• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4

استادیوم مدرن “شهید مفتح” قربانی جانمایی نامناسب

  • کد خبر : 24773
  • 13 مهر 1398 - 8:43
استادیوم مدرن “شهید مفتح” قربانی جانمایی نامناسب

استادیوم ۱۵ هزار نفری شهید مفتح در استان همدان یکی از معتبرترین استادیوم های کشور است که به علت مکان نامناسبی که دارد استفاده چندانی ندارد و بلااستفاده مانده است . به گزارش عصر همدان؛ با توجه به سیاست‌های‌ دولت نهم و دهم مبنی بر توسعه زیرساخت‌های ورزشی کشور، سرانه فضای ورزشی استان همدان نیز […]

استادیوم ۱۵ هزار نفری شهید مفتح در استان همدان یکی از معتبرترین استادیوم های کشور است که به علت مکان نامناسبی که دارد استفاده چندانی ندارد و بلااستفاده مانده است .

به گزارش عصر همدان؛ با توجه به سیاست‌های‌ دولت نهم و دهم مبنی بر توسعه زیرساخت‌های ورزشی کشور، سرانه فضای ورزشی استان همدان نیز با افتتاح پروژه‌های متعدد افزایش یافت.

از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در این مدت به بهره‌برادری رسید می‌توان به استادیوم ۱۵ هزار نفری شهید مفتح، سالن ۶ هزار نفری انقلاب، استادیوم ۷ هزار نفری شهید حاجی‌بابایی مریانج، سالن صخره‌نوردی فرهاد، پیست اسکی تاریک‌دره، سالن ۳ هزار نفری ملایر، سالن‌های ۲ هزار نفری کبودرآهنگ، رزن، تویسرکان و بهار و همچنین خانه کشتی نهاوند و ملایر اشاره کرد.

اما به عقیده کارشناسان در ساخت برخی از این اماکن ورزشی آنطور که باید مطالعات دقیقی صورت نگرفت و بیشتر این اماکن به دلیل اصرار بر تسریع در ساخت از جانمایی مناسبی برخوردار نبودند که از آن جمله می‌توان به استادیوم ۱۵ هزارنفری شهید مفتح همدان اشاره کرد.

دوری استادیوم شهید مفتح از شهر

این استادیوم در سال ۱۳۸۸ توسط علی‌آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی وقت افتتاح شد.

وی در زمان افتتاح این پروژه از برگزاری مسابقات بین المللی مهم در استادیوم شهید مفتح خبر داد.

محل دور این استادیوم از شهر همدان و عدم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و امنیت کمی که در مسیر این استادیوم وجود دارد باعث شد هیچ بازی بین المللی در این مکان برگزار نشود و معمولا محل تمرین تیم های استانی شد که با مشکل مکان و محل تمرین روبرو بودند .‌

در حال حاضر استادیوم ۱۵ هزار نفری شهید مفتح همدان به محل تمرین تیم‌های شهرداری و پاس نمایندگان فوتبال همدان در لیگ ۲ تبدیل شده و سال‌هاست در این استادیوم مسابقه رسمی برگزار نشده است و حتی تیم پاس همدان در بازی جام حذفی خود در مقابل تیم تراکتورسازی حاضر نشد در این استادیوم به میدان برود و تیم تراکتورسازی هم به دلیل دوری این استادیوم از هتل خود در همدان ترجیح داد بدون تمرین در شهر میزبان به مصاف تیم پاس برود.

استادیوم شهید مفتح استادیومی مدرن و مجهز

استادیوم ۱۵ هزار نفری شهید مفتح در مجموعه ورزشی به همین نام با وسعت ۳۰ هزار متر مربع واقع شده است.

این استادیوم مجهز به سامانه گرمایشی از کف چمن، شبکه آبیاری خودکار، روشنایی زمین چمن، سونای خشک و رختکن مجزا برای هر تیم، پیست دوومیدانی، صاعقه گیر و صفحه نمایش است.

ورزشگاه بزرگ شهید مفتح همدان که جمعیتی بالغ بر ۱۵هزار نفر را ظرفیت دارد استادیومی است که چمن ان با سیستم مشابه زمین چمن استادیوم آزادی تامین می شود و در سال ۸۸ هزینه ای بالغ بر ۸ میلیارد تومان صرف این مکان شده است .

این ورزشگاه در کیلومتر ۵ جاده همدان _ ملایر واقع شده و به دلیل دوری از مرکز شهر هیچ تیمی حاضر نیست در این ورزشگاه مسابقات رسمی خود را برگزار کند و به دلیل عدم استفاده از این استادیوم سازه‌های آن دچار فرسودگی و تخریب شده و بعضا عکس‌هایی از وصعیت نابسامان این استادیوم در فضای مجازی منتشر می‌شود.

جانمایی نامناسب ورزشگاه مفتح

سخنگوی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در گفتگو با خبرنگار. عصر همدان؛ با بیان این که مدیران ارشد ورزشی در یک دوره ملاحظاتی را برای ساخت استادیوم‌ها در نظر گرفتند اظهار داشت: در آن مقطع به دلیل افزایش جمعیت شهرها تصمیم بر آن بود که به منظور حفظ امنیت استادیوم‌های فوتبال در خارج از محدوده شهر ساخته شود.

حمدالله چاروسایی افزود: بر پایه این تفکر چندین استادیوم ۱۵ هزارنفری در شهرهای مختلف کشور در آن مقطع ساخته شد که یکی از آن‌ها استادیوم شهید مفتح همدان بود.

وی با اذعان به جانمایی نامناسب این استادیوم گفت: استادیوم شهید مفتح در مجموعه ورزشی شهید مفتح واقع شده است و ورزش استان از دیگر زیرساخت‌های این مجموعه از جمله پیست موتورسواری و اتومبیلرانی آن بهره‌ می‌برد.

چاروسایی با اشاره به این در حال حاضر تیم‌های پاس و شهرداری تمرینات خود را در این استادیوم پیگیری می‌کنند عنوان کرد: بسیاری از مشکلات این استادیوم در دوره مدیریت محسن جهانشیر مرتفع شده و این استادیوم در صورت تمایل تیم‌های پاس و شهرداری آمادگی میزبانی از مسابقاتشان را دارد.

جانمایی مناسب اولویت ساخت یک مکان ورزشی

یک کارشناس ارشد معماری در گفتگو با خبرنگار…. با اشاره به این که مهم‌ترین نکته‌ در ساخت اماکن ورزشی که باید که باید مورد توجه سازندگان قرار بگیرد دسترسی آسان است اظهار داشت: در کشورهایی که در ورزش مطرح هستند در ساخت استادیوم مولفه‌هایی چون زیبایی بصری، دسترسی آسان، مسیر رفت و آمد استاندارد د، همجواری با ایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عمومی و ساخت پارکینگ اختصاصی لحاظ می‌شود.

امین شمشیری تاکید کرد: در ساخت استادیوم شهید مفتح همدان این مولفه‌ها در نظر گرفته نشده است و فاصله استادیوم از مرکز شهر زیاد و دسترسی به آن سخت است.

وی تصریح کرد: جاده فرعی استادیوم هم از روشنایی و ایمنی لازم برخوردار نیست و به همین دلیل تماشاگران برای رفتن به این استادیوم رغبتی از خود نشان نمی‌دهند.

شمشیری افزود: عدم استقبال تماشاگران از بازی‌هایی که در این استادیوم برگزار می‌شد باعث شد تا تیم‌ها دیگر تمایلی برای بازی در ورزشگاه مفتح نداشته باشند.

وی با بیان این که همه استادیوم‌هایی که در دهه ۸۰ در کشور ساخته شدند در قالب یک پلان بیضی شکل با ستون‌ها و سکوهای بتنی طراحی شدند و از یک معماری پیشرفته و چشم نواز بهره نمی‌برند گفت: در این نوع طراحی تماشاگر اشراف کاملی به زمین مسابقه ندارند و این درحالی است که اسراف تماشاگر به زمین در ساخت استادیوم‌ها باید لحاظ شود.

شمشیری با بیان اینکه در ساخت اماکن ورزشی حتما باید جانمایی مناسب صورت بگیرد تاکید کرد: با وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور دیگر نباید بودجه های عمرانی اینگونه هدر رود.

وی تصریح کرد: برگزار نشدن مسابقات رسمی در این استادیوم باعث می‌شود که سرعت تخریب و فرسودگی آن افزایش یابد و عمر استفاده از این مجموعه کوتاه شود که این موضوع باید مورد توجه متولیان ورزش استان قرار بگیرد.

انتهای پیام/د

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=24773
  • دیدگاه‌ها برای استادیوم مدرن “شهید مفتح” قربانی جانمایی نامناسب بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.