• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

حاج قاسم سلیمانی سپاه همدان را صدقه جاریه ای حاج حسین همدانی می دانست/ دست بسیجیان استان را می بوسم

  • کد خبر : 61287
  • 02 اردیبهشت 1399 - 10:16
حاج قاسم سلیمانی سپاه همدان را صدقه جاریه ای حاج حسین همدانی می دانست/ دست بسیجیان استان را می بوسم

سردار مظاهر مجیدی با بیان اینکه حضور به موقع و همراه با آمادگی کامل در صحنه های مورد نیاز انقلاب اسلامی، وجه تمایز یاران حسین (ع) در سپاه همدان بوده است، گفت: حاج قاسم سلیمانی سپاه همدان را صدقه جاریه ای حاج حسین همدانی می دانست. به گزارش عصر همدان؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به […]

سردار مظاهر مجیدی با بیان اینکه حضور به موقع و همراه با آمادگی کامل در صحنه های مورد نیاز انقلاب اسلامی، وجه تمایز یاران حسین (ع) در سپاه همدان بوده است، گفت: حاج قاسم سلیمانی سپاه همدان را صدقه جاریه ای حاج حسین همدانی می دانست.

به گزارش عصر همدان؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهادی برآمده از عقاید مستحکم اسلام در راستای اصلاح وضعیت کشور و دنیای پر از ظلم امروز و همچنین برای حراست از انقلاب اسلامی در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ با پیام تاریخی امام خمینی ره تاسیس شد.

ایمان به خدا، اعتقاد راسخ به خدمت بی منت به مردم و تلاش در جهت زمینه سازی ساختن دنیای  بدون ظلم استکبار، ارکان اساسی این مجموعه مقدس بوده است.

در این میان سپاه استان همدان با درخششی بی نظیر در ۴۰ سال گذشته به عنوان یک عنصر اصلی و اثرگذار در معادلات چهار دهه گذشته کشور شناخته شده است.

در سالروز تاسیس سپاه پاسداران برای بررسی ویژگی های سپاه استان همدان و دلایل ماندگاری نام فرزندان دیار الوند در تاریخ جهاد، خدمت و شهادت این سرزمین به گفتگو با بزرگان و پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت سپاه پاسداران امروز و دیروز این استان نشسته ایم.

گفتگوی نخست حاصل دیدار ما با سردار مظاهر مجیدی، فرمانده امروز سپاه استان همدان است که در ادامه می خوانیم.

 عصر همدان: سردار عرض سلام خداقوت دارم خدمتتان و ممنون از اینکه دعوت ما را اجابت فرمودید.

سردار مجیدی: بسم الله الرحمن الرحیم. تشکر می کنم از جنابعالی و همکاران عزیزتان. من هم سلام عرض می کنم خیلی خوش آمدید

عصر همدان: به عنوان اولین سوال می خواهم بپرسم که هدف و آرمان امام خمینی ره برای تاسیس سپاه چه بود؟

سردار مجیدی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از الطاف الهی برای انقلاب اسلامی  بود که  خداوند عنایت کرد و با فکر حضرت امام این اندیشه بزرگ شکوفا شد که برای دفاع از انقلاب اسلامی باید یک نهادی را از جنس خود انقلاب اسلامی راه‌اندازی کند که بتواند از آن دفاع کند.

یکی از دلایل اصلی تشکیل سپاه حفاظت از انقلاب اسلامی است

مجموعه سپاه و بسیج  نهاد و قشری برگرفته از مردم و  از سنخ انقلاب اسلامی و  برای دفاع از انقلاب اسلامی است. یکی از دلایل اصلی تشکیل سپاه حفاظت از انقلاب اسلامی است. نگاه‌ عمیقی که حضرت امام به انقلاب‌های گذشته و انقلاب سال ۵۷ داشت و با بررسی تجربه انقلاب های گذشته به این نتیجه رسیدند که  اگر بخواهد انقلاب برای مدت‌های مدیدی روی پای خودش بایستد و دستخوش مسائل سیاسی و مسائل دیگر نشود باید از صاحبان اصلی انقلاب برای دفاع از آن استفاده کنند.  بسیج و سپاه برگرفته از همین نیروهایی بودند که در متن انقلاب تربیت شدند. وقتی که در سال ۴۲ از حضرت امام سوال می‌شود که شما با چه کسانی می‌خواهید انقلاب را راه‌اندازی کنید ایشان می‌گوید که سربازان من در گهواره هستند. همان سربازانی که حضرت امام اشاره کرد جوانانی بودند که در سال ۵۷ به سنین ۱۶-۱۷ رسیدند و از این جوانان  هم برای پیروزی انقلاب اسلامی و هم برای پیشبرد انقلاب اسلامی استفاده شد.

عصر همدان: مهمترین و اساسی ترین کاری که سپاه انجام داد چه بود و شما سرمایه اصلی سپاه را چه می دانید؟

سردار مجیدی: اساس و پایه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی انسانی تربیت شده انقلاب است که شاید یکی از سرمایه‌های اصلی سپاه همین نیروی انسانی باشد. به لطف خدا وقتی که جلو آمدیم و امروز که در چهل و یکمین سالگرد تاسیس سپاه هستیم می‌بینیم که این نیرویی که وارد سپاه شد و در آن سختی‌های انقلاب اسلامی مثل کوره‌ هایی که انسان‌ها را در آن می‌گذارند، پخته می‌شود و تجربه یاد می‌گیرد این سرمایه انسانی پخته شد.

همین انسان‌هایی که در طی آن سال های ابتدایی وارد سپاه پاسداران انقلاب شدند امروز به عنوان سرمایه اصلی مدیریتی کشور دارد از اینها استفاده می‌شود. نه تنها در خود سپاه؛ بلکه در جاهای دیگر. چون ما یک ظرفیتی را در جنگ ایجاد کردیم و یک حجم انبوهی از نیروهای دلسوز انقلاب اسلامی ورود پیدا کردند و برای دفاع از انقلاب و جنگ تحمیلی وارد عمل شدند.

این نیروهای تجربه یافته و پخته شده در کوران جنگ، به عنوان سرمایه اصلی سپاه و انقلاب در خیلی از مدیریت‌های کشور و سپاه از آن ها  استفاده می‌شود که این حاصل همان تربیت سپاه است.

لذا من یکی از اساسی ترین  کارهای سپاه را همین نیروی انسانی سپاه می‌بینم، خوشبختانه در گذشته که بسیار نیروهای با انگیزه‌ای وارد سپاه شدند و امروز هم شاید می‌شود گفت که یکی از رکن‌های اصلی سپاه همین سرمایه انسانی است. شاید یکی از دغدغه‌هایی که ما بعد از جنگ و رفتن آن پیشکسوتان سپاه داشتیم این بود که آیا نیروی جدید سپاه هم می‌تواند مثل گذشته عمل کند؟ با  این اتفاقاتی که در این دهه اخیر در مسئله ی منطقه غرب آسیا روی داد و  جبهه مقاومتی که برای سربلندی اسلام شکل گرفت، نسل جدید سپاه خود را به خوبی نشان داد.

عصر همدان: همین نیروی انسانی که فرمودید در حوزه های دیگری نیز خوش درخشیده و در بحران ها طبیعی و … همواره میدان دار اصلی بوده، نظر شما چیست؟

سردار مجیدی: بلکه همینطور است، در مسائل دیگری همچون حوادث طبیعی و چه غیرطبیعی نشان داد که نیروی جدید هم که وارد سپاه شده دقیقاً همان حرکات و سکنات و رفتار از او سر می‌زند که آن که نیروی اولی که به سپاه ورود پیدا کرده بود انجام می داد. نقطه قوت دیگر سپاه ظرفیت‌های جهادی و گروه‌های جهادی است که در بحث‌های طبیعی مثل سیل و زلزله و بیماری ها زیبایی‌هایش خودنمایی می‌کند.

اساس و رکن اصلی سپاه بر پایه نیروی انسانی است

نیروهای جدید سپاه همانند نیروهای قدیمی انقلابی و در خط مستقیم ولایت فقیه حرکت می کنند، لذا اساس و رکن اصلی سپاه بر پایه همین نیروی انسانی است. نکته مهمی که اینجا باید اشاره کنم آن است که آن محوری که این نیروی انسانی را تربیت کرد، مبنای اعتقادی در سپاه است.

این محور اعتقادی  یکی از مسائل مهم و اصلی که ما باید در سپاه به آن توجه کنیم.این محور  آن سرمایه معنوی و اعتقادی است که باید این نیرویی جدیدی که وارد سپاه می‌شود را ان‌شاالله بتوانیم تربیت کنیم و در همان راستا قرار بدهیم.

عصر همدان: در راستای این تربیت اعتقادی چه اقداماتی در حال انجام است؟

سردار مجیدی: واقعا جا دارد تشکر کنیم از حوزه نمایندگی ولی فقیه که در این موضوع ورود پیدا کردند و در راستای تربیت سپاهیان عزیز، آن اعتقادات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرا و آشنا کردن این نیروهای جدیدی که وارد سپاه می‌شوند صورت داده اند و قدم‌های بسیار خوبی را برداشتند که تلفیق نیروی انسانی و اعتقادی آن رکن اصلی سپاه را در خودش تربیت کرده و نشان داده است.

عصر همدان: سپاه یک نهاد مقدس و نهال برکت‌آفرین  برای انقلاب در همه جای کشور بوده است، اما سوال مهم این است که ویژگی مهم سپاه استان همدان در ۴۱ سال گذشته چه بوده که آن را متمایز کرده است و باعث می شود رهبری انقلاب عبارت یاران حسین ع ، بچه های عشق و صفا را برای سپاه همدان به کار ببرد؟

سردار مجیدی: آن چیزی که بچه‌های همدان را متمایز کرده حضور با انگیزه اینها در انجام ماموریت‌هاست، چه در دفاع مقدس که حضرت آقا در خطابش در آن چهار کتابی که تقریظ شد دارد اشاره می‌کند؛ یاران حسین لشکر انصارالحسین، آن حسن توجه نیروها در انجام ماموریت‌هاست.

در دفاع مقدس آن نتایج، بر اساس حرکت‌های زیبا و بسیار با انگیزه سپاه خودنمایی کرد و بعد از آن هم ما این را دیدیم.

برای مثال وقتی جبهه مقاومت تشکیل شد و مسائل تکفیری ها در سوریه شکل گرفت، تیپ ۳۲ انصارالحسین که آن خلاصه شده بچه‌های قدیمی سپاه همدان و جوانان برومند نسل جدید  هستند با اقتدار ورود کردند.

عملکرد تیپ انصارالحسین (ع) طوری مایه افتخار است که بزرگ مردی همچون حاج قاسم سلیمانی دارد به نیکی از این ها یاد می‌کند.

در یک جلسه‌ای که در همدان حضور پیدا کردند بچه‌های صداوسیما گفتند که بیایید که یک برنامه تلویزیونی داریم، گفت اگر می‌خواهید برنامه تلویزیونی بگذارید، بگذارید برای آن بچه‌های استان همدان که در ماموریت جبهه مقاومت شرکت کردند، برنامه برگزار کنید.

خاطرم هست این شهید بزرگوار این عزیزان ما را به اسم کوچک صدا می کردند. این خیلی مهم است که فرمانده نیروی قدس سپاه این بچه‌ها را در میدان نبرد و در حرکت میدانی دیده و نگاه کرده و آن زیبایی کارشان را دیده و می‌گوید که باید از این نیرو تجلیل بشود. من فکر می‌کنم عصاره آن دفاع مقدس امروز در این نیروها هویدا شده و این ها هم می‌توانند کارشان را انجام بدهند.

عصر همدان: درواقع ویژگی سپاه همدان اخلاص و عمل به موقع در صحنه است، درسته؟

سردار مجیدی: بله حضور در میدان‌های نبرد؛ حالا این میدان نبرد یک روز جنگ و یک روز جبهه مقاومت است و این ویژگی مهم سپاه همدان است.

عصر همدان: حضرت آقا در سال‌های گذشته یک تعبیری را به کار می‌برند که تعبیر خیلی مهمی است، از این دوران فعلی به عنوان یک پیچ تاریخی نام می‌برند، نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کل کشور و سپاه همدان در این دوران و در این پیچ تاریخی به نظر شما چیست؟ سپاه چه نقشی را ایفا می‌کند؟

سردار مجیدی: وقتی که سپاه دارد رو به جلو می‌آید نسبت به شرایطی که برایش ایجاد می‌شود سازمانش هم متغیر است، یکی از خصوصیات سازمان سپاه این است که انعطاف پذیری آن بسیار بالاست. شاید در سازمان‌های دیگر خیلی سخت است تغییر دادن یک روش ولی در سپاه این انعطافی که ایجاد می‌شود و خودش را بلافاصله با ماموریت‌های مختلف تطبیق می‌دهد بسیار کارآمد است.

مثلا ما برای راه‌اندازی بسیج سازندگی در سپاه که امروز به عنوان یک رکن انجام وظیفه می‌کند و کارهای مردم یاری و محرومیت‌زدایی را در سطح کشور و خصوصا در استان هم دارد انجام می‌دهد نمونه یکی از آن انعطاف‌ها است.

عصر همدان: نقش بسیج سازندگی استان در طول این مدت فراگیری ویروس کرونا و در دیگر ماموریت ها چگونه بوده است؟

سردار مجیدی: امروز در ماموریت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که با همکاری دستگاه‌هایی دولتی دارد در استان برای رفاه مردم انجام می‌گیرد این قسمت از کار بسیار خودش را نشان می‌دهد. در همین بحث اخیری که به عنوان بیماری کرونا پیش آمد سازمان بسیج اعلام کرد که بسیج سازندگی استان‌ها به عنوان دبیر رزمایش مواسات و کمک مومنانه در قرارگاه امام حسن (ع) باید کار کند و بسیار عالی دیدیم که دارد در برنامه‌ریزی‌ها نقش‌آفرینی می‌کند و کار انجام می‌دهد.

سال گذشته را که ما پشت سر گذاشتیم و در بحث سیل ورود پیدا کردیم باز دیدیم که آنجا بسیج سازندگی بسیار عالی ورود پیدا کرد و ساخت و ساز خانه‌هایی که از حوادث سیل در استان ایجاد شده بود هر چند واقعا کار  سختی بود که در تمام گستره مساحت استان کار کنیم ولی بسیار کار مناسبی را از خودش برجای گذاشت. امروز آن سهمی که برای ما قرار داده شده بود که حدود ۵۰۰ تا ساختمان را در کل استان در روستاهای مختلف احداث کنیم به لطف خداوند آنها را تمام کردیم.

امروز در مرحله جدیدی از ساخت و سازها و مسائل عمرانی و پروژه‌های آموزشی در نقاط محروم استان، قرارگاه پیشرفت و آبادانی یک کار بزرگی را انجام می‌دهد و ان‌شاالله که بتوانیم پشتیبانی لازم را بکنیم و بسیج سازندگی بتواند نقش خودش را در استان بیشتر ایفا کند.

عصر همدان: رهبر انقلاب یک تعبیر دیگری در مورد سپاه بکار بردند؛ پاسداری غیر محافظه کارانه از انقلاب، یک مسئله‌ای ایشان چند سال گذشته به آن اشاره کردند این بود که سپاه در پاسداری از انقلاب باید غیرمحافظه‌کار باشد، در راستای پاسداری غیرمحافظه کارانه در انقلاب، سپاه همدان چه دستورات و اقداماتی را در دستور کار دار؟

سردار مجیدی: ما در بحث شیوه مدیریتی‌مان در استان همدان با توجه به اینکه ما بومی استان هستیم یک خط و مشی‌هایی را برای خودمان تعیین کردیم و آن را در زیرمجموعه خودمان تا حدودی نهادینه کردیم. اولا گفتیم که ما ابتدا به ساکن با تمام دستگاه‌های دولتی نظرمان بر این است که کارها را به صورت تعاملی انجام بدهیم و در این زمینه تلاش می‌کنیم که بتوانیم کارهای استان را از طریق تعامل با دستگاه‌های دولتی که حتی شاید بعضی از آنها با ما از نظر سلیقه یک مقداری فرق کنند ولی برای پیشبرد اهداف استان حاضریم در این زمینه با آنها در بحث پیشبرد اهداف استان قدم برادریم. اما از طرفی برای خودمان هم یک چهارچوبی را تعریف کردیم، یک خطوطی را به عنوان خطوط قرمز برای خودمان همیشه به عنوان سپاه داشته ایم.

عصر همدان: این خطوط قرمز ها کجاست؟

سردار مجیدی: ببینید آنجایی که اصل انقلاب می‌خواهد زیر سوال برود و آنجایی که رهبری نظام بخواهد زیر سوال برود ما با هیچکس از افرادی که بخواهند در این زمینه ورود پیدا کنند معامله نخواهیم کرد و کوتاه نخواهیم آمد. آنجایی که لازم باشد ما با شدت این را عمل می‌کنیم و این را به مسئولین استان هم گفتیم که ما تا زمانی با شما جلو می‌آییم که شما از خطوط قرمز پایتان را فرا نگذارید؛ یعنی اگر کسی در این استان بخواهد سیاست‌های اصلی نظام و رهبری نظام و آرمان‌های اصلی نظام را زیر سوال ببرد آنجا سپاه به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد.

 

 

عصر همدان: آیا به نظرتان سپاه برای ظهور حضرت حجت آمادگی دارد؟

سردار مجیدی: {خنده} این سوال، سوال سختی است، واقعا شاید نزدیک ۱۴۰۰ سال است که دارد از غیبت می‌گذرد و هنوز ما در وجود خودمان و سپاه هم به این نرسیده که بگوید من آمادگی این حرف را دارم. حضرت آقا وقتی که ما سال گذشته خدمتشان رفتیم یک اشاره‌ای فرمود و آن این بود که من شما را به عنوان فرزندان خودم بسیار دوست دارم ولی انتظارات من بیشتر از این است، این در همین راستای فرمایشی است که شما فرمودید. شاید ما داریم زحماتی می‌کشیم، توان می‌گذاریم، کار می‌کنیم ولی آن ظرفیتی که باید همه داشته باشیم تا زمینه‌ساز حضور حضرت آقا باشد باید صدها هزار انسان مثل حاج قاسم سلیمانی داشته باشیم و در قول و عمل یکی باشد، اگر این اتفاق بیفتد آن حرکت را ما داریم ولی فاصله‌مان هنوز خیلی زیاد است.

عصر همدان: حاج قاسم سلیمانی که به همدان آمده بودند من یادم هست که رفتار خیلی صمیمی با هم در آن جلسه داشتید، و نگاه خاصی به سپاه استان همدان داشتند، آیا خاطره خاصی در ذهنتان هست که جایی نقل نشده باشد؟

سردار مجیدی: من از این جمله حاج قاسم خیلی بهره‌مند شدم که ایشان فرمود لشگر ۳۲ انصارالحسین صدقه جاریه‌ای است که سرلشکر شهید حاج حسین همدانی از خودش باقی گذاشت. این خیلی برای من معنی و مفهوم داشت.

البته من یکی دو جا گفته بودم ولی اگر بشود روی این کار کرد این جمله خیلی زیباست، با توجه به اینکه حاج قاسم سلیمانی خودش یک آدم رزمی بوده و چهل سال مبارزه کرده وقتی دارد درخصوص استان همدان صحبت می‌کند می‌گوید که لشگر ۳۲ انصارالحسین صدقه جاریه‌ای بود که از حاج حسین همدانی به یاد ماند و این تا ابد باقیات و صالحاتش برای حاج حسین باقی خواهد ماند. اگر امروز می‌بینیم یک نفر مثل حاج میرزای سلگی که در کسوت بازنشستگی آمده ولی همچنان پای کار می‌آید این نشان می‌دهد که آن معنای جمله حاج قاسم سلیمانی خودنمایی می‌کند. آقای حاج میرزا سلگی در همین صندلی که شما نشسته‌اید در همین ایام  وقتی که داشت فعالیت می‌کرد یک جمله معناداری را من همیشه از او می‌شنیدم که فرمودند؛ که شما را من به عنوان فرمانده خود می دانم هر برنامه و  ماموریتی داشته باشید در خدمت سپاه خواهم بود.این جمله از زبان سردار بزرگی چون شهید سلگی بسیار مهم و نشان دهنده شخصیت والایی است.

عصر همدان: چرا دشمن از سپاه پاسداران عصبانی است؟

سردار مجیدی: امروز دشمن از سپاه عصبانی است. اشاره حضرت امام بسیار زیبا است که فرمودند اگر می‌خواهید محک بزنید که ببیند شما درست عمل می‌کنید، نگاه کنید ببیند دشمن از شما عصبانی هست یا از شما خوشایند است، اگر عصبانی بود بدانید که کارتان درست است، اگر حرکات و سکنات ما خوشایند دشمن بود بدانیم که ما از مسیر خارج هستیم. امروز کلیت سپاه و سپاه استان و رفتار و سکناتش دارد نشان می‌دهد که دشمن بسیار از مجموعه فعالیت‌های سپاه ناراحت است و این نشان می‌دهد که ما در یک صراطی قرار گرفته‌ایم که همان چیزی بود که در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی است و سپاه فعلا خوشبختانه در همین مسیر قرار گرفته و شاید چالش‌هایی هم داشته باشد ولی به لطف خداوند ان‌شاالله بتوانیم از این عبور کنیم و این سپاه امروزه شاید یکی از بزرگترین چالش‌ها برای استکبار و آمریکا است که دارد تمام راهبردهای بزرگی که آنها می‌خواهند در منطقه و جهان اسلام ایجاد کنند می‌بینید که چقدر زیبا در مقابل آنها ایستادگی کرده است.

عصر همدان: به عنوان آخرین سوال می خواهم بپرسم که بسیج و فعالیت هایش چقدر رضایت بخش بوده است؟

سردار مجیدی: من فقط یک اشاره‌ای به ظرفیت بسیج بکنم چون واقعا ظرفیت بسیج یک ظرفیت بی‌انتهایی است که باید از آن استفاده بشود، شاید بچه‌های سپاه در محافلی دیده می‌شوند و به چشم می‌آیند ولی واقعا بچه‌های بسیج خیلی گمنام در گوشه و کنار کشور خصوصا در استان کار می‌کنند که هیچکس هم از آنها تجلیل نمی‌کند.

حتی فرمانده سپاه و آن فرمانده نزدیک این بچه‌ها آنها را نمی‌بینند ولی یک حرکات بسیار پنهان از چشم همه دارند انجام می‌دهند و شاید سپاه اگر ارزش پیدا می‌کند به اخلاص این عزیزان بسیجی است که جا دارد من از همینجا و در همین روز که به عنوان روز تاسیس سپاه است از آنها تشکر کنم و واقعا دست آنها را می‌بوسیم. در همین بحث کرونا واقعا خبرهایی را ما دیدیم و شنیدیم که بچه‌ها در سراسر استان چه کارهایی کردند، چه زحماتی کشیدند، چقدر خودش نشست در منزلش کار کرد، خودش نشست در محله‌اش کار کرد، خودش نشست با بچه‌های بسیج و پایگاه کارهایی را در راستای اینکه یک رسالتی بر دوششان هست انجام دادند ولذا من خواهشم بر این است که آن نقش بسیج که رکن اساسی سپاه است ان‌شاالله در همه جا دیده بشود. این گروه‌های جهادی که الان دارند انجام وظیفه می‌کنند و خارج از دید دوربین‌ها و رسانه‌ها دارند کارشان را انجام می‌دهند ما افتخارمان فقط به آنهاست و زمانی که آنها کار می‌کنند ما زنده و سر حال هستیم و خودمان را مدیون زحمات آنها می‌دانیم.

عصر همدان: سردار مجیدی ممنون از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید ان شالله خداوند نگهدارتان باشد.

سردار مجیدی: ممنونیم از شما و همکارانتان، خدا شما را هم حفظ کند ان شالله

تهیه و تنظیم: حبیب میرزایی

انتهای پیام/

 

 

 

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=61287
  • دیدگاه‌ها برای حاج قاسم سلیمانی سپاه همدان را صدقه جاریه ای حاج حسین همدانی می دانست/ دست بسیجیان استان را می بوسم بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.