• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

برداشت ۲۸ هزار تن سیب از باغات رزن و درگزین

  • کد خبر : 92631
  • 27 آبان 1399 - 8:50
برداشت ۲۸ هزار تن سیب از باغات رزن و درگزین

با افزایش و گسترش باغات مکانیزه در شهرستان های رزن و درگزین، این خطه که سابقه بسیار بلند در کشاورزی و باغداری دارد می تواند به قطب باغداری در استان همدان و حتی غرب کشور بدل شود. به گزارش عصر همدان، رشد و توسعه هر کشوری به تقویت زیرساخت های آن در حوزه های مختلف […]

با افزایش و گسترش باغات مکانیزه در شهرستان های رزن و درگزین، این خطه که سابقه بسیار بلند در کشاورزی و باغداری دارد می تواند به قطب باغداری در استان همدان و حتی غرب کشور بدل شود.

به گزارش عصر همدان، رشد و توسعه هر کشوری به تقویت زیرساخت های آن در حوزه های مختلف بستگی دارد.

یکی از مهمترین زیرساختهای رشد و پیشرفت تامین منابع غذایی برای آن کشور و ایجاد مزیت های رقابتی در صنایع غذایی است.

تقویت و تامین منابع غذایی بدون تقوت کشاورزی و صنایع مرتبط با آن غیر ممکن است.

ایران به عنوان کشوری که مردمان آن از دیرباز اقدام به استفاده مناسب از زمینهای حاصلخیز و بهره برادری هدفمند از ذخیره آبهای خود بهره برده اند قطعا باید در این زیرساخت اساسی زندگی انسانها در شرایط مطلوبی قرار گیرد.

توجه ویژه به عرصه کشاورزی در جهت تامین زیرساختهای غذایی یکی از اولویت های اصلی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

این اولویت بندی موجب خودکفایی کشور در مقاطعی در زمینه های مهمی نظیر گندم و برخی محصولات حیاتی و راهبردی دیگر شده است.

شهرستانهای رزن و درگزین از قرنهای بسیار دور دارای تولیدات کشاورزی بوده اند و شغل اول مردمان این مناطق دامداری و کشاورزی بوده است.

در سالهای اخیر نیز کشت مصحولات باغی در شهرستان از حالت سنتی خود به شرایط صنعتی تغییر جهت داده و این اقدام که حاصل تلاشهای کشاورزان، باغداران و مسئولین است موجب افزایش میزان تولید و کیفیت محصولات شده است.

در این خصوص مدیر جهاد کشاورزی شهرستانهای رزن و درگزین در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: سطح باغات شهرستان های رزن و درگزین را ۶ هزار هکتار است.

محمود فتحی با بیان اینکه از این میزان ۸۰۰ هکتار آن سیب درختی است، ادامه داد: در باغات به شیوه سنتی میزان برداشت ۱۵ الی ۲۰ تن در هر هکتار بوده است.

وی با اشاره به اینکه در باغهای مکانیزه این میزان به ۸۰ تن در هر هکتار می رسد، افزود: ترویج نهال های پایه کوتاه و آبیاری قطره ای موجب پر بازده بودن باغات و برداشت آسانتر شده است.

فتحی از برداشت محصولات باغی بخوص سیب از ۱۵ مرداد تا آخر آبان ماه در شهرستان خبر داد و گفت: این برداشت قبل از سرمازدگی باغات به پایان می رسد.

یکی از باغداران در شهرستان درگزین نبود سردخانه در این منطقه را از مشکلات باغداران دانست و گفت: به علت طولانی بودن مسافت مسیر سردخانه باغداران در این شهرستان باید محصولات خود را پس از برداشت به بازار عرضه کنند.

به گزارش عصر همدان، در حالی که احداث سردخانه ۳۰ هزار تنی کیمیا در سالهای گذشته موجب شده است باغداران رزنی محصولات خود را برای سورت به این سردخانه واگذار کنند و در زمستان با قیمت مناسب به فروش برسانند.

اما بعضا برخی مشکلات موجب فروش ارزان قیمت این میوه ها به دلالان شده است که بایستی این مسئله مدیریت شود.

به نظر می رسد با افزایش و گسترش باغات مکانیزه در شهرستان های رزن و درگزین این خطه که سابقه بسیار بلند در کشاورزی و باغداری دارد می تواند به قطب باغداری در استان همدان و حتی غرب کشور بدل شود.

انتهای پیام/م

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=92631
  • دیدگاه‌ها برای برداشت ۲۸ هزار تن سیب از باغات رزن و درگزین بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.