• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

ارسال گزارشات به سامانه سجام گامی مهم در جهت کاهش حجم ورودی پرونده‌های قضایی است

  • کد خبر : 78859
  • 19 مرداد 1399 - 10:33
ارسال گزارشات به سامانه سجام گامی مهم در جهت کاهش حجم ورودی پرونده‌های قضایی است

عباس نجفی گفت: ارسال گزارشات به سامانه سجام موجب افزایش مشارکت‌های مردمی، مسئولیت پذیری اجتماعی و جلوگیری از شکل‌گیری دعاوی مختلف و در نهایت موجب کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی می شود. عباس نجفی، معاون قضایی و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در جمع خبرنگاران اظهار […]

عباس نجفی گفت: ارسال گزارشات به سامانه سجام موجب افزایش مشارکت‌های مردمی، مسئولیت پذیری اجتماعی و جلوگیری از شکل‌گیری دعاوی مختلف و در نهایت موجب کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی می شود.

عباس نجفی، معاون قضایی و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از وظایف اصلی قوه قضائیه بر اساس بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم است.

وی افزود: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس محترم قوه قضائیه این معاونت در صدد است با هدف پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات از حداکثر ظرفیت‌های مردمی در قالب اشخاص حقیقی در سازمان‌های مردم نهاد استفاده کند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با بیان اینکه استفاده از این ظرفیت در مبانی دینی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر دیده شده است، عنوان کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی در جای جای قانون اساسی در موضوعات مختلف پیش‌بینی شده و در این معاونت نیز با راه‌اندازی سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) اقدام به ایجاد بستر مناسب جهت دریافت گزارشات مردمی در حوزه تخلفات و جرایم در سطح ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف جامعه کرده است.

نجفی با بیان اینکه از محاسن سامانه سجام امکان دسترسی عموم مردم تحت عنوان دیده‌بانان پیشگیری بدون افشاء هویت آنان است، اظهار کرد:  کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با ورود به سامانه به آدرس: http://sajam.scpd.ir نسبت به درج اطلاعات اولیه و ارسال گزارشات خود اقدام نمایند.

وی ادامه داد: کلیه گزارشات ثبت شده به صورت روزانه توسط کارشناسان معاونت پیشگیری از وقوع جرم رصد و حسب مورد جهت رسیدگی و اعلام نتایج به دستگاه مربوط ابلاغ و تاحصول نتیجه پیگیری می شود.

معاون قضایی دادگستری کل استان همدان گفت: هر موضوع مجرمانه یا تخلفی (مانند تخلف کارمندان در ادارت) که به سامانه اعلام گردد به هیئت بررسی ارجاع داده می‌شود و پس از بررسی‌های مورد نیاز دستور پیگیری و رسیدگی آن صادر خواهد شد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان بیان کرد: از ابتدای سال جاری روند مشارکت مردم در سامانه سجام افزایش پیدا کرده و متوسط در هر ماه بیش از ۱۰۰ گزارش مردمی در حوزه‌های مختلف در این سامانه ثبت و به این معاونت واصل شده است.

نجفی ارسال گزارشات به سامانه سجام را موجب افزایش مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی افراد دانست و خاطر نشان کرد: این اقدام همچنین از خسارات بیشتر و شکل‌گیری دعاوی مختلف جلوگیری می‌کند که در نهایت موجب کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی می شود.

وی اضافه کرد: همچنین در کنار سامانه سجام، رئیس محترم قوه قضائیه اقدام به تنظیم و ابلاغ دستور‌العمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه در راستای ساماندهی و جذب حداکثری سازمان‌های مردم نهاد کرده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان اظهار کرد: پیش‌بینی شده تا سامانه جامعی جهت دریافت اطلاعات و گزارش‌های سازمان‌های مردم نهاد در حوزه معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان‌ها راه‌اندازی شود تا گزارشات واصله پس از دریافت در هیات استانی مطرح و اقدامات حمایتی ارائه گردد.

نجفی گفت: گزارشات واصله توسط این هیئت صحت سنجی شده و پس از بررسی‌‌های اولیه در صورت احراز جرم یا تخلف گزارشات به صورت محرمانه به سازمان‌های مربوطه و ظابطین قضایی و نظامی ارسال می‌گردد و تا تحقق کامل امر از سوی معاونت پیشگیری این موضوع پیگیری و نتایج در سامانه ثبت و اعلام می شود.

انتهای پیام/د

لینک کوتاه : https://asrehamedan.ir/?p=78859
  • دیدگاه‌ها برای ارسال گزارشات به سامانه سجام گامی مهم در جهت کاهش حجم ورودی پرونده‌های قضایی است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.