• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

برجام؛ یا همه یا هیچکس!

  • کد خبر : 8756
  • 16 تیر 1398 - 10:51
برجام؛ یا همه یا هیچکس!

با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا، دومین گام اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات هسته ای امروز اجرایی می شود؟ به گزارش عصر همدان، پس از خروج غیر قانونی، قلدرمابانه و غیر مسئولانه آمریکا از توافق هسته ای، کشورهای اروپایی همواره بر پایبندی به این توافق تاکید داشتند تاکیداتی که نه […]

با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا، دومین گام اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات هسته ای امروز اجرایی می شود؟
به گزارش عصر همدان، پس از خروج غیر قانونی، قلدرمابانه و غیر مسئولانه آمریکا از توافق هسته ای، کشورهای اروپایی همواره بر پایبندی به این توافق تاکید داشتند تاکیداتی که نه اقدامی و نه عملی از طرف اروپایی برجام دیده نشد و بالاخره کاسه صبر استراتژِک ایران لبریز شد و پس از یک سال، در اقدامی کاملاًً انقلابی و مقتدرانه شورای عالی امنیت ملی در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ برخی از تعهدات برجامی ایران را متوقف کرد.
در بیانیه صادر شده، اجرای تعهدات ایران، منوط به اجرای تعهدات طرف اروپایی برجام است و در غیر اینصورت جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود در برجام را مرحله به مرحله متوقف خواهد کرد و در واقع ایران روی دیگر سکه برجام را نشان خواهد داد!
مهلت ۶۰ روزه‌ ایران به اروپا امروز پایان یافت و با با شروع گام دوم کاهش تعهدات از جانب ایران که به خاطر بد عهدی و عدم پایبندی آمریکا و اروپا به برجام بود، نه از برجامی که فتح الفتوح خوانده شد باقی می ماند و نه از گلابی برجامی که نوید داده شد چیزی عاید ایران می شود!!
توافق هسته‌ای که راه پر فراز و نشیبی را طی کرد اینک به مرحله ای رسیده است که نه طرف آمریکایی به تعهدات خود مبنی بر لغو تحریم ها عمل کرد و نه طرف اروپایی، با این حال گفتگو بر سر موضوعاتی که محل اختلاف بین ایران و دیگر کشور های غربی است به تعبیر رئیس جمهور کشورمان دیوانگی است!
دلخوش کردن به انجام تعهدات توسط طرف اروپایی سرابی بیش نیست چرا که اتحادیه اروپا بعد از بیانیه شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای، تعیین مهلت ۶۰ روزه از سوی ایران به اروپا را به صراحت رد کرد و با کمال وقاحت از لزوم پایبندی ایران به توافق برجام سخن گفت!
هر چند به زعم مسئولان دولتی، «برجام همچنان پابرجا است» اما مسئول برجام (رئیس جمهور) گفته که اگر این کشورها ظرف مهلت ۶۰ روزه نتوانند انتظارات ایران را در زمینه تحریم‌های نفتی و بانکی محقق سازند، ایران برخی دیگر از تعهدات برجامی خود را تعلیق خواهد کرد.
در همین خصوص و در راستای وظیفه دولت در قبال کاهش تعهدات برای حفظ منافع ملی با برخی از نمایندگان استان همدان گفتگویی داشتیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: ایران باید این مسیری که در مرحله ۶۰ روزه اول طی کرده ادامه دهد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص و با اشاره به کانال مالی اروپا که چندین ماه جمهوری اسلامی ایران معطل آن مانده است گفت: اروپا اعلام کرده بود که از برجام خارج نمی شود و در قبال آن تعهد دارد که نسبت به ایران اقداماتی را انجام دهد و می بایست بر خلاف تحریمی که امریکا علیه ملت ما انجام داده، وارد عمل می شد و این مسئله را حل و یک کانال مالی مناسبی برای انجام مبادلات مالی تعریف می کرد.
محمد مهدی مفتح افزود: بعد از مدت ها معطلی، اروپا در نهایت کانال مالی اینستکس را تعریف کرد تا با این کار بتواند تبادلات مالی را انجام دهد، اما از ابتدا کانال مالی به گونه ای بود که به هیچ عنوان کارایی و کارآمدی نداشت.
وی تأکید کرد: اروپا کانال مالی اینستکس را به گونه ای تعریف کرده بود که مثل نبودش است و درعمل تأثیری نداشت، به همین ترتیب نتوانست مشکلی را حل کند و تحریمی را که امریکا بر خلاف برجام انجام داده بود نقض کند و در عمل کشور ما همچنان در تحریم است.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با فشاری که ایران وارد کرد و اولتیماتومی که به اروپا داد، در ظاهر تحرکی در اروپایان ایجاد شد و امروز این مهلت ۶۰ روزه به پایان رسید در حالی که نه تنها اقدامی از سوی اروپایی ها دیده نشده بلکه آنان با کانال مالی اینستکس ملت ما را به سخره گرفته اند.
مفتح با بیان اینکه اروپایی مدتی هستند این کانال مالی در دست فعال شدن است، ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی شرایطی را برای اجرایی شدن این کانال اعلام کرد و در صورتی که این کانال شرایط تعریف شده ایران را داشته باشد می تواند بخشی از مسائل پیش رور را حل کند. یکی از آن شروط این بود که کانال اینستکس منبع درآمدی حاصل از صادرات نفت ایران به اروپا باشد، در حقیقت این شرط اگر اتفاق بیافتد اروپا باید از ایران نفت را خریداری کند و تحریم نفت آمریکا علیه نفت را نقض کند.
وی تاکید کرد: به نظرم ایران باید همچنان این مسیری که در مرحله ۶۰ روزه اول طی کرده ادامه دهد و اقدامات شدیدتری را در مرحله دوم انجام دهد، چرا که ملت ما اقدامی از سوی اروپایی در مهلت ۶۰ روزه اول ندیده است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا گفت: من به عملیاتی شدن اینستکس خوشبین نیستم و جمهوری اسلامی ایران طبق زمانبندی اعلام شده پیش می رود و اگر اروپایی ها به تعهداتشان عمل نکنند ما کار خودمان را انجام می دهیم.
امیر خجسته با بیان اینکه اروپا از ایران زمان زیادی را گرفت تاکید کرد:اروپا باید در برجام یک موضع مشخصی در برابر آمریکا می گرفت اما به خاطر تسلط امریکا بر اروپا نتوانست موضع بگیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که دولت در برابر اینستکس چه واکنشی باید از خود نشان دهد افزود: برخی از دولتی ها و مسئولین به این اینستکس خوشبین هستند و دولت باید از موضع جمهوری اسلامی دفاع کند، فرمایشات رهبری را نصب العین قرار دهد و مصلحت کشور را در نظر بگیرند.
دبیر هیات رئیسه مجلس:باید اقدام متقابل صورت گیرد
دبیر هیأت رئیسه مجلس و نماینده مردم اسدآباد در این خصوص گفت: نباید دولت اشتباهی که همیشه مرتکب شده، تکرار کند و چوب حراج به اقتدار جمهوری اسلامی بزند؛ باید اقدام متقابل صورت گیرد.
اکبر رنجبرزاده در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا برای انجام تعهدات برجام و عدم اجرای این تعهدات از سوی آنها و همچنین مطرح شدن موضوع اینستکس توسط دولت، اظهار کرد: نباید ما در اقتدار جمهوری اسلامی دچار تردید شویم و آن را به نوعی متزلزل کنیم. حق مسلم ایران است که بتواند در چهارچوب برجام اقدامات متقابل را انجام دهد.
وی ادامه داد: کشورهای اروپایی به نوعی با ظرافت زمان را به نحوه آمریکایی ها در دست گرفته اند تا کشور ما هیچ گونه اقدام مثبتی در جهت برجام انجام ندهد و تحریم‌ها تداوم پیدا کند. این آن برجامی نبود که آن را امضا کردیم و تعهد دادیم و آنها هم تعهد پذیرفتند، ضرورتی هم برای توقف وجود ندارد و نباید تن به این مسئله داد که بار دیگر صبر پیشه کنیم.
در ادامه نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی تصمیم خود را درباره اینستکس و برجام گرفته است و بهتر است افراد معدودی که از اروپا حمایت میکنند حیثیت خود را به حیثیت از دست رفته اروپاییان گره نزنند گفت: اروپاییان یکسال است حرف از اینستکس میزنند تا کانال های مالی درست کنند و مبادلات پولی و بانکی انجام شود، این کار اصلاً سخت نیست و به سرعت هم راه می افتند و عملی می شود اما اراده ندارند و با این موضوع فقط به دنبال فرصت سوزی هستند.
عضو کمیسیون قضایی مجلس:اگردولت کوتاهی کند ما تعارف نداریم
محمد علی پور مختار با تاکید بر اینکه تنها خواسته اروپا این است که ایران به همه تعهدات خود همچون قبل پایبند باشد تصریح کرد: این در حالی است که حتی خودشان به صورت قطره چکانی هم حداقل کارها را انجام نمی دهند و فقط بعداز چند وقت چیزی را اعلام می کنند و اینگونه قصد دارند ما همچنان در مسیر بلاتکلیفی و تحت فشار باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه مهلت اروپاییان برای عمل به تعهداتشان امروز تمام می شود تاکید کرد: بر اساس تصمیماتی که شورای عالی امنیت ملی گرفته است برای تجدید نظر در تعهدات برجامی علی الحساب داخل برجام هستند و ایران هم رسما اعلام کرده در برجام هستیم و به تعهدات عمل می کنیم اما برخلاف اروپا متعهد هستیم ولی در همین قالب روند کاهش تعهداتمان را دنبال می کنیم.
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس، در پایان از ایستادگی مجلس در برابر اشتباهات دولت خبر داد و گفت: اگردولت کوتاهی کند ما تعارف نداریم و در مجلس با کوتاهی دولت برخورد خواهیم کرد چرا که باید پیگیر باشد، این دیگر حقوق ملت است، مردم تحت فشارند و تحریم ها را تحمل می کنند تا عزت و جایگاه کشورشان را حفظ کنند و دولت باید از این دفاع کند.
«برجام یا برای همه یا برای هیچ کس» و این گزاره صرفا با تامین منافع جمهوری اسلامی محقق خواهد شد. برجامی که از آن بعنوان توافق برد_برد یاد می کردند اینک جسم و روح آن توسط امریکا و بعد تر توسط اروپا لگد مال شد. عملکرد امریکا و اروپا در خصوص پایبندی به توافق موسوم به برجام به جایی رسید که جمهوری اسلامی ایران ناچارا برای ایستادگی در برابر گستاخی های کشور های غربی برخی از تعهداتش را کاهش داد و در این راستا مقرر شده است که بعد از اتمام مهلت ۶۰ روزه، امروز ایران گام دوم کاهش تعهدات خود را آغاز کند و اینکه کاهش تعهدات به چه نحو و با چه کم و کیفی باید باشد در این وجیزه نمیگنجد و چیزی که فاضح و فاضح است این است که ایران نباید دلخوش به آمریکا و اروپا باشد! در واقع ایران نه از برجامی که خسارت محض بود منفعتی برد و نه از اینستکس که شوخی تلخ است عایدی خواهد برد.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=8756
  • دیدگاه‌ها برای برجام؛ یا همه یا هیچکس! بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.