• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4
در گفتگو با یک ماما مطرح شد؛

افزایش ایمنی نوزاد با تغذیه از شیر مادر/ اگر کودک باهوش می‌خواهید شیرخشک را ممنوع کنید!

  • کد خبر : 192022
  • 10 مرداد 1402 - 8:13
افزایش ایمنی نوزاد با تغذیه از شیر مادر/ اگر کودک باهوش می‌خواهید شیرخشک را ممنوع کنید!
کارشناس ارشد مامایی با بیان اینکه هیچ چیز جایگزین شیر مادر خصوصا در طول شش ماه نخست تولد نیست گفت: مصرف شیر مادر از نظر رشد ذهن و افزایش میزان ضریب هوشی بر نوزاد تأثیر می‌گذارد و علاوه بر افزایش ارتباط عاطفی مادر و نوزاد باعث تقویت سطح سیستم ایمنی نوزاد می‌شود‌.

فاطمه قمری مهران در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه دوره شیرخوارگی تاثیرگذارترین مرحله در رشد و نمو کودک است گفت: شیر مادر تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز کودک  را در شش ماه اول زندگی تأمین می‌کند در نتیجه بهترین شیر برای نوزادان شیر مادر است.

وی با اشاره به اینکه شیر مادر سرشار از موادی است که برای مبارزه با بیماری‌ها از کودک محافظت می‌کند افزود: از نظر علمی ثابت شده است که افرادی که در نوزادی از شیر مادر تغذیه کرده‌اند در بزرگسالی از ابتلا به دیابت، چاقی، سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر در امان هستند.

قمری مهران با تاکید براینکه بهتر است تغذیۀ نوزاد به خصوص در شش ماه اول منحصراً و فقط با شیر مادر انجام شود تصریح کرد: هیچ چیز جایگزین شیر مادر خصوصا در طول شش ماه نخست تولد نیست.

این ماما ادامه داد: برای افزایش ارتباط عاطفی مادر و نوزاد و افزایش موفقیت مادر در شیردهی، باید در ساعت اول بعد تولد شیردهی توسط مادر انجام شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه اشتباه رایجی بین مادران وجود دارد که شیر آغوز که شیر ابتدایی و بلافاصله بعد زایمان را دور می‌ریزند گفت: مادران تصور می کنند این شیر اولیه باعث زردی نوزاد می‌شود در صورتی که آغوز سرشار از فاکتورهای ایمنی بوده و برای سلامت نوزاد بسیار ضروری است.

قمری مهران با اشاره به اینکه شیر مادر علاوه بر افزایش ایمنی نوزاد، در هر زمانی با دمای مناسب و با توجه به نیاز کودک در دسترس او است افزود: برای درست کردن شیرخشک نیاز به آب و استریل کردن بطری و سرشیشه و حمل آنها است اما شیر مادر بدون آنکه گرم  یا سرد باشد قابل مصرف است.

این ماما خاطرنشان کرد: تغذیه‌ی نوزاد با شیر مادر، این اطمینان را به والدین می‌دهد که نوزاد به طور مناسب و مطلوبی رشد می‌کند و تکامل می‌یابد. وی با تاکید براینکه مصرف شیر مادر از نظر رشد ذهن و افزایش میزان ضریب هوشی بر نوزاد تأثیر می‌گذارد گفت: بنابراین کودکانی که شیر مادر مصرف می‌کنند، سالم‌تر هستند و حتی شیردهی علاوه بر نوزاد برای مادر نیز مفید است.

قمری مهران با بیان اینکه شیردهی باعث سوختن چربی‌های اضافی می‌شود و در کاهش وزن اضافی ناشی از بارداری کمک می‌کند اظهار کرد: شیردهی باعث آزادسازی هورمون اکسی‌توسین می‌شود که خود در بازگشت رحم به اندازه‌ی پیش از زمان بارداری و کاهش خونریزی رحم بعد از تولد موثر است.

این ماما تاکید کرد: شیر دادن به نوزاد در کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان و پوکی استخوان تاثیرگذار است.

وی در پایان با بیان اینکه در کودکانی که شیر خشک مصرف می‌کنند  احتمال ابتلا به بیماریهای عفونی، تنفسی و اسهال در سنین کمتر از دو سال  بیشتر است گفت: با توجه به اینکه ترکیب شیرخشک به گونه‌ای است که کودک چاق‌تر می‌شود بیماری‌هایی همچون دیابت، چربی، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و آرتروز در بزرگسالی سلامتی این افراد را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/ سعیدی

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=192022
  • دیدگاه‌ها برای افزایش ایمنی نوزاد با تغذیه از شیر مادر/ اگر کودک باهوش می‌خواهید شیرخشک را ممنوع کنید! بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.