• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

بحران کم آبی استان از کجا سرچشمه می گیرد؟

  • کد خبر : 14298
  • 19 مرداد 1398 - 9:22
بحران کم آبی استان از کجا سرچشمه می گیرد؟

عده ای معتقدند مشکل کم آبی استان به شیوه فعالیت نیروگاه شهید مفتح و نحوه آبیاری غلط و سنتی توسط کشاورزان مربوط میشود و مسئولین زیربط باید قبل از شروع بحران روش های خود را اصلاح کنند.   به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان، یکی از مشکلاتی که این روزها در استان همدان بیان […]

عده ای معتقدند مشکل کم آبی استان به شیوه فعالیت نیروگاه شهید مفتح و نحوه آبیاری غلط و سنتی توسط کشاورزان مربوط میشود و مسئولین زیربط باید قبل از شروع بحران روش های خود را اصلاح کنند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان، یکی از مشکلاتی که این روزها در استان همدان بیان می شود مشکل کم آبی می باشد که طی چندسال اخیر باعث ایجاد فروچاله هایی در برخی از دشت های استان شده است.

با توجه به میزان بارش ها درسال گذشته همدان یکی از استان های پر بارش کشوربوده است و همین موضوع باعث شد اکثر چاه ها وسفره های زیرزمینی دوباره پراز آب شوند.

یکی از مهمترین مسائلی که به کم آبی استان برمیگردد استفاده نیروگاه شهید مفتح از چاه ها ی اطراف نیروگاه و همچنین برداشت بی رویه آب توسط کشاورزان آن منطقه است.

روش آبیاری زمین های کشاورزی در استان نیز از مسائل مهمی است که باعث استفاده بی رویه و غلط از منابع آبی استان میشود.

در ادامه گفتگویی با برخی مسئولین زیربط داشتیم که خواهید خواند.

نیروگاه بخاطر مشکلات کم آبی روش خود را اصلاح کرده

محمودرضا عراقی، معاون عمرانی استاندارد ی همدان، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان، با بیان اینکه میزان استفاده نیروگاه شهید مفتح از منابع آبی حداکثر بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر مکعب است  گفت: این درحالی است که مصرف آب همدان حدود سه میلیارد متر مکعب است.

وی، با اشاره براینکه حدود ۸ ملیون متر معکب از پساب فاضلاب همدان به نیروگاه شهید مفتح می رود افزود: با این اقدام شرایط کم شدن آب و سفره های زیرزمینی منطقه در حال حاضر بهتر شده است.

معاون عمرانی استاندارد ی همدان، با اشاره بر وجود فروچاله های اطراف نیروگاه تصریح کرد: این ها یک شبه به وجود نیامده و منبعی که بیست سال ازآن استفاده میشود همین اتفاق برایش میافتد.

وی،با بیان اینکه در این منطقه نه تنها نیروگاه بلکه چاه های مجازوغیرمجاز کشاورزی زیادی هستند که از سفره آب زیرزمینی استفاده کردند گفت: آب منطقه ای طی چندسال اخیر جلوی کسانی که به صورت غیرمجاز در آن منطقه چاه حفر کردند را گرفته است و همچنان باید جلوی استفاده از چاه های مجاز وغیرمجاز را بگیرد.

عراقی، با تاکید بر اینکه درحال حاضر نیروگاه از پساب استفاده میکند و در تلاش است روش خود را از تر به خشک تبدیل کند یادآور شد: نیروگاه قابل اصلاح بوده وباعث رونق استان است.

شرکت آب و فاضلاب مانع برداشت نیروگاه از آب شرب شد

در ادامه سیدهادی حسینی بیدار، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان، با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب شهر همدان درحال حاضر مراحل اجرایی ساخت خود را طی میکند و طراحی آن براساس تصفیه برای استفاده در مصارف کشاورزی می باشد گفت: به دلیل شرایط بحرانی منطقه و خشکسالی های اخیر در سال ۹۱ این پروژه در مدار بهره برادری قرارگرفته است.

وی، با اشاره براینکه شرکت با صنعتی کردن پساب خروجی از تصفیه خانه و ارسال به نیروگاه شهید مفتح همدان سعی دارد جلوی برداشت نیروگاه از منابع آب شرب زیرزمینی، را بگیرد افزود: این اقدام به حفظ آب های زیرزمینی وکشاورزی منطقه کمک و باعث پیشگیری از فرسایش خاک، بیابان زایی و وقوع ریزگردها در آینده در منطقه خواهد شد.

حسینی بیدار، با تاکید بر اینکه این موضوع به آن دلیل اهمیت دارد که متوسط دبی ارسالی به نیروگاه با حدود۵۰ حلقه از چاه های آب شرب فامنین و کبودراهنگ برابری میکند تصریح کرد: شرکت با سرانجام رسیدن این پرو‌ژه و بهره برادری از آن، معنای واقعی اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل را به صورت عملی و بالاترین بهره وری به سرانجام رساند.

تصفیه خانه همه ی استاندارد دها را رعایت میکند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان، با بیان اینکه تصفیه خانه در دو بخش مایع و لجن با استفاده از فرآیندStep feed  و استفاده از هاضم های بی هوازی برای تثبت لجن اجرا می گردد گفت: فاز مایع تصفیه خانه جهت مصارف کشاورزی در تابستان سال ۹۱ افتتاح و بهره برادری شد وعملیات باقیمانده و تکمیلی بخش لجن در حال انجام است.

وی، با اشاره بر اینکه هر مدول ظرفیتی حدود ۶۴۰ لیتربر ثانیه دارد خاطر نشان کرد: جمعیت تحت پوشش هر مدول ۲۵۰ هزار نفر است و فرآیند تصفیه باید به گونه ای باشد که استاندارد د های تخلیه به چاه های جاذب را بر اساس ماده ۵ آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب را رعایت کند.

حسینی بیدار، در ادامه با بیان اثرات مثبت این طرح افزود: افزایش سودآوری فعالیت های کشاورزی منطقه و پیشگیری از مهاجرت کشاورزان، کاهش برداشت آب زیرزمینی توسط کشاورزان و نیروگاه و به تبع آن کاهش اثرات منفی زیست محیطی از مهمترین فواید این طرح است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان، به حذف فاضلاب رها شده در محیط زیست و کاهش تولید محصولات غذایی با فاضلاب خام در رابطه با این طرح اشاره کرد و گفت: تا قبل از احداث تصفیه خانه فاضلاب همدان طبق آمار منتشره در سال ۱۳۷۹ تعداد ۴۰۸ وبا، ۱۴۸ حصبه و ۴۴۹۳ مورد بیماریهای ناشی از انگل روده ای گزارش شده بود که با این طرح آلودگی های محیطی از جمله رودخانه ها و آبهای سطحی و زیرزمینی، معابر عمومی، زمین های حاصلخیز اطراف شهر رفع شد.

در پایان باید گفت اقدام بزرگ شرکت آب و فاضلاب همدان، بسیار مفید بوده و کمک بزرگی به حفظ محیط زیست و افزایش روند کم آبی در استان دارد.

امید است در آینده با اقدامات سایر دستگاه های اجرایی و اداره هایی همچون جهاد کشاورزی شاهد اصلاح روند استفاده از منابع آبی باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=14298
  • دیدگاه‌ها برای بحران کم آبی استان از کجا سرچشمه می گیرد؟ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.