انسان دوستانه جهانی را می توان در اشعار شاعران فارسی زبان ایرانی دید که در برخی از آن ها فلسفه وجودی انسان در یک بیت نهفته شده است. به گزارش عصر همدان؛ امسال نیز همزمان با اول اردیبهشت ماه و یاد روز سعدی، چون ۲۲سال گذشته،بر خوان سعدی می‌نشینیم؛ اما امسال به دلیل […]

اندیشه های انسان دوستانه جهانی را می توان در اشعار شاعران فارسی زبان ایرانی دید که در برخی از آن ها فلسفه وجودی انسان در یک بیت نهفته شده است.

به گزارش عصر همدان؛ امسال نیز همزمان با اول اردیبهشت ماه و یاد روز سعدی، چون ۲۲سال گذشته،بر خوان سعدی می‌نشینیم؛ اما امسال به دلیل شیوع کرونا سعدی پژوهان بصورت مجازی می توانند از طریق پیج اینستاگرام سعدی شناسی به سرودن اشعار وی بپردازند.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا اخیرا در سخنرانی تلویزیونی خود خطاب به ملت اسپانیا، به اشعار سعدی اشاره کرد و گفت: «بنی آدم اعضای یکدیگرند» و به همین دلیل خواهان همدلی و اتحاد ملت اسپانیا با همدیگر شد تا بتوانند ویروس منحوس کرونا را از کشور خود برانند و همین امر باعث شناخت بیشتر اندیشه های جهانی این شاعر فارسی زبان شد.

در همین زمینه با محمد حسین یزدانی دکترای تاریخ شفاهی به گفتگو نشستیم تا از نثر و کلستان سعدی بیشتر مطلع شویم.

وی در معرفی سعدی شیراز چنین گفت: ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف، لقبش سعدی است و در واقع سعدی شیراز تخلص اوست.

یزدانی ادامه داد: گذشته از جنبه شاعری، سعدی شیراز یکی از ۵ شاعر صاحب سبک ایرانی است و از بین هزاران شاعر ایرانی که در اشاعه زبان فارسی کمک کردند او توانست صاحب سبک شود که یکی از ویژگی های شعری او سرودن اشعار در همه مقتضیات زمانی است چرا که سروده های او برای سنین جوانی، پیری به ترتیب عاشقانه و عرفانی است.

این کارشناس تاریخ شفاهی با اشاره به نثر سعدی و گلستان او افزود: گلستان به شعر آمیخته است و نثر سعدی معیار فارسی و تمام ویژگی های یک نثر خوب را دارد چرا که بسیار شیوا و رسا است.

وی با تاکید بر تاثیر انکار ناپذیر سعدی بر زبان فارسی گفت: شاه بیت و عصاره تفکر سعدی در همان یک بیت «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» متجلی است چرا که فلسفه وجودی انسان و زندگی در آن نهفته است.

یزدانی با اشاره به همه گیر شدن بیماری کرونا و اشاره نخست وزیر اسپانیا به مصرع سعدی شیراز گفت: تفکر جهانی شاعران فارسی زبان برای همه ملت ها آشکار است و ما باید با تاسی از نگرش و تفکر آن ها راه همدلی و اتحاد را پیش گیریم تا بتوانیم با همدلی بر تمام مشکلات پیروز شویم.

وی عنوان کرد: در این روزهای کرونایی که جهانیان به همدلی و اتحاد دعوت می شوند می توان با تبعیت از افکار شاعران فارسی زبان اندیشه های زیبای جهانی را با عمل به نمایش گذاشت.

انتهای پیام/ آ

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=61091
  • دیدگاه‌ها برای تبیین جهانی اندیشه های انسان دوستانه سعدی در روزگار کرونایی بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.