• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
2
در گفتگو با یک جراح و دندان پزشک مطرح شد؛

جلوگیری از پوسیدگی دندان با چند راهکار ساده

  • کد خبر : 211725
  • 01 اسفند 1402 - 8:12
جلوگیری از پوسیدگی دندان با چند راهکار ساده
یک جراح و دندانپزشک با بیان اینکه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها باید از آغاز نوزادی کودکان به دنبال فرهنگ‌سازی رعایت بهداشت دهان و دندان باشیم، گفت: مصرف نکردن قند و شیرینی‌جات، مسواک زدن پس از مصرف مواد غذایی و استفاده از نخ‌دندان در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها مؤثر است.

محسن مددیان در گفتگو با خبرنگار حوزه پزشکی پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه با فرهنگ سازی می‌توان تاثیر زیادی در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها گذاشت، گفت: با توجه به هزینه‌های بالای درمان در این حوزه اگر پیشگیری انجام شود بخش اعظمی از خدمات دندانپزشکی را می‌شود حذف کرد.

وی با اشاره به مهمترین عوامل پوسیدگی دندان، افزود: پوسیدگی شایع‌ترین مشکل در جهان است و حتی جوامع بسیار پیشرفته و صنعتی بیشتر دچار مشکلات پوسیدگی هستند چون نوع تغذیه آن‌ها مشکل دارد.

این جراح دندانپزشک خاطرنشان کرد: آنطور که باید خطرات استفاده از مواد غذایی قندی و فرآوری شده به خوبی به جوامع توضیح داده نشده است.

مددیان با بیان اینکه بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها حذف قند و شیرینی‌جات است، تصریح کرد: به جای قندی‌جات باید غذاهای مفید مغذی دیگری مصرف کرد و این فرهنگ‌سازی باید از سنین پایین در کودکان آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه پوسیدگی یک بیماری عفونی است، گفت: میکروب‌های داخل دهان موجب این پوسیدگی می‌شوند و اگر سطح میکروب را کاهش دهیم تا نتواند تاثیر مخرب را بر دندان ‌ها بگذارد.

این جراح دندانپزشک با اشاره به اینکه میکروب برای فعالیت خود نیاز به زمان دارد، عنوان کرد: هرچه زودتر پس از مصرف مواد غذایی مسواک زده شود تاثیر بیشتری در جلوگیری از پوسیدگی دارد؛ با کوتاه‌تر کردن زمان سطح میکروبی دهان را پایین می‌آوریم و میکروب‌هایی نیز که باقی می‌مانند دیگر قندی برایشان وجود ندارد ک اقدام به تخمیر آن کنند و اسید ایجاد شود.

مددیان ادامه داد: در واقع به وجود آمدن اسید حاصل از تخمیر مواد غذایی و شیرینی‌جات باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود اما با مسواک زدن سریع، از این اتفاق جلوگیری می‌شود.

وی با تأکید براینکه باید بپذیریم که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بهداشت برایش اهمیت دارد، گفت: نباید شاهد این موضوع باشیم که افراد مخصوصاً تحصیل کرده ها سوالشان این باشد که حالا اگر مسواک نزنیم چه می‌شود؟!

این جراح دندانپزشک خاطرنشان کرد: متأسفانه به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند فلان دکتر در شبکه‌های مجازی می‌گوید مسواک نزنید! این حرف واقعا تأسف دارد و علل آن را نمی‌دانیم اما بدون نظافت و تمیزی دهان که پر از میکروب است سلامتی معنی ندارد.

مددیان با بیان اینکه علائم پوسیدگی به ترتیب شامل حساسیت دندان، درد دندان، دیدن حفره یا شکستگی در دندان، تغییر رنگ دندان و پاره شدن مکرر نخ دندان هنگام استفاده می‌شود، افزود: وقتی این علائم رخ می‌دهد یعنی دندان دیگر پوسیده شده و به میزانی رشد کرده که با چشم غیرمسلح هم قابل رویت است و نیاز به ترمیم و حتی عصب‌کشی دارد.

وی با اشاره به اینکه گاهی برخی‌ها دندان را پُر می‌کنند ولی بعداز مدتی مجددا خرابی دندان را می‌بینند، تصریح کرد: اگر افراد پیشگیری کنند و مراجعه مکرر به پزشک داشته باشند تا از خرابی بیش از حد دندان جلوگیری کنند.

این جراح دندانپزشک خاطرنشان کرد: فلورایدتراپی، استفاده از نخ دندان و استفاده نکردن از مواد غذایی مضر و مسواک زدن در زمان سریع، مرحله پوسیدگی را به تأخیر می‌اندازد.

مددیان با تأکید بر اینکه بهترین راهکار برای جلوگیری از خرابی دندان‌ها آن است که از نوزادی کودکانمان به وضعیت دندان آن‌ها اهمیت دهیم و از کودکی آن‌ها را با فرهنگ بهداشت دهان و دندان آشنا کنیم، عنوان کرد: اگر مادری قبل از خواب فرزندش به او شیر می‌دهد باید حتما لثه و دندان‌های کودک را تمیز کند که این کار می‌تواند به وسیله گاز تمیز انجام شود.

وی ادامه داد: پوسیدگی دندان به نام پوسیدگی شیشه‌ی شیر داریم که موجب پوسیدگی دندان‌های کودکان می‌شود اما اگر دندان‌های شیری از کودکی تمیز شود و سالم بمانند در آینده کودکان تاثیر دارند.

این جراح دندانپزشک با اشاره به تمیزی فضای رشد دندان‌های دائمی کودکان بسیار اهمیت دارد، افزود: خانواده‌ها باید از مسواک‌های مخصوص کودکان استفاده کنند و نحوه صحیح مسواک زدن به کودکان را آموزش دهند.

مددیان در پاسخ به این سوال که برخی می‌گوید مسواک زیاد می‌زنیم اما بازهم دچار پوسیدگی دندان می‌شویم، گفت: اما باید توجه داشت که روند پوسیدگی دندان‌ها بسیار روند آرامی است و در بسیاری از موارد دندان در سنین پایین شروع به پوسیدگی می‌کند ولی در سنین بالاتر حتی ۲۵ سالگی دیده می‌شود.
وی در پایان با اشاره به اینکه مسواک زدن بعداز استفاده از مواد اسیدی اهمیت دارد، افزود: گاهی شستشوی دهان با یک لیوان آب جوشیده هم می‌تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها مؤثر باشد.

انتهای خبر/ سع

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=211725
  • دیدگاه‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان با چند راهکار ساده بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.