• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

تنش آبی در برخی از روستاهای همدان

  • کد خبر : 192368
  • 14 مرداد 1402 - 10:01
تنش آبی در برخی از روستاهای همدان
استان همدان چند سال‌است که با تنش آبی مواجه بوده و در این میان با آغاز فصل گرما برخی از روستاهای این دیار بیشتر از دیگر مناطق از این موضوع رنج می‌برند.
 به گزارش عصر همدان؛ توجه به کاهش نزولات آسمانی و تغییرات اقلیمی در جهان در سال‌های اخیر، برخی از نواحی کشور با بحران جدی آب مواجه بوده و دولت به‌عنوان مدیر منابع آب با چالش‌هایی روبرو شده است.
از اثرات منفی بحران آب، می‌توان به اختلال و به هم ریختگی کارکردهای زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد که همه این مسائل، کمبود تدریجی امنیت غذایی و کاهش سطح رضایتمندی مردم را به همراه دارد.
محدودیت آب در دراز مدت می‌تواند باعث افزایش تنش در سطح منطقه‌ای، بین‌المللی و همچنین در درون کشور نیز کشمکش و دعواهای بین استان‌ها برای سیستم انتقال آب را به همراه داشته باشد. در این سال‌های خشکسالی استان همدان نیز با مسئلۀ بحران آب مواجه بوده، که این امر به مهاجرت افراد از روستاها به شهرها، کشمکش‌های اجتماعی و افزایش اعتراضات منجر شده است.
با وجود اینکه برخورداری از آب آشامیدنی از حقوق اولیه افراد یک جامعه است، اما هنوز بعد از گذشت حدود ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی روستاهایی در استان همدان وجود دارند که از نعمت آب شرب بهداشتی بی‌بهره بوده و از سوی دیگر روستا‌هایی نیز وجود دارند که با داشتن شبکه آب و فاضلاب در فصول گرم سال با کمبود آب مواجه می‌شوند و تامین آب برای این قشر در بعدی از زمان تبدیل به یک دغدغه و معضل گشته و گاهاً روستائیان به دلیل نبود آب به اجبار برای تامین این مایه حیاتی به نزدیکترین مرکز شهر یا روستا‌های برخوردار از آب مراجعه کرده تا نیاز روزانه خود را تامین نمایند.
 برای بررسی چگونگی این موضوع خبرنگار ما به یکی از روستاهای بخش بهار به نام کموشبلاغ رفته و از نزدیک با چند نفر از اهالی آن روستا، در این زمینه گفتگویی داشته است.
علی اصغر یکی از کشاورزان روستا در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر چگونگی گذران زندگی در روستا و میزان رضایتش از کشاورزی پاسخ داد: در این چند سال اخیر نزدیک به صد خانوار به شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند، هر کسی را که اینجا می‌بینید پیرمرد و پیرزن هستند.
این کشاورز افزود: من خودم امسال می‌خواستم همه چیز را بفروشم و به شهر بروم، اما بازم در اینجا ماندم تا شاید بارندگی بیشتر شد و خشکسالی برطرف شد! قطعاً اگر وضع به همین روال باشد، من هم سال بعد به شهر می‌روم و در آنجا زندگی می‌کنم.
زینب یکی دیگر از اهالی روستا اظهار داشت: به‌علت کم‌آبی و شرایط سخت زندگی در این روستا، تنش بین افراد خانواده‌ها بیشتر شده و بیشتر اعضای خانواده‌های کشاورزان یا دامداران به مهاجرت به شهر تمایل دارند.
حجت یکی دیگر از کشاورزان و اهالی این روستا بیان داشت: به‌لحاظ کمبود آب و خشکسالی همیشه در خانه من، زن و بچه بحث و دعوا می‌کنند و تقاضای مهاجرت به شهر را دارند، که البته حق دارند در این وضعیت که امکان آب خوردن هم نیست باید اینجا رو وِل کرد و رفت.
این کشاورز ادامه داد: دیگر هیچ امیدی به کشاورزی و دامداری در این روستا نبوده، زمین‌های کشاورزی ما دیگر چندان ارزشی نداشته و زندگی در روستا برای ما نتیجه‌ای جز فقر و بدبختی نداشته است.
در گزارش میدانی آنچه که روستاییان به‌وضوح مطرح کردند، ناامیدی و ترس از آینده بود و هیچ امیدی به بهبود وضعیت آب نداشتند.

آنان بخاطر کمبود آب و خشکسالی خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شده و به همین علت، امیدی به بهبود وضعیت زندگی در روستا را نداشتند.

به گزارش عصر همدان، خبرنگار ما بر این شد تا در این رابطه گفتگویی با فرهاد بختیاری‌فر، مدیر عامل آبفای استان همدان داشته باشد.
مدیر عامل آبفای همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: امسال با توجه به زیرساخت‌های انتقال آب تالوار به همدان، مطمئناً هیچ مشکلی برای تامین آب نخواهیم داشت، و اینکه ذخیره آب سد اکباتان نیز به ده میلیون متر مکعب می‌رسد.
بختیاری‌فر افزود: قرار است ظرفیت آب ارسالی از تالوار توسط شرکت آب منطقه‌ای از مقدار فعلی به حدود ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه برسد، چراکه هر چقدر مقدار ارسالی آب از تالوار بالاتر باشد، ذخیره سد اکباتان بیشتر شده و این امر برای سال آبی آینده بهتر خواهد بود.
وی تاکید کرد: تعدادی از روستاها و بالاخص روستاهایی که در حاشیه دشت‌ها هستند هرساله در فصل تابستان دچار مشکل قطعی و کمبود آب می‌شدند، با توجه به اینکه امسال نسبت به سال گذشته علیرغم بارش‌ها، کمبود آب داشتیم و مهم‌تر هر چیزی اثرات خشکسالی در امسال نسبت به سال گذشته خیلی بیشتر خودش را نشان داده و روستاهایی که در حاشیه دشت‌ها بوده و منابع آبی آنان از چشمه، قنات یا چاه‌های دهانه گشاد و کم عمق تامین می‌شده دچار مشکل شده‌اند.
مدیر عامل آبفای همدان با اشاره به طرح «جهاد آبرسانی» که در بهمن ماه ۱۴۰۰، قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به عنوان متولی آبرسانی روستایی منعقد شد، عنوان کرد: برطبق این قرارداد ۵۰۹ میلیارد تومان برای آبرسانی به ۱۶۰ روستا با همکاری شرکت آب و فاضلاب و بسیج سازندگی به‌عنوان نماینده و معین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در استان اختصاص یافت.
بختیاری‌فر افزود: امسال نیز با توجه به خشکسالی، کاهش و کمبود منابع آبی، تعداد ۲۰۰ روستا به این طرح اضافه شده و قرار است با اجرای کارهای اصلاحی و عمرانی از این خدمات بهره‌مند شوند که در این راستا با نماینده قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در استان مذاکراتی صورت گرفته است.
۳۶۰ روستا ظرف سه سال آینده مشکل کمبود آب نخواهند داشت او تاکید کرد: یکی از اهداف و آرمان‌های شرکت آب و فاضلاب این است که تا سه سال آینده همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار زیر پوشش خدمات آب و فاضلاب مشکل در تامین آب نداشته باشند.
مدیر عامل آبفای همدان خاطرنشان کرد: حفر وتجهیز چاه‌ها، اجرای خط انتقال، اجراء و احداث مخزن، اصلاح و توسعه آب از جمله اقداماتی است که این طرح در روستاهای هدف، انجام می‌دهد.
احیای قنات‌ها در کاهش مشکل کمبود آب روستاها
بختیاری‌فر با اشاره به احیاء قنات‌ها گفت: قنات‌ها عمدتاً کشاورزی بوده و استفاده از این قنات‌ها بستگی به خود کشاورزان و اهالی روستا داشته و در بعضی از این روستاها از این قنات‌ها برای آب شرب نیز استفاده می‌شود.
وی یادآور شد: لایروبی قنات‌ها و چشمه‌ها نیز جزء این قرارداد بوده و آبرسانی به روستاها از هر منبعی که امکان داشته باشد انجام می‌شود ولی عمدتاً این قنات‌ها به بخش کشاورزی مربوط می‌شود و خیلی در تامین آب شرب تاثیری ندارد. بنابراین آنچه که منابع آبی استان را به شدت کاهش داده مسئله خشکسالی است و تامین امنیت غذایی کل کشور بر عهده روستا‌هاست و به فرموده امام خمینی (ره)، روستا مادر شهر است و هرچه روستا که مادر شهر است، با اخلاق‌تر و مولد‌تر بوده و امنیت غذایی را در روستا رقم بزنیم شهر‌ها هم آسوده‌تر خواهند بود.
بنابراین می‌طلبد که مسئولان به این مسئله توجه ویژه داشته و برای کمتر شدن مشکلاتی از این قبیل برنامه‌های مدون طراحی و اجراء کرده و برای تامین نیازهای اولیه همشهریان از جمله آب شرب بهداشتی که حق طبیعی هر انسانی است تلاش ویژه‌ای داشته باشند، چراکه با گذشت چند دهه از پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی و تلاش برای احیاء عدالت در این کشور، وجود اینگونه مشکلات زیبنده جامعه اسلامی نمی‌باشد.
انتهای پیام/ ساعتی
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=192368
  • دیدگاه‌ها برای تنش آبی در برخی از روستاهای همدان بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.