• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2
با افزایش رسمی قیمت خودرو دوباره بازار خودرو داغ شد؛

جولان دلال‌ها در بازار خودرو

  • کد خبر : 214686
  • 30 فروردین 1403 - 10:10
جولان دلال‌ها در بازار خودرو
آن‌چه مشخص است زیان خودروسازان و در عین حال نارضایتی مردم از قیمت‌ها و کیفیت خودرو است و تنها برنده و این معامله دوسر باخت، واسطه‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ مسئله خودرو در ایران سال‌های زیادی است که حاشیه‌های فراوانی دارد.

از قیمت و کیفیت گرفته تا نحوه خرید شگفت انگیز آن که صدای همه را درآورده است.

ماجرای خودرو همیشه در کشور ما مطرح است و دوباره با افزایش قیمت مجدد خودرو این داغ تازه شد.

اما نکته مهم این است که با وجود افزایش قیمت‌ها به‌صورت رسمی اما هنوز تفاوت بسیار فاحشی بین قیمت کارخانه با قیمت بازار فروش وجود دارد.

شهروندان دوباره به‌دنبال افزایش قیمت خودرو داغ دلشان تازه شد و لب به اعتراض گشودند.

یکی از شهروندان که سال‌ها برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه خرید خودرو مراجعه و نا امید شده است گفت: سال‌ها است که برای خرید خودرو در قرعه کشی شرکت کرده‌ام و تا کنون موفق به خرید آن نشدم و متأسفانه قیمت‌ها نیز بالا رفت.

شهروند دیگری گفت: یک‌سال پیش مجلس با برکناری وزیر مربوطه وعده کاهش قیمت و ساماندهی بازار خودرو را داد اما قیمت خودرو افزایش داشته است.

شهروندی گفت: مدت‌ها است که قول واردات خودروهای خارجی را دولت و مجلس داده‌اند اما هنوز هم انجام نشده است.

عموم شهروندان به تفاوت قیمت درب کارخانه و بازار آزاد انتقاد دارند و معتقدند همین امر باعث افزایش فساد مثل کلاهبرداری‌ها نیز شده است.

چند شهروند نیز از فردی که سال گذشته به بهانه برنده شدن در قرعه کشی خودرو اقدام به دریافت چند ده میلیارد تومان از آن‌ها کرده و متواری شده بود گفتند، که باعث ضرر و زیان‌های گزاف شده بود.

چندی پیش بود که زیانِ یکی از خودروسازان بیش از ۱۰۶ همت( هزار میلیارد تومان) شفاف شد و این نشان دهنده اتفاقات عجیب در این صنعت پر ماجرا است.

آن‌چه مشخص است زیان خودروسازان و در عین حال نارضایتی مردم از قیمت‌ها و کیفیت خودرو است و تنها برنده و این معامله دوسر باخت، واسطه‌ها هستند.

یکی از فعالان بازار خودرو در همدان گفت: تفاوت قیمت از کارخانه تا مصرف کننده باعث ایجاد بازار سیاه و به‌دنبال آن کلاه‌برداری‌های متعدد شده است و نگاه بسیاری به بازار خودرو مانند نگاه به بازار طلا و دلار است تا سود بیشتری را به‌دست آورند، و از طرفی کیفیت پائین خودرو و تولید کمِ آن در بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده و فرسوده هم مشکلات فراوانی را به‌وجود آورده است.

وی در ادامه گفت: بسیاری از مردم که توانایی خرید خودروی نو و یا ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو را به‌علت وضعیت موجود و سختی‌های آن ندارند، اقدام به خرید خودرو کارکرده با قیمت پائین‌تر می‌نمایند که در بسیاری از موارد خودروهای مورد معامله فرسوده بوده و بیش از ۱۵ سال از ساخت آن می‌گذرد و بازار واسطه‌گری و قیمت‌های کاذب نیز در این بخش بسیار داغ است.

کلاف درهم تنیده و گره خورده خودرو در ایران موجب شده است که واسطه‌ها در آن از سود‌های بالایی بهره‌مند شوند.
و باید گفت که واسطه‌های خارج از چارچوب در هرجای بازار که باشند، قیمت‌ها افزایش یافته و قیمت‌های کاذب باعث ضربه به اقتصاد کشور شده و یک شغل کاذب به‌اسم واسطه گری بیشترین سود را می‌برد.

شاید حدأقل کاری که می‌شود انجام داد کوتاه کردن دست واسطه‌ها است تا این بازار پرتلاطم آرام گیرد.

آن‌چه که در صنعت و بازار خودرو می‌گذرد چیزی نیست که پرداختن به‌آن در این مجال بگنجد؛ در آینده می‌توان آسیب شناسی بیشتری صورت پذیرد، اما آن‌چه مشخص است تعارض منافع، سودجویی و وجود مسائل سیاسی در صنعتی است که حمل و نقل، اشتغال و اقتصاد بخشی از کشور به آن وابسته است و قطعاً چنین ایرادات و نقص‌هایی زیبنده مردم ایران نیست.

انتهای خبر/ع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=214686
  • دیدگاه‌ها برای جولان دلال‌ها در بازار خودرو بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.