• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
2

بررسی چالش‌های آموزش و پرورش در انجمن فرهنگی ثاراله

  • کد خبر : 11538
  • 03 مرداد 1398 - 19:24
بررسی چالش‌های آموزش و پرورش در انجمن فرهنگی ثاراله

انجمن فرهنگی ثارالله در دهمین مجمع عمومی خود پیرامون دغدغه‌ها و چالش‌های آموزش و پرورش با مدیر کل این دستگاه دولتی تشکیل جلسه داد.   به گزارش عصر همدان ، در ابتدای نشست انجمن فرهنگی ثاراله”سیدآقا حسینی” مدیرکل اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به ذکر دو نکته در حوزه سیستم آموزش و […]

انجمن فرهنگی ثارالله در دهمین مجمع عمومی خود پیرامون دغدغه‌ها و چالش‌های آموزش و پرورش با مدیر کل این دستگاه دولتی تشکیل جلسه داد.

 

به گزارش عصر همدان ، در ابتدای نشست انجمن فرهنگی ثاراله”سیدآقا حسینی” مدیرکل اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به ذکر دو نکته در حوزه سیستم آموزش و تبلیغ در کشور پرداخت و اظهار داشت: بر اساس پژوهشی که یونسکو در کشورهای مسلمین انجام داده‌است میزان سخنرانی‌ها در جوامع مسلمین، سمت و سو و تأثیرات آن بر مخاطبان مورد ارزیابی قرار گرفته که نتایج قابل ذکری از آن حاصل شده‌است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تقریبا هر هفته یک خطبه نماز جمعه در هر یک از شهرهای کشور ایراد می‌شود و غالبا در هر نماز جمعه، یک سخنران هم پیش از خطبه به ایراد سخن می‌پردازد می‌توان گفت حدود ۱۸۰۰ صاحب فکر طی هر هفته در نماز جمعه‌های کشور سخنرانی می‌کنند و این عدد به اضافه سخنرانی مساجد،سخنرانی‌های مناسبتی ماه محرم و رمضان و … به عدد بزرگتر و قابل توجهی می‌رسد.

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد استان همدان ادامه داد: پژوهش مذکور به این نتیجه ختم شده‌است که سخنرانی‌هایی که در کشور ایران صورت می‌گیرد غالبا دارای روح و عمق نیست و از اثرگذاری لازم برخوردار نمی‌باشد به همین علت در برخی از موضوعات، به میزان افزایش سخنرانی‌ها معضلات اجتماعی نیز افزایش می‌یابد.

وی با طرح این پرسش که باید این حلقه مفقوده مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد گفت: متأسفانه در کشور ما مغز دین مورد بحث سخنرانی‌ها نیست و لایه‌های ظاهری مورد بحث و سخن قرار می‌گیرد بر این اساس باید در گام دوم انقلاب، مغز و محتوای دین را مورد توجه قرار دهیم.

**بیانیه گام دوم رهبر انقلاب در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی ضمن تأکید بر اینکه هرچه در ۴۰ ساله نخست انقلاب از پوسته و لایه‌های ظاهری گفته‌ایم کافی است عنوان کرد: وقت آن رسیده با محوریت بیانیه رهبر معظم انقلاب در گام دوم، به عمق و محتوای مباحث دینی با نکته‌سنجی و دقت بیشتری پرداخته شود که در غیر این صورت هرآنچه تاکنون به دست آورده‌ایم از دست خواهد رفت.

وی تأکید کرد: امروز بر آموزش و پرورش لازم است به فرزندان ما آگاهی داده و آنها را در تعمیق باورهای دینی هدایت و راهنمایی کند چراکه طبق فرمایش امیرمؤمنان علی علیه‌السلام باید فرزندانمان  را برای زمانه خودشان تربیت کنیم.

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بیان کرد: هر جهت‌دهی و حرکت جامعه به سمت تعالی به سیستم آموزش وابسته است و نقش محوری را در این سیستم، معلم ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز معلم‌ها با استفاده از روش‌های آموزشی و تربیتی نوین متعددی که وجود دارد می‌توانند جامعه را به سمت اهداف متعالی سوق دهند گفت: صاحب‌نظران معتقدند حتی می‌توان از قصه‌های مختلف و روش‌های قصه‌درمانی برای تربیت و تزکیه کودکان بهره برد و در این مسیر چه قصه و داستانی ارزنده‌تر از قصه‌های قرآنی؟!

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی در پایان عنوان کرد: هر کار و عمل ما در دنیا اثر وضعی دارد و هر یک از ما در شرایطی که در زندگی داریم اثر وضعی آن شرایط و اقدامات بر جامعه مترتب خواهد بودو به همان اندازه اثر آن را در زندگی دریافت خواهیم کرد پس چه بهتر که اثری که در این دنیا بر زندگی خود و دیگران می‌گذاریم بهترین نوع اثرگذاری باشد و این در نتیجه تربیت صحیح در سیستم آموزش و پرورش محقق خواهد شد.

 **جناح‌بندی‌های سیاسی آفت آموزش و پرورش

رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ثارالله در ادامه این جلسه ضمن تشریح ابعاد و علل چگونگی و چرایی شکل‌گیری این انجمن فرهنگی

اظهار داشت: این انجمن طی دو سال گذشته که از شکل‌گیری آن می‌گذرد با هدف حفظ و تداوم مسیر انقلاب اسلامی، اقدامات متعددی را با رویکرد “کارفرهنگی تمیز” که دغدغه رهبر معظم انقلاب بوده‌ دنبال کرده‌است.

محمدعلی پرزاد ادامه داد: اعضای این انجمن طلایه‌داران حفظ ارزش‌های اسلامی هستند و فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد با هدف زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت (عج) است براین اساس هیچ چشمداشت مالی و غیر مالی نداشته و تنها حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از گرفتاری‌های امروز کشور دسته‌بندی‌های سیاسی است، جناح‌بندی سیاسی را آفت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: این جناح‌بندی ها اجازه نخواهد داد انقلاب جان بگیرد و رشد کند که متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم با این رویکرد سرعت پیشرفت در برخی ابعاد گرفته شده و تراز انقلاب اسلامی رعایت نشده‌است.

رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ثارالله تصریح کرد: اگرچه ریشه اغلب گرفتاری‌های کشور در توطئه‌های اجنبی نهفته است اما ما باید ریشه‌های عمیق ایرانی اسلامی را تقویت کرده و در مقابل دنیا مقاومت کنیم چراکه باید پاسخگوی خون شهدا باشیم و در جایی که سوال می‌شود با انقلاب چه کردید پاسخی شایسته ارائه دهیم.

وی ضمن تأکید بر اینکه هرمقدار در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری شود ایستادگی در برابر جهان‌خواران بهتر  صورت می‌گیرد گفت: امروز باید تلاش را چون آینه پیش روی خود قرار دهیم و با نگاه رو به جلو به تقویت آموزش و پرورش که تعلیم مدیران و نسل فردای کشور را در دست دارد پیش رویم.

**شئونات مذهبی و تزکیه در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد

در ادامه این نشست مهندس نرگس نورالله‌زاده و صادق تمهیدی به ذکر چالش‌ها و دغدغه‌های موجود در سیستم آموزش و پرورش پرداخته و موضوعاتی را که از قبل در اتاق فکر انجمن مطرح و مورد مداقه قرار گرفته بود عنوان کردند.

همچنین پس از بخش نخست پاسخ‌های مدیرکل آموزش و پرورش، دیگر اعضای حاضر در جلسه سوالات خود را از این دستگاه مطرح کردند.

از مهم‌ترین چالش‌ها و مسائلی که مطرح شد می‌توان به توجه به مسئله زنگ نماز در مدارس، سند ۲۰۳۰ و دغدغه گرایش برخی معلمان به این سند کذایی، تدریس دروس مربوط به فرهنگ قرآنی و دینی توسط افراد غیر متخصص و لزوم بکارگیری ظرفیت‌های حوزه علمیه در این رابطه، حذف دروسی مانند شهید فهمیده در کتب درسی و ارائه تصاویر نامناسب در برخی دروس از شخصیت‌های علمی چون زکریای رازی، کمرنگ شدن روحیه ایثار، حجاب و ارزش‌های اخلاقی در سیستم آموزشی ، توجه به شأن دینی و مذهبی شهر دارالمومنین و دارالمجاهدین، مصرف مواد مخدر در برخی مدارس استان در بین دانش آموزان، اخذ شهریه در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان علی‌رغم تأکید بر رایگان بودن ثبت نام و عدم دریافت وجه، هویت‌سازی و معرفت افزایی در مدارس، توجه به دانش‌آموزان ممتاز از غیر خانواده شاهد در پذیرش مدارس شاهد اشاره کرد.

**تزکیه و تربیت مقدم بر آموزش است

در ادامه این نشست؛ مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان در پاسخ به دغدغه‌های مطرح شده با اشاره به آیه ای از سوره جمعه و با بیان اینکه درقرآن کریم بحث تزکیه و تعلیم همواره مورد تاکید است گفت:در این آیه پس از طرح بعثت نبوی؛ دو مقوله تعلیم و تربیت مورد اهتمام قرار گرفته که بر همین اساس ما نیز در آموزش و پرورش بر این عقیده‌ایم که آموزش مقدمه‌ای بر تربیت و تربیت مقدم بر آموزش است.

محمد پورداود در ادامه سخنانش با بیان اینکه خوشبختانه درحال حاضر سندی در نظام آموزشی کشور در جریان است که من به همه شما اطمینان می دهم در استان همدان هیچ سندی جز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساری و جاری نیست و نخواهد بود؛ اظهارداشت: این سند برگرفته از آیات قرآن و سیره ائمه(ع) است.

وی با تاکید براساس سند مذکور؛ تعلیم و تربیت دارای تعریف مشخصی است؛ عنوان کرد: مطابق این سند؛ تعلیم و تربیت عبارت از هرگونه اقدام هدایت گرانه به منظور پرورش ادراکات، اقدامات، تصمیمات و تمایلات در چهار حوزه ارتباط انسان با خدا، ارتباط با خود، طبیعت و دیگران در راستای رسیدن به قرب الهی  می باشد که از این تعریف با عنوان حیات طیبه نام بره شده‌است.

این مقام مسئول در ادامه طی گزارشی با اشاره به اینکه در حال حاضر در آموزش و پرورش استان همدان چیزی در حدود ۲۸۷ هزار دانش آموز و ۴۰ هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته وجود دارد؛ خاطرنشان کرد: از این تعداد فرهنگی؛ ۲۲ هزار نفر شاغل و مابقی پیشکسوت و بازنشسته می باشند.

** هویت ایرانی اسلامی؛ حیات طیبه و مدرسه صالح سه محور مهم در سند تحول بنیادین

پورداود با اظهار به این امر که در حال حاضر در استان همدان ؛ حدود ۹ درصد از مدارس غیر دولتی می باشند، بار دیگر به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: در این سند سه موضوع بسیار مهم مورد تاکید است که می توان به موضوع هویت ایرانی اسلامی؛ حیات طیبه و مدرسه صالح اشاره کرد.

وی با بیان اینکه  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شامل مبانی نظری و عملی است؛ اظهارداشت: در این سند به سه جوهره اصلی اهتمام شده که از جمله آنها می توان به تربیت تمام ساعتی اشاره کرد که در این نوع از تربیت؛ تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی مقدم بر دیگر تربیت ها می باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش افزود: چرخش های کلان و تحول آفرین از دیگر موارد طرح شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بر همین مبنا؛ ما نه تنها به دنبال آموزش صرف نیستیم بلکه درصدد هستیم تا نظام آموزشی را به یک نهاد آموزشی، فرهنگی ،تربیتی و اجتماعی تبدیل نماییم.

وی با اشاره به اینکه پس از ورود به پست مدیریتی در آموزش و پرورش استان؛ آموزش تعلیم و تربیتی را اولویت کاری خود قرار دادم؛ گفت: حزب الف و حزب ب جایگاهی در آموزش و پرورش ندارد والبته به دلیل این رویکرد مورد هجمه نیز قرار گرفتم اما من به این رویکرد ادامه خواهم داد چرا که بر این باورم که تعلیم و تربیت باید اساس امور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه البته این سخنان به این معنا نیست که سایر دوستان و همکاران ما این موضوع را در اولویت کاری خود نداشتند؛ خاطرنشان کرد: پایه ریزی من بر این اساس است و البته در این مسیر هجمه ها را با جان و دل می پذیرم و بر این عقیده ام که همه ما باید دانش آموزان را در کلاس جمهوری اسلامی تربیت نماییم.

پورداود همچنین با تاکید بر اینکه دانش آموزان تربیت شده باید عناصری خداباور،سازنده و مفید باشند؛ تصریح کرد: نباید آموزش و پرورش به باشگاهی سیاسی تبدیل شود و در همین راستا ترویج روحیه ایثار و شهادت به عنوان یکی از دو رویکرد اصلی ما می باشد.

وی درادامه سخنانش با اشاره به محتواهای آموزشی و پرورشی در نظام آموزشی؛ اظهار داشت: تمامی محتواهای آموزشی ما به صورت متمرکزاز حوزه سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش نظام بندی و ارسال شده ضمن اینکه نقطه نظرات بازوان مشورتی نیز قابل انتقال می باشد.

** زندگی نامه و سیره عملی شهید “حاج حسین همدانی” وارد کتب اول متوسطه می‌شود

مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان همچنین با اشاره به اینکه در استان همدان شهدای تراز اولی تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است؛ عنوان کرد: از جمله محتواهای آموزشی بومی شده که از سال آینده در کتب اول متوسطه دانش آموزان استان همدان به آن پرداخته شده است؛ زندگی نامه و سیره عملی شهید “حاج حسین همدانی”است.

وی با بیان اینکه همچنین شهید احدی که در حوزه پزشکی اسطوره بودند ازمهرماه سال جاری در کتب درسی به آن پرداخته شده است، در بخش دیگری ازسخنانش بر اینکه آموزش سبک زندگی یکی از مهمترین اصول آموزشی است که باید مورد توجه قرار گیرد تأکید و بیان کرد: از آنجا که متاسفانه دانش آموزان ما برای ورود به زندگی آماده نشده اند؛ آموزش مهارتهای زندگی یکی ازاصول مورد تاکید در سند تحول بنیادین و اصول مورد دفاع در نظام آموزشی استان است.

پورداود افزود: مهارت نه گفتن، مهارت تاب آوری اجتماعی و مهارت های حرفه ای، از جمله مهارت آموزی های مورد تاکید مااست.

وی در ادامه به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این بیانیه یک بیانیه عارفانه، حکیمانه و تربیتی است بر همین اساس در استان همدان ستاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ۹ شهرستان استان و ۱۹ منطقه تشکیل و گام های اجرایی آن تدوین شد که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری همایش بزرگی تحت همین عنوان برگزار گردد.

** آموزش، تربیت و مشاوره تخصصی، سه ضلع  مثلث نظام آموزشی

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین با اشاره به اینکه بر اساس مفاهیم اصول تربیتی سه ضلع  مثلث نظام آموزشی؛ آموزش، تربیت و مشاوره تخصصی است؛ عنوان کرد: در ضلع تربیتی یکی ازارکان نیرومند؛خانواده ها هستند و بر همین اساس به نظر می رسد مدرسه، خانواده و اجتماع باید دست در دست هم دهند تا راه برون رفت از مشکلات مطروحه را پیدا نماییم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به تنهایی قادر نیست تمامی مشکلات را یک تنه مرتفع نماید و به کمک تمامی شما عزیزان نیازمندیم.

پورداود همچنین ضمن اشاره به نظام مقررات آسیب های اجتماعی بیان کرد:درهمین راستا این نظام به صورت پایلوت در سال جاری در مناطق حاشیه ای شهرستان بهار اجرایی شد که مطابق آن یکسری مشکلات و نارسایی های اجتماعی که به هر حال در بین دانش آموزان وجود دارداحصاء و برای برون رفت از آنها برنامه ریزی شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه استان همدان جز استانهای خوب در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی است؛ گفت: اگرچه این استان با عناوین “دارالمجاهدینودارالمومنین” مطرح است اما ما در نظام آموزشی و مقابله با آسیبها دست روی دست نگذاشته ایم و اقدامات اصلاحی ادامه دارد.

**یک هزار و ۷۰۰ نمازخانه در سطح استان تجهیز شده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان افزود: در استان همدان هم اکنون ۲ هزارو ۵۱۳ مدرسه وجود دارد که مفتخریم در سطح این مدارس یک هزارو ۷۰۰ نمازخانه را تجهیز و به روز نمودیم و امسال نیز اعتباراتی در همین راستا از استاندارد ی و قرارگاه سازندگی تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در مدارس ما ۴۸۰ ائمه جماعت به احیاء و اقامه نماز مشغول می‌باشند ضمن اینکه بر اساس طرح ابتکاری معرفت نیز تعدادی از دانش آموزان به منظور آموزش به قم و جمکران اعزام شدند.

پورداود همچنین به برگزاری یادمانها در سال جاری و سنوات گذشته اشاره و بیان کرد: از جمله آنها میتوان به یادمان مرتبط با فرزندان شهدا و کنگره ۲۱۲ شهید فرهنگی و سرداران شهید اشاره کرد.

وی افزود: اگرچه اقداماتی در این رابطه انجام شده اما هجمه دشمنان در این خصوص بسیار است به نحوی که امروزه ماهواره و فضای مجازی از جمله آسیب های جدی هستند که در راستای مقابله با این آسیب ها از نیروهای انتظامی و مدرسان خبره در فضای مجازی به منظور آموزش بهره گرفتیم.

پورداود در بخش پایانی سخنانش ضمن اشاره سخنان مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال جاری گفت: در این دیدارسخنان ارزشمندی ایراد شد از جمله اینکه” معلمان پایه گذاران تمدن نوین اسلامی هستند و اینکه نباید آموزش و پرورش چهل ساله پس از انقلاب را دست کم گرفت” چراکه افراد چون شهید رجایی دست پروده نظام آموزشی پس از انقلاب می باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=11538
  • دیدگاه‌ها برای بررسی چالش‌های آموزش و پرورش در انجمن فرهنگی ثاراله بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.